Trwa ostatni etap prac, dzięki którym hala peronowa w Bytomiu zmienia swoje oblicze. Zrujnowane zadaszenie peronów jest teraz czyste, doświetlone naturalnym światłem i godnie będzie witać przybywających do miasta koleją.
Prace realizowane są w ramach przebudowy linii kolejowej nr 131. Nad peronami bytomskiego dworca zakończyły się prace związane z montażem nowego poszycia dachu. Konstrukcja zyskała przeszklone świetliki i lampy, które rozświetlą obiekt nocą. Hala peronowa zyskała też granatowe napisy ledowe „Bytom”, które powieszono po obu stronach hali. Ich wielkość i wygląd uzgodnione zostały z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Napisy wprost nawiązują do dawnych neonów zdobiących halę dworca.
Hala peronowa dworca PKP w Bytomiu zbudowana została w 1929 r. W ostatnich latach była zrujnowana. Jej ówczesny stan dobrze oddaje zdjęcie z grudnia 2020 r., które publikujemy poniżej. Podczas prac wzmocniono konstrukcję hali, nałożono powłokę antykorozyjną, wykonano montaż krokwi i deskowanie. Nowe poszycie dachu wykonane jest z blachy cynkowo-tytanowej. Prace przeprowadziła firma PORR.
W sumie nowe poszycie dachu z blachy cynkowo-tytanowej zajmuje 5600 m kw. powierzchni. Pod zadaszeniem znajdują się trzy przebudowywane perony kolejowe. Co ważne, ich powierzchnię będzie zdobić oryginalny wzór. Zgodnie z decyzją konserwatora zabytków zachowano układ płytek w karo. Na peronach zamontowano już nowe ławki i tablice informacyjne.
Wszystkie prace związane z przebudową linii kolejowej nr 131 w Bytomiu mają zakończyć się w 2025 r. Prace realizowane są przy wsparciu finansowym z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
zdjęcia: Hubert Klimek/Arkadiusz Janocha, Archiwum Urzędu Miejskiego w Bytomiu
źródło: UM Bytom
Czytaj też: Dworzec kolejowy | Renowacja | Metamorfoza | Szkło | whiteMAD na Instagramie
Tak obiekt wyglądał PRZED remontem:

A tak wygląda obecnie: