Swoje uchwały krajobrazowe ogłosi trzynaście gmin, które sąsiadują z Trójmiastem. Samorządowcy pracują wspólnie nad ich treścią. Do spotkań zaproszono przedstawicieli Gdańska i Sopotu – miasta te już wdrożyły swoje uchwały krajobrazowe.

Na mocy obowiązującej od września 2015 roku ustawy krajobrazowej gminy mogą uchwalać własne uchwały krajobrazowe, które wprowadzają jasne zasady i warunki umieszczania nośników reklamowych w przestrzeni publicznej. Dzięki uchwałom władze mogą egzekwować sankcje za łamanie ustalonych zasad, a także pobierać opłaty za umieszczanie reklam.

Na terenie Obszaru Metropolitalnego Gdańsk – Gdynia – Sopot takie uchwały od ponad dwóch lat mają Gdańsk i Sopot. Gdynia i Władysławowo są w trakcie opracowywania projektów.

Sopot jest przykładem miasta, w którym przepisy uchwały krajobrazowej odmieniły przestrzeń publiczną. Od początku przyświecała nam idea, aby porządkowanie przestrzeni rozpocząć od siebie, dając właściwy przykład jej pozostałym użytkownikom. W pierwszej kolejności usunęliśmy billboardy będące własnością miasta. Do dziś z przestrzeni Sopotu zniknęło przeszło 500 tablic i urządzeń reklamowych. Rosnąca świadomość sprawia, że zarówno małe firmy, jak i znani przedsiębiorcy coraz chętniej przystępują do zmiany identyfikacji wizualnej swoich działalności. Szczególnie zauważalny jest ten proces w przypadku zmian szyldów – mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.

Jak zauważa Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju, efekty działania Uchwały Krajobrazowej Gdańska (UKG) są niepoliczalne, lecz łatwo dostrzegalne.

Z przestrzeni miasta zniknęła zdecydowana większość billboardów, banerów oraz wielkopowierzchniowych siatek na elewacjach budynków. Od użytkowników przestrzeni miejskiej dociera mnóstwo sygnałów, że przyjemniej jest mieszkać w mieście, którego krajobraz nie krzyczy hasłami reklamowymi. Wystarczy cofnąć się do zdjęć sprzed kwietnia 2020 roku, kiedy to zakończył się okres dostosowawczy UKG, aby dostrzec rewolucję, jaka zaszła w przestrzeni miasta. Cieszę się, że możemy się dzielić doświadczeniem z innymi gminami, by również w nich takie pozytywne zmiany mogły mieć miejsce – mówi Piotr Grzelak.

[Psst! Zobacz, jak uchwała krajobrazowa w Gdańsku działa w praktyce. Tak zmieniły się sklepowe szyldy: TUTAJ.]

Teraz grupa samorządowców pracuje nad zapisami, które w formie uniwersalnej mogłyby trafić do uchwał krajobrazowych, które ogłosić mogłaby każda gmina. W skład grupy wchodzą: architekt Maria Czerniak – autorka sopockiej uchwały krajobrazowej, prawnicy oraz przedstawiciele gmin: Sopot, Gdańsk, Gdynia, Kolbudy, Malbork, Żukowo, Rumia, Pruszcz Gdański, gmina Pruszcz Gdański, Władysławowo, Wejherowo, Szemud, Krynica Morska, Pelplin, Lębork, Puck.

uchwały krajobrazowe

Grupa spotyka się raz w tygodniu. Najważniejszym celem jest opracowanie szablonu uchwał krajobrazowych, czyli podstawy prawnej obejmującej zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.

Od października zespół urbanistyczny m.in. opracowuje słownik pojęć, które mogą być zawarte w uchwałach i wyznacza typy obszarów/stref na terenie danej gminy (np. strefa bez reklam, strefa promocji reklam, strefa ekspozycji walorów przyrodniczych). Ten etap dobiega końca. Następnie zespół prawników ujmie wypracowany materiał w ramy prawne i stworzy zarys przykładowej uchwały krajobrazowej. Na koniec wypracowane rozwiązania ocenią recenzenci. Prace potrwają do września br.

Projekt uchwały krajobrazowej dla gminy Władysławowo jest już uzgodniony z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, przymierzamy się do publicznego wyłożenia jego treści – mówi Paulina Pach z Urzędu Miejskiego we Władysławowie.

Mamy nadzieję, że uchwałę krajobrazową we Władysławowie uda się szybko uchwalić, a miasto przejdzie wizualną transformację. Kolorowe budki z lodami, kebabem czy goframi wkrótce mogą zniknąć z krajobrazu letniskowej miejscowości, by mogły zostać zastąpione ładniejszymi. Trzymamy kciuki!

Czytaj też: Ciekawostki | Identyfikacja wizualna | Witryna sklepowa | Miasto | whiteMAD na Instagramie

Chaotyczna zabudowa we Władysławowie:

źródło: UM Gdańsk