Ulice Złota i Zgoda leżąc w samym sercu Śródmieścia Warszawy. Zaniedbane obecnie ulice nie zachęcają do korzystania z ich uroków. Niedługo ma się to zmienić za sprawą jednego z największych projektów urbanistycznych Warszawy, jakim jest budowa tzw. Nowego Centrum Warszawy. Jak zmieni się stolica w najbliższych latach? Przeczytajcie! 

Zacznijmy od początku. Czym jest Nowe Centrum Warszawy? 
Nowe Centrum Warszawy ma stać się wizytówką miasta i przyjaznym dla pieszych i rowerzystów centrum, w którym dominować mają piesi i rowerzyści, a nie jak dotychczas samochody. Tego typu przebudowy centrów miast to znany od lat trend, z którego chętnie skorzystały największe światowe metropolie.

Nowe Centrum Warszawy to program, którego celem jest przekształcenie ścisłego śródmieścia Warszawy w wygodną, dostępną i zieloną przestrzeń publiczną. Pierwsze efekty tych prac już widać. Przebudowę przeszła al. Jana Pawła II, gdzie pojawiły się nowe, równe chodniki, droga dla rowerów i szpalery drzew. Piesi zyskali też naziemne przejścia dla pieszych na rondzie Czterdziestolatka. Rozpoczęła się przebudowa tzw. placu Pięciu Rogów u zbiegu Chmielnej, Kruczej i Zgody. Teraz czas na Marszałkowską. 

Wielki plan architektonicznych interwencji w centrum Warszawy realizowany będzie w kilku etapach. Pierwszy rozpoczął się w 2020 r. w ramach przebudowy Alei Jana Pawła II. Urzędnicy chcą w ramach projektu ułatwić komunikację między popularnymi miejscami, dlatego pierwsze zmiany zobaczymy w bezpośrednim otoczeniu Dworca Centralnego, rejonie Pałacu Kultury i Nauki, przy ul. Marszałkowskiej i dalej w stronę tzw. Placu Pięciu Rogów, a docelowo Nowe Centrum Warszawy obejmie również przebudowę Placu Konstytucji, Placu Trzech Krzyży, a także Park Centralny (obecny Plac Defilad). Warszawiacy na tzw. Nowe Centrum Warszawy lubią nazywać Warszawskim Uśmiechem. Dlaczego? Najlepiej pokazuje to poniższa grafika!

Przebudowa Alei Jana Pawła II – to już mamy gotowe!
Przebudowa al. Jana Pawła II i ul. Chałubińskiego odbędzie się na odcinku Rondo ONZ – Nowogrodzka. To jedna z najważniejszych i największych pod względem zakresu robót inwestycji drogowych ostatnich lat. Prace zakładają m.in. wyznaczenie nowych naziemnych przejść przy rondzie Czterdziestolatka, remont chodników, wyznaczenie dróg rowerowych oraz posadzenie szpalerów drzew.

W ramach zwężenia jezdni na al. Jana Pawła II zniknął jeden pas dedykowany samochodom. Jego miejsce zajęły szersze chodniki, nowa ścieżka rowerowa i co najważniejsze – sporo nowej zieleni, która nie tylko poprawi estetykę miasta, ale również zapewni termoregulację okolicy, a także ograniczy hałas i zanieczyszczenia dochodzące z drogi.

Inwestycja zakłada remont i przebudowę istniejących jezdni, tak aby zachować jednolity przekrój całego ciągu komunikacyjnego. Wcześniej w pobliżu Dworca Centralnego jezdnia rozszerzała się do pięciu pasów ruchu, podczas gdy na dalszym odcinku kierowcy mieli do dyspozycji wyłącznie trzy pasy.

