Uchwała Krajobrazowa działa w Sopocie od 2018 roku. Uchwała określa warunki umieszczania na terenie miasta obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń. Pod koniec Kwietnia z przestrzeni miasta usunięto ostatni duży bilbord.
Ustawa z dnia 24 kwietnia 2015 roku o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu, czyli tzw. „ustawa krajobrazowa” to narzędzie, które od niemalże 7 lat daje samorządom możliwość tworzenia własnych uchwał krajobrazowych. W Sopocie taka uchwała – jako jedna z pierwszych w kraju – funkcjonuje od 2018 roku. Od tego czasu miasto jest sukcesywnie oczyszczane z wielkoformatowych reklam. Pod koniec 2019 roku Sopot mógł pochwalić się pierwszymi efektami realizacji zapisów uchwały krajobrazowej – z elewacji sopockich, zabytkowych kamienic zniknęły banery wielkoformatowe.
Sukcesy uchwały krajobrazowej to efekt współpracy ze wspólnotami mieszkaniowymi, mieszkańcami, właścicielami firm oraz agencjami reklamowymi. Niezmiernie cieszy mnie na nowo „odkryta” aleja Niepodległości, główny ciąg komunikacyjny naszego miasta i to, że możemy oglądać zabytkowe kamienice, a nie wiszące na nich reklamy. Wielkoformatowe banery nie tylko przesłaniały ten widok, ale degradowały elewacje budynków. Sopot jest jednym z pierwszych polskich miast, które ma swoją uchwałę krajobrazową, ale które przede wszystkim podjęło skuteczną walkę z chaosem reklamowym w przestrzeni miejskiej – mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.
Do dziś z przestrzeni miejskiej Sopotu zniknęło ponad 1000 reklam. Niezaprzeczalnym sukcesem jest usunięcie bilboardów reklamowych. Już w październiku 2019 roku zniknęły dwa pierwsze, zlokalizowane przy alei Niepodległości 659. W maju 2020 roku kolejne dwa zlokalizowane przy al. Niepodległości 891 i 872, niedługo później, bo już w sierpniu zlikwidowano kolejny bilboard stojący przy al. Niepodległości 711. Ostatni bilboard usytuowany przy alei Niepodległości 845-847 zniknął z przestrzeni miejskiej 27 kwietnia bieżącego roku. Warto podkreślić, że Urząd Miasta Sopotu rozpoczął akcję od siebie i jako pierwszy usunął własne nośniki reklamowe z przestrzeni miasta.
Obecnie działania Miasta koncentrują się wokół ujednolicenia identyfikacji wizualnej szyldów oraz usuwania pomniejszych tablic i urządzeń reklamowych. Jednym z głównych priorytetów jest „oczyszczenie” obszaru reprezentacyjnych przestrzeni w historycznym śródmieściu, a przede wszystkim najbardziej charakterystycznej osi urbanistycznej w Sopocie, ul. Bohaterów Monte Cassino.
A jak z reklamowym chaosem radzą sobie inne miasta w Polsce? Zobaczcie nasze ostatnie artykuły na ten temat klikając TUTAJ.
Czytaj też: Sopot | Ciekawostki | Miasto | Zieleń | whiteMAD na Instagramie
źródło: UM Sopot