Tramwaje wracają na Rakowiecką

Tramwaje wracają na Rakowiecką po 50 latach. Pojadą zielonym torowiskiem!

Tramwaje wracają na Rakowiecką po ponad 50 latach przerwy. W ramach budowy tramwaju na Wilanów, miasto zdecydowało się na przywrócenie linii tramwajowej biegnącej przez ulicę Rakowiecką. Co ciekawe, tramwaje jeździły już tą ulicą w latach 60-tych ubiegłego wieku. Ostatni tramwaj na Rakowieckiej przejechał w 1967 roku. Już niedługo powrócą, jadąc po zielonym torowisku! 

„Ogłosiliśmy przetarg na budowę kolejnego połączenia tramwajowego na Mokotowie ogłoszony. To krótka, ale ważna część tramwaju do Wilanowa. Tramwaj na Rakowieckiej pozwoli na dojazd do stacji metra Pole Mokotowskiego i połączy Puławską z al. Niepodległości. A to oznacza, że do kolejnych miejsc w stolicy będzie można dojechać tramwajem. Przejazd z Wilanowa do metra przy Polu Mokotowskim zajmie około 15 minut, a z Dolnej – mniej niż 10 minut.” – czytamy w komunikacie opublikowanym przez Tramwaje Warszawskie

Tramwaj na Rakowieckiej

Zbudowany zostanie 1 km nowych torów na Rakowieckiej między Puławską a Aleją Niepodległości. Przebudowane zostanie także skrzyżowanie przy Alei Niepodległości. Tory na Rakowieckiej pobiegną północną stroną i zajmą część obecnej jezdni. Do dyspozycji kierowców będzie dwukierunkowa jezdnia o szerokości około 6 metrów po południowej stronie. Ulica nabierze kameralnego charakteru i będzie przypominać drugą część Rakowieckiej, między al. Niepodległości a Wołoską, gdzie jeżdżą tramwaje. Powstaną też cztery nowe perony tramwajowe.

Na Rakowieckiej będą zielone tory z rozchodnikiem, a ich długość wyniesie około 500 metrów. To będą kolejne takie tory w stolicy – jest ich już ponad 28 km. Zaplanowano też zasadzenie 46 dużych drzew w tzw. standardzie warszawskim, co oznacza, że w momencie zasadzenia będą miały obwód pnia 25 cm. Wysokość nowych drzew to 5 metrów, co oznacza że będą sięgać drugiego piętra. Sadzenie drzew wzdłuż torów tramwajowych staje się już stołecznym standardem. Oprócz drzew zostanie zasadzonych ponad 900 krzewów i ponad 3000 bylin, traw i cebulek kwiatowych.

Planowany koszt inwestycji to 48,5 mln złotych netto. Wykonawca będzie miał 22 miesiące na budowę nowej trasy.

Tramwaj na Rakowieckiej w latach 60-tych

Jak trasa do Wilanowa i na Kasprzaka, tramwaj na Rakowieckiej istniał już w historii miasta. Tory dokładnie na tym samym odcinku, także na północnej części ulicy, istniały do 1967 roku. Lata 60. i 70. nie były dobrym czasem dla tramwajów w stolicy. Wiele tras zlikwidowano uważając, że rozwiąże to problem zakorkowania ulic. To już przeszłość a światowym trendem jest budowa tramwajów. Od 1985 roku liczba miast na świecie, gdzie są tramwaje zwiększyła się z 250 do ponad 400.

Warszawa prowadzi największy w Polsce program inwestycji tramwajowych. W budowie jest obecnie ponad 11 km nowych tras tramwajowych – na Kasprzaka, na Gagarina i do Wilanowa. W marcu został ogłoszony przetarg na budowę podziemnej trasy do Warszawy Zachodniej. Tramwaje Warszawskie pracują nad przygotowaniem kolejnych tras – na Gocław, wzdłuż Pola Mokotowskiego, na Zieloną Białołękę i wzdłuż Modlińskiej. Powstaje też najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa w Polsce – na Annopolu. Do Warszawy przybyło już 88 ze 123 zamówionych tramwajów Hyundai.

Cieszy was fakt, że tramwaje wracają na Rakowiecką?

źródło: Tramwaje Warszawskie / https://tw.waw.pl/ 

Czytaj też: Architektura w Polsce | Warszawa | Komunikacja miejska | Ekologia | Miasto | whiteMAD na Instagramie