W Muzeum Częstochowskim wręczono nagrody w konkursie na opracowanie koncepcji architektonicznej obejmującej dworzec Częstochowa Główna oraz zabudowę i zagospodarowanie jego najbliższego otoczenia. W sumie do konkursu wpłynęły 23 prace. Zwyciężyła propozycja przygotowana przez trzy pracownie architektoniczne Toprojekt z Rybnika oraz Andstudio i Studio Antonini z Paryża.

Plan zakłada rozpoczęcie prac budowlanych w połowie 2021 r. Zakończenie robót i oddanie dworca podróżnym planowane jest na koniec 2022 r. Wcześniej kolejarze będą prowadzić negocjacje ze zwycięzcą konkursu, których finałem będzie przygotowanie dokumentacji projektowej. Takie spotkanie ma nastąpić do końca marca tego roku.

Jesteśmy przekonani, że budowa nowego dworca poprawi jakość obsługi wszystkich grup podróżnych, w tym osób z niepełnosprawnościami oraz pozwoli na uzyskanie spójnej, czytelnej i przyjaznej użytkownikom przestrzeni dworcowej oraz stworzy możliwości powstania węzła przesiadkowego w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego – powiedziała Małgorzata Zielińska, członek zarządu PKP S.A. 

Przygotowany przez architektów projekt zakłada budowę dworca w formie prostego pawilonu, który znajdzie się nad torami. Budynek będzie oparty od stron zachodniej i wschodniej na przeszklonych prostopadłościanach kryjących funkcje obsługi pasażerów. Według koncepcji w miejscu obecnych pawilonów wschodniego i zachodniego zbudowane zostaną dwa nowe. Projekt zakłada ich maksymalne przeszklenie. W części wschodniej planowane jest umieszczenie na parterze kas biletowych, punktu informacji, wynajmu samochodów, automatów biletowych, toalet oraz zejścia do przejścia podziemnego. Na poziomie pasażu górnego (pierwsze piętro) mają powstać pozostałe pomieszczenia związane z obsługą podróżnych. Tutaj projekt zakłada budowę poczekalni, restauracji, księgarni, miejsca zabaw dla dzieci i kaplicy. Na ostatniej kondygnacji znajdą się pomieszczenia techniczne i administracyjne. W części zachodniej znajdą się między innymi mała poczekalnia, biletomaty i toalety. Pasaż nad torami ma pełnić funkcję handlową. Mamy jednak nadzieję, że sprzedawcy zyskają możliwość prezentowania towaru w jak najlepszy sposób.

W sąsiedztwie nowego budynku od strony wschodniej kolejarze planują budowę wieży zegarowej nawiązującej do zlokalizowanego po wschodniej stronie stacji dawnego dworca kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, który posiadał taką dominantę architektoniczną. 

Ciekawie zapowiada się fasada. Od części wschodniej będzie ona wykonana z biało-czarnych prostopadłościanów ze szkła. Projektant zaproponował zastosowanie mlecznego szkła jako okładziny wieży. Materiał ten daje możliwość zarówno odbijania światła dziennego, jak i podświetlenia nocą od wewnątrz. Według koncepcji fasada części zachodniej pokryta zostanie w górnej części metalowymi refleksyjnymi panelami. Ma to za zadanie umożliwić „grę świateł”, która „odmaterializuje” obiekt i da wrażenie liniowego ruchu, który jest kwintesencją kolei. 

Częstochowa Główna

Częstochowa Główna

Zwycięska koncepcja zakłada również zagospodarowanie terenu w okolicy dworca, które mogłoby zostać zrealizowane w drugiej fazie projektu, a część rozwiązań komunikacyjnych nawet w pierwszej. Istotnym założeniem przedstawionym w koncepcji jest przesunięcie węzła przesiadkowego bliżej części zachodniej nowego dworca. 

Co ważne, Polskie Koleje Państwowe nie wzięły na siebie stu procent kosztów budowy. Sięgnięto tu po fundusze unijne – Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko. Dokładne koszty inwestycji zostaną przedstawione po opracowaniu dokumentacji projektowej oraz rozstrzygnięciu przetargu na wybór wykonawcy prac budowlanych. 

Czytaj też: Dworzec kolejowy | Urbanistyka | Ciekawostki

Zespół odpowiedzialny za projekt nowego dworca:
arch. Marek Wawrzyniak
arch. Karol Wawrzyniak
arch. Pushkraj Tambdey
inż. Agata Skiba
mgr inż.Adriana Łukowska
arch. Joanna Wawrzyniak
współpraca z AND Studio i Studio Antonini, Paryż

źródło: materiały PKP S.A.