Dworzec kolejowy w Białymstoku został odnowiony. Przywrócono historyczne detale i dodano nowoczesne rozwiązania dla podróżnych. Właśnie zaczęli z niego korzystać pasażerowie.

Dworzec w Białymstoku odnowiono z poszanowaniem historycznej architektury. Udało się tu połączyć nowoczesne elementy, które wpływają na komfort podróżowania i zachować zabytkowe detale. Pracami modernizacyjnymi zajmowali się pracownicy spółki Budimex, a projekt przebudowy opracowała pracownia architektoniczna Pas Projekt.

Obiekt powstał w drugiej połowie XIX wieku. Dziś jest największym dworcem w województwie podlaskim. Prace remontowe były prowadzone pod ścisłym nadzorem konserwatora zabytków. W holu dworca przywrócono pierwotny wystrój wnętrza z uwzględnieniem takich elementów jak zdobienia ścian i sufitów. Odnowione zostały żeliwne słupy oraz ozdobne posadzki. Wnętrze z powodzeniem mogłoby stać się planem filmowym historycznej produkcji. Wyglądem przestrzeń nawiązuje do czasów największej świetności dworca, czyli początku XX wieku.

Dla osiągnięcia tego efektu wyburzono antresolę wykonaną w budynku podczas jego poprzedniej modernizacji oraz przybudówkę z lat 80. XX wieku. Wnętrze wyposażono w nowoczesne oświetlenie oraz historyzujące ławki.

Dworzec w Białymstoku zyskał także odświeżoną elewację. Budowniczym udało się odświeżyć detale architektoniczne, takie jak boniowanie, pilastry czy gzymsy. Całość zyskała oświetlenie. Uwagę warto też zwrócić na ozdobne zadaszenie wejścia do budynku, których elementami są żeliwne stylizowane słupy.

dworzec w Białymstoku

Cały obiekt został przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Ciekawostką są panele fotowoltaiczne umieszczone na dachu oraz system BMS, który w inteligentny sposób będzie dostosowywać poziom zużytej energii i wody, co ma przynieść oszczędności.

W ramach rewitalizacji przebudowano bezpośrednie otocznie dworca. Na nowo ułożono nawierzchnię placu, stworzono ponad 100 miejsc parkingowych, posadzono nowe drzewa i krzewy oraz zamontowano meble miejskie. Całość prac pochłonęła ponad 45 milionów złotych, z czego wartość dofinansowania ze środków unijnych to aż ponad 26 milionów złotych.

Czytaj też: Zabytek | Kolej | Wnętrza | Renowacja

fot. Budimex S.A.