Rzeźby powstały dzięki stowarzyszeniu Traffic Design w ramach Biennale Dizajnu i Sztuki Miejskiej. Stolemka i Czesacz Mgły ozdobiły dzielnicę Wzgórze Świętego Maksymiliana.

Punktem wyjścia do umieszczenia rzeźb w przestrzeni publicznej była obserwacja elementów, które kiedyś stanowiły wyposażenie placów zabaw. To między innymi metalowe słonie, żyrafy, pociągi zbudowane z rurek stanowiły rodzaj obiektów artystycznych. Podobnie posiadający prostą geometryczną formę trzepak, który oprócz funkcji zawartej w nazwie stanowił miejsce spotkań i zabaw dzieci. Chyba każdy kiedyś przesiadywał na trzepaku i robił fikołki! Z tych rozważań powstała idea o roboczej nazwie form podwórkowych.

Rzeźby zaprojektował zespół Traffic Design, który do współpracy zaprosił artystów na co dzień pracujących z 2D. Formy wyłoniono w konkursie. Spośród nadesłanych prac dwie zostały już zrealizowane. Pierwsza rzeźba to „Czesacz mgły” Cekasa oraz „Stolemka” Stacha Szumskiego. Obydwie stanęły w dzielnicy Wzgórze Świętego Maksymiliana.

„Czesacz mgły” to abstrakcyjna forma nawiązująca do opowiadania Salci Hałas „Mgła”, które również jest jedną z biennalowych realizacji i stanowiło wprowadzenie w atmosferę i historię dzielnicy. Rzeźba stanęła w miejscu, gdzie wkrótce ma zostać zrealizowany park kieszonkowy. Gdynianie, którzy dyskutowali o obiekcie w mediach społecznościowych nazwali ją kaloryferem: „Od razu zrobiło się cieplej” – pisano w komentarzach.

Obiekty abstrakcyjne powstające w przestrzeni publicznej nie zawsze łatwo się przyjmują. Poza tym lubimy w nieprzedstawiających przedmiotach szukać skojarzeń z twarzami, zwierzętami lub przedmiotami codziennego użytku. Podobnie działają obiekty, które powstawały w ramach Biennale Rzeźby w Elblągu. Mamy nadzieję, że „Czesacz mgły”, „Stolemka” oraz neon znajdujące się w sąsiedztwie staną się elementami oddającymi i budującymi tożsamość dzielnicy – mówi Natalia Wielebska z Traffic Design.

Z kolei w stojącej u zbiegu ulic Harcerskiej i Al. Zwycięstwa stanęła „Stolemka”, w której odbiorcy bez trudu dostrzegą nadludzkich rozmiarów kobietę. To nawiązanie do kaszubskich legend o Stolemach, olbrzymach zamieszkujących niegdyś tutejsze tereny. Stolemka jest wykonana z metalu w podobnej technologii, co „Czesacz mgły”. Rysunek stworzony przez Stacha Szumskiego, który w wersji malowanej sprayem na płótnie można było oglądać podczas towarzyszącej biennale wystawy „Zabawa kontekstem”, został przez Traffic Design zaadaptowany do formy przestrzennej, dwumetrowa ażurowa konstrukcja, wtapia się w zieleń.

Biennale Dizajnu i Sztuki Miejskiej to wydarzenie, które łączy w sobie działania artystyczne i projektowe w przestrzeni miejskiej z programem spotkań, pokazów filmowych i debat poświęconych miejskim kontekstom architektury, sztuki oraz społeczności lokalnej. W 2020 roku przenieśliśmy swoje działania ze Śródmieścia do dzielnicy Wzgórze Świętego Maksymiliana.

Biennale 2020 tak jak niemal wszystkie tegoroczne wydarzenia na świecie przebiegło inaczej niż się spodziewaliśmy. Hasłem, jakie zaplanowaliśmy dla pierwszej edycji realizowanej poza Śródmieściem miało być: „Chodź, zobacz, co się dzieje na podwórku”. Tymczasem w marcu zdezaktualizował je #zostańwdomu. Niemniej mierząc się z wyzwaniami okresu pandemii, zrealizowaliśmy sześć projektów wpisanych w przestrzeń publiczną i z niej wynikających. Festiwal jest współfinansowany ze środków Miasta Gdynia.

Czytaj też: Gdynia | Meble miejskie | Sztuka | Wydarzenia  | whiteMAD na Instagramie

fot. Rafał Kołsut, źródło: Traffic Design