Stary dworzec PKP w Koninie
Budynek dworca po odbucowie, lata 40. XX w.

Stary dworzec PKP w Koninie: od budowy do destrukcji

Po latach przeróżnych perturbacji i odkładania początku budowy na kolejne terminy, w końcu rusza budowa Zintegrowanego Centrum Komunikacyjno-Handlowego w Koninie, którego częścią będzie nowy dworzec kolejowy. Kilka tygodni temu usunięto stare wiaty autobusowe i małe pawilony, a obecnie trwa wycinka drzew. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, nowy budynek dworca połączony z małą galerią handlową zostaną oddane do użyku we wrześniu 2023 roku. Niemal sto lat temu w miejscu, gdzie ma stanąć nowa inwestycja, otwarto stary dworzec PKP w Koninie.

Budynek został otwarty dla podróżnych w 1926 roku. Dworzec zbudowano według typowego i powtarzanego w innych miastach projektu, opracowanego przez naczelnika wydziału budownictwa Warszawskiej Dyrekcji Kolei Państwowych, arch. inż. Romualda Millera. Budynek miał cechy tzw. stylu narodowego i swoim wyglądem przypominał tradycyjny, prowincjonalny dwór szlachecki. Wrażenie to potęgowała przysadzista bryła z wyraźne akcentowanymi elementami polskiego renesansu i baroku. W oczy rzucały się wydatne gzymsy, jasne tynkowane ściany, bogate zdobienia, strome spadziste dachy, proste oraz okrągłe okna, otwory drzwiowe zwieńczone pełnymi łukami, a także portal wejściowy z kolumnami.

Stary dworzec PKP w Koninie, przełom lat 60. i 70. XX w.



W tym samym okresie powstał bliźniaczy dworzec w Kole, który przetrwał do dziś. Trzy lata temu budynek przeszedł kompleksową renowację, o której pisaliśmy tutaj: DWORZEC PKP W KOLE JUŻ PO REMONCIE. TO BYŁA METAMORFOZA TOTALNA.

Na kilku innych nowo budowanych liniach, (m. in. w Sierpcu) powstały mniejsze dworce, zbudowane w oparciu o ten sam projekt lecz okrojone o jedno skrzydło.
We wrześniu 1939 roku na budynek dworca spadły niemieckie bomby. Odbudowano go już na początku lat 40. Po wojnie budowa nowoczesnych obiektów dworcowych, zwłaszcza w większych ośrodkach miejskich, była jednym z głównych celów inwestycyjnych na kolei w Polsce. O budowie nowego dworca dla Konina zaczęto myśleć już w drugiej połowie lat 60. XX wieku, a na początku lat 70. zaczęto pierwsze wyburzenia i wycinkę drzew, mające na celu przygotowanie terenu pod nową inwestycję. Autorem projektu nowego, modernistycznego zespołu dworcowego był Zygmunt Kłopocki z Biura Projektów Kolejowych w Poznaniu. Nowy dworzec kolejowy w Koninie miał być znacznie większy i połączony w jedną całość z dworem PKS oraz pocztą i dworcem pocztowym.

Dworzec kolejowy w Sierpcu zbudowany w oparciu o ten sam projekt, lecz okrojony o jedno skrzydło.

Stary dworzec PKP w Koninie

Stary dworzec PKP w Koninie na przełomie lat 60. i 70. XX w. i to samo miejsce obecnie.

Widok w stronę starego dworca, pocz. lat 70. XX w. i obecnie.



Wyburzanie starego dworca i budowa nowego, rok 1977 i ten sam widok obecnie.

Wyburzanie starego dworca i budowa nowego, rok 1977 i ten sam widok obecnie.



Dworzec kolejowy w Kole. Budynek miał dużo więcej szczęścia niż jego koniński brat.

Stary dworzec PKP w Koninie

Do rozbiórki starego budynku dworca przystąpiono w 1977 roku, lecz Ministerstwo Komunikacji, które finansowało całą inwestycję, wycofało fundusze. Zdążono zbudować jedynie wschodnią część kompleksu, która miała mieścić PKS. Została jednak w posiadaniu PKP, a PKS pozostał w swoim dawnym budynku przy ulicy Grunwaldzkiej 4.
Budynek dworca służył koninianom i podróżnym przez niemal pół wieku. Nigdy nie był specjalnie lubiany, a przez lata postępowała jego degradacja i upadek otwierających się tam sklepów i punktów gastronomicznych. W 2012 roku Dworzec PKP w Koninie zyskał nowy wygląd. Szarym i zaniedbanym murom stacji kolejowej nadano nowe, intensywne barwy, co nie wyszło budynkowi na dobre i zaczęto jeszcze bardziej domagać się nowego obiektu, na jaki zasługuje to ponad 70-tysięczne miasto.
O pomyśle na budowę nowego dworca mówiło się od lat. W końcu puste słowa i obietnice zdają się być przekute w realne działania. Spółka Dekada razem z PKP rozpoczyna właśnie budowę konińskiego kompleksu dworcowego. Oprócz dworca kolejowego i autobusowego w jej skład wejdzie galeria handlowa o powierzchni około 5,5 tys. metrów kwadratowych.

Czytaj też: Dworzec kolejowy | Kolej | Konin

Temat: Stary dworzec PKP w Koninie: od budowy do destrukcji.

Źródła: lm.pl, przegladkoniński.pl, fotopolska.eu, domena publiczna