Warszawa Wawer to kolejna stacja, która przeszła metamorfozę. Wcześniej dla pasażerów udostępniono przystanki: Warszawa Grochów, Warszawa Olszynka Grochowska i Warszawa Gocławek.
Spółka PKP PLK zakończyła kolejny etap prac przebudowy. Między Warszawą Wschodnią a Warszawą Wawer rozdzielono ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego dzięki dobudowie dwóch dodatkowych torów. Zabieg ten usprawni poruszanie się pociągów.
Dla pasażerów przeprowadzono prace mające na celu odnowienie starych przystanków. Zbudowano też nową infrastrukturę ułatwiającą dotarcie na perony. Ostatnią metamorfozę przeszła stacja Warszawa Wawer. Podczas modernizacji tego przystanku kolejarze zachowali historyczną kostkę bazaltową, która kiedyś zdobiła perony. Po jej oczyszczeniu i wypiaskowaniu kostka została ponownie wykorzystana. Teraz znajduje się w środkowym pasie peronów oraz przy wyjściu z przejścia podziemnego.
W przejściu podziemnym znajdziemy inne zabytkowe elementy. Można tam oglądać historyczne płytki, które zestawiono z nowymi. Kształt i kolor tych ostatnich ma nawiązywać do oryginalnego rozwiązania. Płytki kontrastują z nowymi podłogami z lastryko, które odtworzono na wzór historycznych. Cennym detalem jest odtworzone drewniane poręcze.
Przebudowa przystanków była realizowana z uwzględnieniem wytycznych konserwatora zabytków.

Podróżowanie koleją w Warszawie łączy współczesność z szacunkiem dla dziedzictwa miasta, co można zobaczyć na przykładzie przystanku w Wawrze. Został on pierwotnie wzniesiony w 1936 roku jako część linii otwocko-grodziskiej, a podczas II wojny światowej został zniszczony wraz z tunelem. W latach 1959-1961 przeprowadzono jego odbudowę, z zachowaniem szczególnej troski o oryginalne elementy. Niedawno zabezpieczono i ponownie zamontowano oryginalne kafelki oraz kostkę bazaltową z lat 30., co podkreśla dbałość o zachowanie historycznego charakteru tego miejsca – mówi Marcin Dawidowicz, Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków.
Podczas przebudowy całego odcinka między Warszawą Wschodnią a Warszawą Wawer zbudowano też kilka nowych przejść dla pieszych. Część wiedzie przez torowisko, a część w podziemnych tunelach.
źródło: PKP PLK
Czytaj też: Dworzec kolejowy | Kolej | Zabytek | Modernizm | whiteMAD na Instagramie