Dzięki ujednoliceniu szerokości jezdni uda się wygospodarować miejsce dla pieszych, rowerzystów, parkujących samochodów (w tym dla dostawców) oraz zieleni miejskiej. Po obu stronach ulicy powstaną drogi dla rowerów i chodniki, zostaną wybudowane zatoki postojowe oraz posadzone szpalery drzew. Zmiany podniosą funkcjonalność i bezpieczeństwo ulicy, która jest jedną z głównych arterii miasta. Jednocześnie, dzięki ujednoliceniu szerokości jezdni, zostanie zachowana dotychczasowa przepustowość ulicy.Duże zmiany objęły również rondo u zbiegu al. Jana Pawła II i Al. Jerozolimskich. Wyznaczone zostały nowe naziemne przejścia dla pieszych po północnej stronie ronda (przy przystankach tramwajowych) oraz po stronie zachodniej (wraz z przejazdem rowerowym). Ułatwi to pieszym, w tym osobom starszym, i o ograniczonej mobilności oraz podróżnym z bagażami, wygodne przedostanie się na Dworzec Centralny i do przystanków tramwajowych. Przejście dla pieszych i przejazd rowerowy powstaną również w osi ul. Nowogrodzkiej. Połączą dwie części tej ulicy rozcięte dotychczas ruchliwą arterią.

Standardem przy okazji tego typu inwestycji jest też likwidacja barier architektonicznych — krawężniki zostaną obniżone, zaś przystanki autobusowe wyposażone w rozwiązania dla osób z niepełnosprawnością. Z myślą o osobach niewidomych i niedowidzących zamontowane będą płyty prowadzące oraz oznaczenia ostrzegawcze w miejscach przecięcia chodnika z jezdnią lub drogą rowerową.

Plac Defilad – z zapuszczonego nieużytku w Park Centralny 
Spore zmiany czekają, też Plac Defilad – prawdopodobnie jeden z najbardziej rozpoznawalnych placów na terenie Warszawy. Gigantyczny fragment centrum obecnie straszy – brzydotą, zaniedbaną infrastruktura i dzikimi parkingami. Niedługo plac zmieni się w tzw. Park Centralny, który będzie zachęcał do przebywania w jego okolicy. Obecnie na placu trwa budowa Muzeum Sztuki Współczesnej, a niedługo ruszy budowa Teatru TR Warszawa. O muzeum i teatrze przeczytacie TUTAJ: https://www.whitemad.pl/muzeum-sztuki-nowoczesnej-w-warszawie-na-nowych-wizualizacjach/ 
Kolejna inwestycja w pobliżu placu Defilad to Nowa Emilia. Zachowany pawilon otrzyma nowe życie, jako oranżeria zlokalizowana przed północnym wejściem do Pałacu Młodzieży, która pozwoli na ożywienie Parku Świętokrzyskiego.
Zielona Marszałkowska – zielona rewolucja na Marszałkowskiej już trwa! 
Przebudowa Marszałkowskiej trwa, co widać gołym okiem. Przebudowa zakłada wprowadzenie w przestrzeni ulicy znacznie więcej zieleni. Pojawi się ona m.in. w pasie dzielącym, pomiędzy jezdniami a torowiskiem. Projekt będzie przewidywał w tym miejscu nasadzenia drzew (tam, gdzie to możliwe) oraz krzewów i żywopłotów. Jezdnie będą miały po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, zaś na prawym pasie wyznaczone zostanie parkowanie.

Marszałkowska stanie się bardziej przyjazna pieszym i rowerzystom. Na obu odcinkach chodnik zostanie przebudowany i oddzielony od drogi rowerowej. Rowerzyści zyskają trasę po obu stronach ulicy (od pl. Konstytucji do ronda Dmowskiego, które już w tym roku czeka przebudowa) oraz po zachodniej stronie ulicy aż do pl. Bankowego. Dla pieszych powstaną dodatkowe przejścia przy Żurawiej i Wilczej. Przewidziana jest też rezerwa pod nową zebrę na Osi Saskiej. Przebudowane zostaną również przystanki tramwajowe, a sygnalizacja na całej ulicy będzie ustawiona na priorytet dla komunikacji zbiorowej.Dodatkowo, projekt ma przewidzieć jednolite zasady lokalizacji ogródków gastronomicznych oraz stref, w których dopuszczone będzie usytuowanie reklam. Chodniki zostaną podzielone na strefy funkcjonalne – z czytelnym głównym ciągiem pieszym i dodatkową strefą przeznaczoną m.in. na ogródki. Projektant wybrany w przetargu będzie miał rok na przygotowanie szczegółowego projektu wykonawczego. Dzięki temu przebudowa może się rozpocząć jeszcze w 2022 roku.

