Warszawa wkracza w kolejny istotny etap realizacji projektu Nowego Centrum Warszawy. Przed Pałacem Kultury i Nauki powstaje plac Centralny, a warszawscy drogowcy przygotowują się do przebudowy kwartału ulic Złotej i Zgoda. Kluczowy element tej transformacji – tunel pod Marszałkowską – został zamknięty i docelowo ulegnie likwidacji. Miejsce to od pół wieku było integralną częścią infrastruktury miejskiej. W jego miejscu powstanie przejście dla pieszych, które połączy dwie inwestycje.
W nocy z 28 na 29 czerwca 2024 roku, został zamknięty zjazd do tunelu od strony Marszałkowskiej oraz na ulicy Złotej. Choć ruch na ulicy Złotej – wzdłuż tunelu – odbywa się bez większych zmian, a otwarte pozostają dwie jezdnie oraz wyjazd w prawo na Marszałkowską, to sam tunel przeszedł do historii.
Tunel pod Marszałkowską. Fot. Cybularny, CC0, via Wikimedia Commons
Decyzja o budowie tunelu została podjęta w latach 60. XX wieku. Głównym celem projektu było zmniejszenie korków i poprawa płynności ruchu w centrum Warszawy. Projekt zakładał stworzenie przejazdu biegnącego pod ulicą Marszałkowską, od ulicy Złotej do placu Defilad.
Wstępne prace projektowe rozpoczęły się w latach 60. Projekt został opracowany przez zespół inżynierów, którzy musieli uwzględnić warunki geologiczne oraz istniejącą infrastrukturę miejską. Budowa tunelu rozpoczęła się na początku lat 70. Proces obejmował wykopy ziemne, budowę ścian oporowych oraz montaż konstrukcji nośnych. Instalacje systemów wentylacyjnych, oświetlenia oraz odwodnienia były kluczowe dla bezpieczeństwa i funkcjonowania inwestycji. Ściany wyłożono jasnymi kafelkami, a jezdnię brukiem.
Obiekt został ukończony i oddany do użytku w pierwszej połowie lat 70. Jego otwarcie było ważnym wydarzeniem, symbolizującym postęp technologiczny i rozwój infrastruktury Warszawy. Tunel był przez dekady istotnym elementem miejskiej infrastruktury, ułatwiającym przejazd przez centrum i przyczyniającym się do zmniejszenia korków w okolicy. Po latach służenia drogowcom konstrukcja była w złym stanie technicznym i nie spełniała współczesnych norm. Dodatkowo, była mało atrakcyjna dla ruchu pieszego. Podjęto więc decyzję o jej likwidacji.
Tunel nie zostanie po prostu zasypany. Plan zakłada, że część jego elementów zostanie rozebrana, a pozostałe będą zalane betonem, co ma zapewnić pełne bezpieczeństwo przejazdu przez Marszałkowską. Dodatkowo drogowcy przebudują dużą stację transformatorową znajdującą się w środku. Nowa przestrzeń, powstała po usunięciu zjazdu, zostanie wzbogacona o chodniki oraz zieleń, harmonizując z budowanym Placem Centralnym oraz kwartałem ulic Złotej i Zgoda. Obie inwestycje połączy naziemne przejście dla pieszych w osi ul. Złotej.
Widok z ul. Złotej na Pałac Kultury i Nauki – obecnie i w przyszłości. Fot. UM Warszawa i Cybularny, CC0, via Wikimedia Commons
Równocześnie z zamknięciem tunelu rozpoczynają się prace nad przebudową ulic Złotej i Zgoda. Przetarg na realizację projektu wygrała firma Skanska, która za kwotę ponad 49 milionów złotych przebuduje 2,5 hektara ulic i placów. Zmiany obejmą także ulicę Sienkiewicza, duży fragment ulicy Jasnej oraz place pomiędzy nimi, w tym przed „Domem pod Orłami”. Nowa przestrzeń miejska zyska setki nowych drzew, skwery z niską zielenią oraz ozdobne fontanny. Powstaną trzy duże miejskie place, a nawierzchnia zostanie wymieniona na estetyczne i wysokiej jakości materiały.
Zamknięcie tunelu pod Marszałkowską to ważny krok w kierunku realizacji wizji Nowego Centrum Warszawy. Prace nad tym projektem mają na celu nie tylko poprawę funkcjonalności miasta, ale również zwiększenie estetyki i komfortu życia jego mieszkańców.
Źródło: um.warszawa.pl
Czytaj też: Architektura w Polsce | Place, Skwery, Parki | Zieleń | Warszawa | Metamorfoza | whiteMAD na Instagramie