Most nad kanałem w Kopenhadze zaprojektowały Emilia Dzięgelewska i Alicja Maculewicz, studentki Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Koncepcja ich autorstwa powstała w ramach konkursu The City Link.

Projekt mostu w Kopenhadze studentki przygotowały w Pracowni Interpretacji Przestrzeni na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, prowadzonej przez prof. Andrzeja Wielgosza i Łukasza Spychaja w ramach projektu semestralnego na konkurs „The City Link” organizowany na platformie Uni.xyz. Zadaniem konkursowym było zaprojektowanie kładki pieszo-rowerowej, która nie tylko ma spełniać funkcje mostu, ale również być generatorem nowego wymiaru przestrzeni publicznej, zachęcającej do korzystania z ekologicznych środków transportu. Projekt zakładał zlokalizowanie na moście punktów usługowych oraz umożliwienie ruchu statków w obrębie kopenhaskiego portu. 

„The Unlocking Bridge” („odblokowujący” most) jest naszą odpowiedzią na liniowy sposób transportu w dzisiejszych miastach. Liniowość ta oznacza, że wiele środków transportu podąża drogą, która krzyżuje się z inną, udostępnioną innym środkom, co zmusza uczestników ruchu do zatrzymania się i czekania. Czekania na zielone światło, na przejście pieszych lub na otwarcie się mostu. W tym projekcie zdecydowałyśmy się na odblokowanie innej możliwości przejścia – obracające się ramię mostu czyni go dwojakim w swej naturze – tłumaczą autorki projektu. 

most w Kopenhadze

Most gdy jest otwarty, umożliwia rowerzystom i pieszym przekroczenie wód portu, ale gdy jest zamknięty – stwarza skrót przez jedną z zatok na wyspie Christiania. Mimo że nie jest to zupełnie nowa droga, oferuje nieprzerwaną komunikację, która nie wymaga od pieszych i rowerzystów zatrzymania się i czekania.

Inspiracje do projektu młode projektantki czerpały z obserwacji zabudowy Kopenhagi. Wiele budynków w stolicy Danii jest pokrytych spatynowaną miedzią, tak jak wieże pobliskiego mostu Knippelsbro, na które odpowiedziały umieszczając na moście dominantę wysokościową korespondującą z otoczeniem. Służy ona za wielopoziomowy parking rowerowy oraz służy za punkt orientacyjny. W niej też znajduje się mechanizm obrotowy mostu, który porusza drewnianą kratownicą, wewnątrz której zlokalizowane są punkty informacyjny oraz naprawy rowerów, a także małe sklepiki. Kratownica opiera się na stałym elemencie, który rampą łączy dolny i górny, pokryty zielenią poziom kładki.

Kilka dni temu pisaliśmy o dwóch innych projektach nadesłanych na konkurs The City Link. Pierwszy z nich znajdziecie klikając tutaj, a drugi klikając tutaj.

Czytaj też: Miasto | Dania | Urbanistyka | Mosty