Marszałkowska przed przebudową

Ulica Chmielna. Ją też czeka metamorfoza!
Chmielna to obecnie nieco zaniedbana ulica, która łączy Ulicę Marszałkowską na wysokości Placu Defilad z przebudowywanym obecnie Placem Pięciu Rogów, a dalej z Nowym Światem na wysokości ulicy Foksal. Chmielna stanie się zatem swego rodzaju domknięciem powstającego Nowego Centrum Warszawy, nazywanego również ze względu na rozkład ulic Warszawskim Uśmiechem.

„Zniknie betonowa kostka, a pojawi się zieleń i dwa skwery w zupełnie nowej odsłonie. Tworzymy w sercu miasta przyjazną przestrzeń, gdzie po prostu będzie chciało się spędzać czas! Zwycięski projekt przygotowała pracownia RS Architektura Krajobrazu, która wcześniej projektowała m.in. Bulwary nad Wisłą – gratuluję!” – napisał na swoim profilu na Facebooku Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy Rafał Trzaskowski

Aleje Jerozolimskie – koniec z autostradą w sercu miasta
Zwężenie Alei Jerozolimskich w Warszawie zapowiedział Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. Przebudowa jednej z najważniejszych stołecznych arterii będzie powiązana z przebudową linii średnicowej, którą przeprowadzi PKP. Prace kolejarzy będą skutkowały usunięciem obecnej infrastruktury na odcinku od Ronda de Gaulle’a, które notabene po remoncie przestanie być rondem, aż do Ronda Dmowskiego przy Rotundzie. Po remoncie PKP musiałoby przywrócić całą zdjętą nawierzchnię. Sytuację tę postanowił wykorzystać warszawski ratusz, który zaproponował, aby po przebudowie linii średnicowej, Aleje Jerozolimskie powróciły, jednak w innym niż obecnym stanie. 

Obecnie na odcinku od Ronda Dmowskiego, aż do Ronda de Gaulle’a Aleje Jerozolimskie mają 3 pasy ruchu w jedną stronę, z czego jeden dedykowany jest komunikacji miejskiej, taksówkom i transportowi MTON. Wewnątrz sześciopasmowej alei biegnie torowisko dla tramwajów, a po zewnętrznej stronie znajdują się miejsca parkingowe, zatoki dla autobusów oraz chodnik.

Zwężenie Alei Jerozolimskich zapowiadane przez warszawski magistrat doprowadzi do stanu, w którym 3 pasy w jedną stronę zmienią się w dwa (w tym pas dla komunikacji miejskiej, taksówek i  MTON). Torowisko tramwajowe pozostanie bez zmian. Trzeci, usunięty pas zastąpiony zostanie ścieżką rowerową o szerokości 3 m z każdej strony. Pomiędzy jezdnią, a ścieżką zasadzony ma być szpaler drzew.

Zwężenie Alei Jerozolimskich

Obecny chodnik po stronie południowej ma zostać poszerzony, natomiast miejsca parkingowe zostaną zredukowane i pomniejszone. Zmieni się również sposób parkowania z prostopadłego na równoległy. Ciekawostką jest fakt, że obecne Rondo de Gaulle’a oraz Rondo Dmowskiego stracą miana rond i staną się krzyżówkami. Co więcej, z centrum Ronda de Gaulle’a zniknie słynna palma autorstwa Joanny Rajkowskiej. Narazie nie podano, gdzie zostanie przeniesiona palma, a także czy wróci po remoncie na swoje miejsce lub w jego okolice.

„Do historii przejdą dwa rozległe ronda: u zbiegu z Marszałkowską (rondo Dmowskiego) i Nowym Światem (rondo de Gaulle’a). Zamiast nich powstaną zwyczajne skrzyżowania, co pozwoli odzyskać przestrzeń dla pieszych i poprawić przesiadki. Na obu skrzyżowaniach powstanie komplet naziemnych przejść dla pieszych. Nowe zebry powstaną również na wysokości ul. Pankiewicza i Brackiej, przy stacji PKP Powiśle, a także na wysokości „Domu Partii” (drugie dojście do przystanku tramwajowego) i po wschodniej stronie ronda Czterdziestolatka. Przystanki tramwajowe i autobusowe zostaną przesunięte, wydłużone i poszerzone tak, aby zapewnić jak największy komfort pasażerom i ułatwić przesiadki.” – czytamy w komunikacie ZDM Warszawa 

