Warszawscy rowerzyści od kilku dni mogą się cieszyć interaktywnym totemem, który podpowie z jaką prędkością należy jechać, by trafić na najbliższym skrzyżowaniu na zielone światło. Ten zaawansowany system komunikacyjny nie tylko poprawia komfort jazdy, ale również pomaga rozładować korki. 

Sercem urządzenia, nazwanego roboczo “totemem”, jest radar mierzący szacunkową prędkość rowerzysty. Po wykryciu nadjeżdżającego jednośladu następuje wymiana danych między totemem a sterownikiem sygnalizacji świetlnej na najbliższym skrzyżowaniu. Efektem jest wyświetlenie na ekranie odpowiedniej informacji dla rowerzysty. Kolorowa animowana syrenka warszawska zobrazuje jeden z czterech komunikatów:

“Możesz zwolnić” – Na przejeździe rowerowym jest nadawany aktualnie sygnał czerwony. Utrzymując prędkość, rowerzysta zatrzyma się na skrzyżowaniu. Jeśli zwolni, przejedzie płynnie na zielonym.

“Utrzymaj tempo” – Na przejeździe rowerowym jest nadawany aktualnie sygnał zielony. Utrzymując prędkość, rowerzysta przejedzie płynnie przez skrzyżowanie.

“Możesz przyspieszyć” – Na przejeździe rowerowym jest nadawany aktualnie sygnał zielony. Utrzymując prędkość, rowerzysta zatrzyma się na skrzyżowaniu. Jeśli przyspieszy, przejedzie płynnie na zielonym.

“Nie przejedziesz” – Niezależnie od prędkości jazdy, rowerzysta zatrzyma się na skrzyżowaniu.

Na tej podstawie kierujący może dostosować styl jazdy, tak aby zdążyć płynnie na zielone światło oraz oszczędnie gospodarować siłami.

 

 

Element większej całości
Instalacja totemów to element rozwoju Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem. Operatorem systemu do roku 2025 jest firma Siemens Mobility. W ramach projektu systematycznie modernizowane będą sygnalizacje świetlne wraz z osprzętem takim jak latarnie, maszty czy kamery detekcji. Wprowadzenie urządzeń informujących rowerzystów o zalecanej prędkości w celu otrzymania sygnału zielonego na najbliższym skrzyżowaniu było dodatkowym kryterium w przetargu na rozwój ZSZR. Oznacza to, że Warszawa nie dopłaca dodatkowo do tej funkcjonalności.

Testy trwają
Pierwszy prototypowy egzemplarz został zamontowany na ul. Okopowej przy skrzyżowaniu z ul. Anielewicza. Wcześniej odbyły się jego testy w warunkach fabrycznych. Pracownicy Siemens Mobility oraz przedstawiciele ZDM obserwują urządzenie i kalibrują je, w taki sposób by jak najlepiej służyło rowerzystom. Wdrożenie na szerszą skalę nastąpi po zakończeniu testów i dopracowaniu wyglądu totemu. Docelowo do 2020 takie rozwiązanie może objąć do 30 skrzyżowań w Warszawie.

źródło: https://zdm.waw.pl/aktualnosci/graj-w-zielone-swiatlo-z-warszawska-syrenka/?fbclid=IwAR3WfaFCBO42fnMj9cATH_wwGrCA-e0p_BCbBoesJAPaonRFqtAZJXtxDt0