W dobie rosnącej na świecie świadomości ekologicznej dziwi nas zachowanie Szwedów. ICA – popularna w tym kraju sieć supermarketów szczelnie otula plastikiem warzywa i owoce. Poprosiliśmy sieć o komentarz. Odpowiedź nas zaskoczyła.
Chyba każdy woli zjadać warzywa i owoce, które wyglądają perfekcyjnie. Jednak szczelne owijanie plastikiem pojedynczych sztuk papryk czy fragmentów brokuł uważamy za przesadę. Zwłaszcza, kiedy zwyczaj taki praktykują Szwedzi, których zaliczamy do grona jednych z najlepiej rozwiniętych krajów Europy Zachodniej. W dziale warzyw i owoców sieci ICA znaleźliśmy wiele produktów, które są sprzedawane w grubych, plastikowych opakowaniach. Na takich opakowaniach często widnieje napis „I love eco” (sic!).
Przesłaliśmy pytanie w tej sprawie do rzecznika sieci. Chcieliśmy poznać powód, dla którego marka owija plastikiem pojedyncze sztuki warzyw. W imieniu ICA odpowiedziała nam Kerstin Lindvall, dyrektor ds. odpowiedzialności biznesu ICA Group:
Plastik jest materiałem nadającym się szczególnie do warzyw i owoców, ponieważ można go dopasować tak, żeby świeży produkt mógł właściwie „oddychać”. Mamy świadomość, że plastik jest poważnym problemem ekologicznym jeśli nie jest odpowiednio używany, ale to samo tyczy się marnotrawstwa żywności. Cieżko pracujemy nad ograniczeniem zarówno jednego jak i drugiego – czytamy w przesłanym nam mailu.
Naszym kolegom z Północy chcielibyśmy podsunąć inne rozwiązanie. Niedawno pisaliśmy o sieci marketów, która owija żywność… liśćmi bananowca! I to się nazywa ekologia!
Zdjęcia ze sklepu ICA:
zdjęcia: Justyna Mosek