Ulice Złota i Zgoda leżąc w samym sercu Śródmieścia Warszawy. Zaniedbane obecnie ulice nie zachęcają do korzystania z ich uroków. Niedługo ma się to zmienić za sprawą jednego z największych projektów urbanistycznych Warszawy, jakim jest budowa tzw. Nowego Centrum Warszawy. Jak zmieni się stolica w najbliższych latach? Przeczytajcie!
Zacznijmy od początku. Czym jest Nowe Centrum Warszawy?
Nowe Centrum Warszawy ma stać się wizytówką miasta i przyjaznym dla pieszych i rowerzystów centrum, w którym dominować mają piesi i rowerzyści, a nie jak dotychczas samochody. Tego typu przebudowy centrów miast to znany od lat trend, z którego chętnie skorzystały największe światowe metropolie.
Nowe Centrum Warszawy to program, którego celem jest przekształcenie ścisłego śródmieścia Warszawy w wygodną, dostępną i zieloną przestrzeń publiczną. Pierwsze efekty tych prac już widać. Przebudowę przeszła al. Jana Pawła II, gdzie pojawiły się nowe, równe chodniki, droga dla rowerów i szpalery drzew. Piesi zyskali też naziemne przejścia dla pieszych na rondzie Czterdziestolatka. Rozpoczęła się przebudowa tzw. placu Pięciu Rogów u zbiegu Chmielnej, Kruczej i Zgody. Teraz czas na Marszałkowską.
Wielki plan architektonicznych interwencji w centrum Warszawy realizowany będzie w kilku etapach. Pierwszy rozpoczął się w 2020 r. w ramach przebudowy Alei Jana Pawła II. Urzędnicy chcą w ramach projektu ułatwić komunikację między popularnymi miejscami, dlatego pierwsze zmiany zobaczymy w bezpośrednim otoczeniu Dworca Centralnego, rejonie Pałacu Kultury i Nauki, przy ul. Marszałkowskiej i dalej w stronę tzw. Placu Pięciu Rogów, a docelowo Nowe Centrum Warszawy obejmie również przebudowę Placu Konstytucji, Placu Trzech Krzyży, a także Park Centralny (obecny Plac Defilad). Warszawiacy na tzw. Nowe Centrum Warszawy lubią nazywać Warszawskim Uśmiechem. Dlaczego? Najlepiej pokazuje to poniższa grafika!
Przebudowa al. Jana Pawła II i ul. Chałubińskiego odbędzie się na odcinku Rondo ONZ – Nowogrodzka. To jedna z najważniejszych i największych pod względem zakresu robót inwestycji drogowych ostatnich lat. Prace zakładają m.in. wyznaczenie nowych naziemnych przejść przy rondzie Czterdziestolatka, remont chodników, wyznaczenie dróg rowerowych oraz posadzenie szpalerów drzew.
W ramach zwężenia jezdni na al. Jana Pawła II zniknął jeden pas dedykowany samochodom. Jego miejsce zajęły szersze chodniki, nowa ścieżka rowerowa i co najważniejsze – sporo nowej zieleni, która nie tylko poprawi estetykę miasta, ale również zapewni termoregulację okolicy, a także ograniczy hałas i zanieczyszczenia dochodzące z drogi.
Inwestycja zakłada remont i przebudowę istniejących jezdni, tak aby zachować jednolity przekrój całego ciągu komunikacyjnego. Wcześniej w pobliżu Dworca Centralnego jezdnia rozszerzała się do pięciu pasów ruchu, podczas gdy na dalszym odcinku kierowcy mieli do dyspozycji wyłącznie trzy pasy.
Dzięki ujednoliceniu szerokości jezdni uda się wygospodarować miejsce dla pieszych, rowerzystów, parkujących samochodów (w tym dla dostawców) oraz zieleni miejskiej. Po obu stronach ulicy powstaną drogi dla rowerów i chodniki, zostaną wybudowane zatoki postojowe oraz posadzone szpalery drzew. Zmiany podniosą funkcjonalność i bezpieczeństwo ulicy, która jest jedną z głównych arterii miasta. Jednocześnie, dzięki ujednoliceniu szerokości jezdni, zostanie zachowana dotychczasowa przepustowość ulicy.Duże zmiany objęły również rondo u zbiegu al. Jana Pawła II i Al. Jerozolimskich. Wyznaczone zostały nowe naziemne przejścia dla pieszych po północnej stronie ronda (przy przystankach tramwajowych) oraz po stronie zachodniej (wraz z przejazdem rowerowym). Ułatwi to pieszym, w tym osobom starszym, i o ograniczonej mobilności oraz podróżnym z bagażami, wygodne przedostanie się na Dworzec Centralny i do przystanków tramwajowych. Przejście dla pieszych i przejazd rowerowy powstaną również w osi ul. Nowogrodzkiej. Połączą dwie części tej ulicy rozcięte dotychczas ruchliwą arterią.
„Co się zmieni? W miejscu parkingów powstaną nowe place – przed Domem pod Orłami i między budynkiem PKO BP a Filharmonią Narodową. Zniknie tunel dla samochodów przy pasażu Wiecha pod Marszałkowską. Na jego miejscu pojawi się plac z zielenią i lustrem wody, pod ziemią będzie zbiornik retencyjny. Ta część miasta stanie się bardziej odporna na zmiany klimatu. Chodniki będą szersze i wygodniejsze. Uporządkujemy parkowanie. Powstaną tzw. strefy zamieszkania i Tempo 30 z wjazdem głównie dla dostaw i pojazdów technicznych. Zachowamy w nowej aranżacji znaczną liczba naziemnych miejsc postojowych. Będą przeznaczone przede wszystkim dla mieszkańców bądź na potrzeby dostaw. Przekształcenia w rejonie ulic Złotej i Zgoda będą możliwe dzięki budowie parkingu podziemnego pod Placem Powstańców Warszawy. Powinien być gotowy w 2024 roku. W sercu Śródmieścia będzie ładniej, bezpieczniej i bardziej zielono. Będzie idealnie. Sami zobaczcie!” – czytamy w komunikacie Miasta Stołecznego Warszawy
Czytaj też: Architektura w Polsce | Warszawa | Miasto | Komunikacja miejska | whiteMAD na Instagramie