Będzie się składać z pięciu nitek. Tunel w Łodzi nie tylko umożliwi przejazd między Dworcem Fabrycznym a stacjami Łódź Kaliska i Żabieniec, ale również umożliwi skorzystanie z nowych podziemnych przystanków. Łodzianie zyskają więc namiastkę metra. Projekt zakłada budowę trzech podziemnych przystanków: Łódź Koziny, Łódź Polesie oraz Łódź Śródmieście.
Prace budowlane intensywnie trwają. Wyłania się już stacja Łódź Polesie, która znajduje się 24 metry pod ziemią. Widać już perony, przy których będą zatrzymywać się pociągi. Kolejarze prognozują, że ze względu na bliskość centrum handlowego Manufaktura, z tego przystanku będzie korzystać najwięcej pasażerów. W sumie Łódź Polesie będzie mieć trzy podziemne kondygnacje. Pierwszy (najbliżej powierzchni) będzie pełnić funkcję komunikacyjną. Niżej znajdzie się zaplecze techniczne. Perony powstaną na poziomie -3. Na perony poprowadzą schody ruchome oraz windy.
W ramach prac wykonano już boczne ściany, filary i płyty kondygnacyjne. Gotowe są perony, które będą miały 150 m długości. Prace trwają też na pozostałych dwóch podziemnych przystankach.
Na przystanku Łódź Śródmieście (w rejonie skrzyżowania ul. Zielonej z ul. Zachodnią i al. Kościuszki) usunięte zostały wszystkie kolizje z infrastrukturą zewnętrzną. Wykonano komplet ścian szczelinowych. Trwają prace konstrukcyjne, a z wnętrza przystanku wydobywana jest ziemia. Na przystanku Łódź Koziny (u zbiegu al. Włókniarzy i ul. Drewnowskiej), który jest największym obiektem na trasie łódzkiego tunelu, postępuje zbrojenie najniższego poziomu -3. Poziom -2 jest zabudowywany stropem. Rozpoczyna się stawianie filarów, na których wsparty zostanie kondygnacja poziomu -1 – informują kolejarze.
W jednotorowych tunelach między Kozinami a Kaliską i Żabieńcem trwają prace związane z budową betonowego podtorza. W tunelach wykonano podbudowę dla torów i wkrótce na jej powierzchni pojawią się kolejne warstwy nawierzchni torowej. Ich zadaniem będzie redukcja hałasu i drgań.
Na Żubardziu prace zaczęły tarcze TBM. Zachodnia komora, skąd wyruszyła tarcza Faustyna, została już zabudowana i przysypana gruntem. Przy wschodniej, skąd startowała Katarzyna, roboty konstrukcyjne są na ukończeniu.

TBM Faustyna zakończyła swoją misję drążenia tunelu jednotorowych i jest demontowana. Druga tarcza, Katarzyna podczas drążenia natrafiła na trudności gruntowe przy al. 1 Maja. Wzmocniono teren pod zagrożonymi kamienicami. Na przełomie grudnia i stycznia trwały badania gruntowe, aby ustalić zakres dodatkowych robót zabezpieczających budynki w obszarze oddziaływania maszyny. Praca tarczy nie zostanie wznowiona do czasu zrealizowania odpowiednich zabezpieczeń. Po zakończeniu prac budowlanych tunel zostanie poddany testom i odbiorom technicznym, a następnie oddany do użytku. Lokatorzy relokowanych kamienic ze względów bezpieczeństwa wciąż przebywają w hotelach finansowanych przez wykonawcę, gdzie mają zapewnione wyżywienie. Zamiast hotelu lokatorzy mogą od wykonawcy otrzymać ekwiwalent finansowy. Bezpieczeństwo mieszkańców i przyszłych użytkowników tunelu jest dla nas priorytetem, a każda decyzja podejmowana w trakcie budowy opiera się na analizach ekspertów i najwyższych standardach technicznych – czytamy w komunikacie PKP PLK.
Po zakończeniu prac dworzec Łódź Fabryczna przestanie być dworcem końcowym, a stanie się przelotowym. Pociągi regionalne i dalekobieżne będą przejeżdżać pod centrum Łodzi.
Inwestycja PLK SA o wartości ponad 2 mld zł ubiega się o dofinansowanie prac realizowanych po 2023 r. ze środków budżetu UE na lata 2021-2027 w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS).
źródło: tunel-laczypolske.pl
Czytaj też: Łódź | Miasto | Urbanistyka | Polecane | Kolej | Komunikacja miejska | whiteMAD na Instagramie