Tramwaj do Wilanowa

Zielone tory i 1000 nowych drzew. Taka będzie trasa tramwajowa z Wilanowa!

Tramwaj do Wilanowa to jedna z najważniejszych inwestycji w Warszawie. Tramwaj, który pokona bezpośrednio trasę ze Śródmieścia do Wilanowa ma ma być gotowy za około dwa lata. Podróż z Wilanowa do Śródmieścia będzie trwać około pół godziny.

Nowa trasa rozpocznie się przy skrzyżowaniu ul. Puławskiej i Goworka. Przebudowa obejmie również istniejący odcinek trasy tramwajowej od ulicy Rakowieckiej do Placu Unii Lubelskiej. Liczącą aż 22 metry różnicę poziomów w kierunku dolnego Mokotowa tramwaj pokona ulicą Goworka i Spacerową. Następnie linia będzie przebiegać prosto, ulicami Belwederską i Sobieskiego, w kierunku Miasteczka Wilanów. Terminal końcowy przeznaczony dla dwukierunkowych tramwajów znajdzie się u zbiegu al. Rzeczypospolitej i Branickiego.

Przyjazna Warszawa to przyjazny i dobry transport publiczny, dlatego rozwijamy sieć tramwajową w stolicy. Pracujemy już nad dokumentacją dotyczącą tramwaju wzdłuż Pola Mokotowskiego i Modlińskiej oraz projektami budowlanymi trasy na Gocław i Zieloną Białołękę. To nasz absolutny priorytet, żeby rozbudowywać komunikację publiczną. Nie jest to łatwe, bo ceny każdej inwestycji rosną. Zgodnie z zapowiedziami znaleźliśmy jednak dodatkowe środki na budowę tramwaju do Wilanowa. Na ostatniej sesji radni przyznali 200 mln zł na dokapitalizowanie spółki i dzisiaj podpisaliśmy umowę. Nowa trasa o długości 7,5 km będzie zielona, wzdłuż niej zasadzimy blisko 500 drzew. Co najważniejsze pozwoli zaoszczędzić czas warszawiacy pokonają trasę z Wilanowa do centrum w niespełna 30 minut. Koszt budowy to ponad 685 mln zł. ale otrzymamy do niej dofinansowanie unijne. Najważniejsze inwestycje w transport publiczny, metro czy tramwaje, tego wsparcia bardzo potrzebują 
– mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Tramwaj do Wilanowa będzie korzystać z odnogi wzdłuż ulicy Gagarina aż do Czerniakowskiej – jest to oddzielna inwestycja prowadzona przez Tramwaje Warszawskie i Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji. Na tym odcinku tramwaje skończą bieg na terminalu dla tramwajów dwukierunkowych.

Przystanki na nowej trasie będą przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i zostaną wyposażone w elektroniczne tablice informacyjne z rozkładem jazdy (tablice podłączone do satelitarnego systemu wyliczającego on-line czas przejazdu tramwajów). W sumie powstanie aż 31 przystanków. Na całej trasie będzie działał system zielonej fali, dzięki któremu tramwaje nie będą musiały czekać przed skrzyżowaniami na zmianę światła. W ramach projektu zostaną zbudowane trzy nowe podstacje trakcyjne, w tym pierwsza w Warszawie podstacja podziemna. Ich zadaniem będzie zapewnienie tramwajom energii elektrycznej.

Nowa trasa oznacza sporą oszczędność czasu dla tych mieszkańców Wilanowa, którzy dojeżdżają do centrum Warszawy. Przejazd tramwajem z tej dzielnicy do stacji metra Centrum wyniesie około 30 minut. Dla porównania – kierowcy na pokonanie tej samej trasy w godzinach szczytu obecnie muszą przeznaczyć nawet 45 minut.

Tramwaj do Wilanowa – zielone tory i 1000 drzew

W ramach inwestycji od początku planowane były nasadzenia kompensacyjne. Budimex, który jest wykonawcą inwestycji, zakończył już pierwszą część nasadzeń kompensacyjnych. Wraz z początkiem listopada br. firma posadziła na terenie Mokotowa i Wilanowa łącznie 130 drzew. Wśród nasadzeń znalazły się m.in. lipy holenderskie, lipy drobnolistne, platany klonolistne, graby, wiśnie piłkowane, klony polne i dęby szypułkowe.

Pierwszy raz w historii budowy stołecznych tras tramwajowych przy torach znajdą się tzw. drzewa formowane. Drzewa pojawią się również na przystankach tramwajowych. Docelowo zasadzonych zostanie w ramach inwestycji 1000 sztuk z czego 500 wzdłuż samej trasy tramwajowej. Parametry drzew będą zgodne ze standardami kształtowania zieleni Warszawy.

Podczas budowy trasy tramwajowej do Wilanowa zastosowana zostanie technologia zielonych torów. Nowe torowisko oraz wyremontowany odcinek, które razem osiągną długość 10 kilometrów, zostaną obsadzone rozchodnikiem – rośliną, która jest odporna na wyższe temperatury i nie wymaga podlewania. Oprócz nowej trasy, która pozwoli dojechać do centrum w około 30 minut, zakupionych zostanie 50 nowych tramwajów niskopodłogowych, a także wybudowana zostanie zajezdnia na Annopolu.

źródło: ZTM

Czytaj też: Warszawa | Komunikacja miejska | Wydarzenia  | Ciekawostki | whiteMAD na Instagramie