Poznański SARP ogłosił wyniki konkursu na projekt nowego budynku Akademii Muzycznej w Poznaniu. Zwyciężyła propozycja pracowni WXCA. Dziś publikujemy projekt, który zajął II miejsce, to koncepcja autorstwa biura PL.ARCHITEKCI.
Projekt, który zdobył I miejsce możecie zobaczyć TUTAJ.
Poznański SARP ogłosił wyniki konkursu na projekt nowego budynku Akademii Muzycznej w Poznaniu. Zwyciężyła w nim propozycja pracowni WXCA. Dziś publikujemy projekt, który zdobył II miejsce, to koncepcja autorstwa biura PL.ARCHITEKCI.
Koncepcja autorstwa zespołu PL.ARCHITEKCI była blisko zwycięstwa. Sąd Konkursowy docenił projekt za: umiejętne wpisanie się w skomplikowany kontekst urbanistyczny za pomocą zdecydowanego gestu architektonicznego; prawidłowe strefowanie, problematycznych pod względem akustycznym funkcji oraz ciekawą propozycję wykończenia Sali teatralno-widowiskowej transparentymi akustycznie panelami, nawiązującymi do elewacji budynku.
Autorzy koncepcji swoją siedzibę mają w Poznaniu. Dobrze znają miejsce, w którym nowy gmach Akademii Muzycznej ma powstać. W ich koncepcji budynek w nowoczesny sposób został osadzony w tradycji. To obiekt współczesny, ale nie „modny”, powściągliwy, uporządkowany i stonowany.
Punktem wyjścia projektowanej koncepcji było zadanie pomieszczenia bogatego programu funkcjonalnego przy jednoczesnym przekonaniu, że w istniejącej tkance miejskiej nie powinien znaleźć się monumentalny, monolityczny budynek, który wypełni po brzegi proponowaną linię zabudowy. Głównym celem architektonicznym projektu było więc odpowiednie dopasowanie rozmiaru inwestycji do istniejących zabudowań dzielnicy. Podczas analiz kontekstu urbanistycznego zauważono, że budynki w najbliższym otoczeniu można opisać za pomocą trzech wielkości kubatur, mieszczących się w gabarytach 13 x 24 metry. Postanowiono wykorzystać tę proporcję projektując obiekt składający się z modułów odpowiadających wyżej wymienionej zależności.
Rozczłonkowanie bryły wynikającej z obszaru linii zabudowy pozwoliło na uzyskanie lekkiej wizualnie architektury, dopasowanej swoimi gabarytami do ludzkiej skali. Świadomie nie zaproponowano monumentalnego gmachu, który stałby się dominantą negującą wielkość i charakter obecnych zabudowań. Fasada od ulicy Matejki została częściowo zlicowana z istniejącymi kamienicami, jednocześnie zasłaniając ślepą ścianę szczytową.
Architekci zdecydowali, że nowy budynek Akademii Muzycznej w Poznaniu będzie ozdobiony cegłą. Proponują zastosowanie na powierzchni fasady kilku gradacji wielkości cegieł, układanych w ażurowe, przestrzenne wątki, które różnicują poszczególne bryły. Cegła i jej modularność tworzy rytm, porządek i harmonię. Jest podstawowym elementem składowym, z którego można tworzyć różne kompozycje.
Rysunek powtarzalnych elementów połączony z częściowo szklanym parterem daje wrażenie ażurowej, lekkiej architektury. Wspomniana wyżej rytmiczność łączy się również z funkcją obiektu. Tak jak takt, rytm, puls porządkuje utwór muzyczny i nadaje dynamiki, tak podobnie jest ze strukturą budynku – opisują autorzy projektu.
Prześwitująca fasada ceglana ma za zadanie zapobiec przegrzewaniu się bryły przy jednoczesnym doświetleniu budynku w ciągu dnia. Rysujący się na niej światłocień ożywia ją dodając głębi i detalu. W nocy fasada rozdrabnia blask oświetlenia sztucznego. Emitując je na zewnątrz daje subtelne wrażenie oniryczności. Dodatkowym atutem zewnętrznej struktury budynku jest możliwość izolacji brzmień pochodzących z miejskiej audiosfery.
Budynek Akademii Muzycznej od samego początku był projektowany jako element miastotwórczy i spajający zastaną tkanką urbanistyczną. Jego narożnikowe położenie na zbiegu dwóch ulic wraz z placem przed głównym wejściem zostały tak ukształtowane, aby otworzyć się na przyległe kwartały. Budynek nie dominuje w zabudowie: jest powściągliwy 8 i porządkuje przestrzeń, nie krzyczy swoją odmiennością. Łączy zabudowę historyczną z modernistyczną.