Tramwaj do Mistrzejowic w Krakowie. Zmienili projekt, by zachować 200 drzew

Nowa linia będzie gotowa z końcem 2025 roku. Tramwaj do Mistrzejowic w Krakowie ma już zielone światło i wkrótce ruszy budowa nowej linii. Wcześniej mieszkańcy negatywnie wypowiadali się o znacznej ilości planowanych ekranów akustycznych oraz wycince drzew. Dzięki modyfikacjom projektu ekranów będzie mniej, a 200 drzew, które kolidowały z inwestycją uda się zachować.

Mistrzejowice to dzielnica Krakowa, która położona jest w północnej części miasta. Zespół urbanistyczny dzielniczy zaprojektował nieżyjący już architekt Witold Cęckiewicz. Za kilka lat mieszkańcy dzielnicy zyskają atrakcyjne połączenie tramwajowe z centrum. Projekt linii tramwajowej do Mistrzejowic otrzymał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) 9 maja 2023 r.

W wyniku konsultacji społecznych miasto zleciło prywatnemu wykonawcy wprowadzenie modyfikacji w pierwotnym projekcie. W efekcie udało się zmniejszyć natężenie hałasu i zredukować liczbę planowanych ekranów akustycznych. Efekt udało się osiągnąć dzięki zmniejszeniu przekroju ulicy Meissnera, co pozwoliło na wygospodarowanie dodatkowej przestrzeni na tereny zielone oraz nasadzenia roślin. Dzięki zmianom udało się też zachować 200 drzew, które kolidowały z projektowaną infrastrukturą.

Znaczna część trasy będzie biegła pod ziemią. Projektanci linii tramwajowej wydłużyli podziemny przebieg trasy pod rondem Polsadu i rondem Młyńskim o ponad 1,2 km.

Droga do uzyskania zgody była wyboista, ale wprowadzone zmiany uwzględniły potrzeby lokalnej społeczności i pomogły zwiększyć korzyści dla wszystkich zainteresowanych stron – mówi Krzysztof Dziobek, dyrektor kontraktu z firmy Gülermak.

Jak nowa inwestycja wpłynie na mieszkańców? Czas podróży z północnej części miasta do centrum skróci się o 12 minut. Szybszy dojazd ma też sprawić, że więcej mieszkańców zostawi samochody w garażach i wybierze komunikację miejską. Zyskają też piesi i rowerzyści, którzy będą mogli korzystać z nowych chodników i dróg rowerowych.

Projekt zakłada wykonanie nowych nasadzeń zieleni wzdłuż całej trasy. Wykorzystane zostanie energooszczędne oświetlenie LED, a tramwaje będą jeździć po zielonym torowisku – pojawią się tu maty z rozchodnikami. W ciągu kilku tygodni miasto przekaże wykonawcy teren pod inwestycję.


W Krakowie patrzymy na projekty infrastrukturalne w dłuższej perspektywie. Na osi czasu realizacja budowy i związane z nią utrudnienia są tylko wstępem do zupełnie nowego etapu funkcjonowania rewitalizowanych terenów. Choć trudnym, to jednak tymczasowym i prowadzącym do realnej zmiany w zakresie jakości życia w mieście – mówi Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.

W sumie nowa linia będzie mieć 4,5 km długości i połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema-Meissnera. To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP). Obejmuje budowę 10 par przystanków, w tym dwóch dwupoziomowych węzłów przesiadkowych przy rondzie Młyńskim i rondzie Polsadu. Projekt przewiduje m.in. budowę tunelu w rejonie ronda Polsadu, rozbudowę pętli tramwajowej „Mistrzejowice” oraz infrastruktury towarzyszącej. Partnerem Prywatnym przedsięwzięcia jest PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider konsorcjum), a generalnym wykonawcą – Gülermak sp. z o.o. Z ramienia Podmiotu Publicznego za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Tramwaj do Mistrzejowic pojedzie z końcem 2025 roku.

źródło: UM Kraków, MPK Kraków

Czytaj też: Kraków | Komunikacja miejska | Miasto | Zieleń | whiteMAD na Instagramie