Więcej na temat przebudowy Alei Jerozolimskich przeczytacie TUTAJ: https://www.whitemad.pl/zwezenie-alei-jerozolimskich/

Plac Pięciu Rogów – perła w koronie Nowego Centrum Warszawy
O Placu Pięciu Rogów pisaliśmy niejednokrotnie. Za opracowanie kompletnej wielobranżowej dokumentacji projektowej Placu Pięciu Rogów odpowiada wyłoniona w przetargu pracownia WXCA we współpracy m.in. z architektem Michałem Kempińskim. Nowy plac ma być dedykowany niemal wyłącznie pieszym, co jest całkowitą zmianą w postrzeganiu tego fragmentu miasta. Zanim rozpoczął remont było to jedno wielkie skrzyżowanie, w dodatku fatalnie zaprojektowane.

Już niedługo Plac Pięciu Rogów zmieni się całkowicie. Będzie to elegancki skwer, który ma przyciągać mieszkańców, jak i turystów. To właśnie do tego miejsca mają prowadzić rewitalizowane obecnie ulica Chmielna, Aleje Jerozolimskie, czy ulice Zgoda i Złota.

Wątkiem, który wzbudził ostatnio żywą dyskusję w związku z Placem Pięciu Rogów jest gigantyczne jajko autorstwa Joanny Rajkowskiej. „Pisklę”, czyli rzeźba jaja drozda śpiewaka, które powstanie na Placu Pięciu Rogów, jest artystycznym wyrazem troski o przyszłość i biologiczne przetrwanie gatunków, które zadomowiły się na naszej planecie i rozmyślań nad bioróżnorodnością miasta. To delikatna interwencja w architektoniczną tkankę Placu Pięciu Rogów jest odpowiedzią na potrzeby współczesnego miasta otwartego na niezbędne zmiany dotyczące świadomości ekologicznej.

Więcej o rzeźbie Pisklę, jak i o samym Placu Pięciu Rogów przeczytacie TUTAJ: https://www.whitemad.pl/warszawa-zyska-nowa-rzezbe-dwumetrowe-jajo-stanie-na-placu-pieciu-rogow/
Ulice Złota i Zgoda – zielona metamorfoza w warszawskim centrum.
Obie ulice mają zmienić się w tzw. woonerfy, czyli ulice z pierwszeństwem ruchu dla pieszych i rowerzystów. Za sprawą tego zniknie tunel samochodowy pod ulicą Marszałkowską – nie będzie bowiem już potrzebny. Wzdłuż ulic nasadzona zostanie nowa zieleń – w tym spore okazy drzew. Mowa tu między innymi o 9-metrowych klonach. Dwa parkingi naziemne zostaną usunięte, a ich miejsce zajmą zielone skwery. Zmiany mają pozwolić na ożywienie tego kwartału miasta, zachęcić mieszkańców do spacerowania po Nowym Centrum Warszawy, a także pozwolić na rozwój gastronomii, czy lokali usługowych. Koniec prac planowany jest na 2024 rok.

„Co się zmieni? W miejscu parkingów powstaną nowe place – przed Domem pod Orłami i między budynkiem PKO BP a Filharmonią Narodową. Zniknie tunel dla samochodów przy pasażu Wiecha pod Marszałkowską. Na jego miejscu pojawi się plac z zielenią i lustrem wody, pod ziemią będzie zbiornik retencyjny. Ta część miasta stanie się bardziej odporna na zmiany klimatu. Chodniki będą szersze i wygodniejsze. Uporządkujemy parkowanie. Powstaną tzw. strefy zamieszkania i Tempo 30 z wjazdem głównie dla dostaw i pojazdów technicznych. Zachowamy w nowej aranżacji znaczną liczba naziemnych miejsc postojowych. Będą przeznaczone przede wszystkim dla mieszkańców bądź na potrzeby dostaw. Przekształcenia w rejonie ulic Złotej i Zgoda będą możliwe dzięki budowie parkingu podziemnego pod Placem Powstańców Warszawy. Powinien być gotowy w 2024 roku. W sercu Śródmieścia będzie ładniej, bezpieczniej i bardziej zielono. Będzie idealnie. Sami zobaczcie!” – czytamy w komunikacie Miasta Stołecznego Warszawy

Ulice Złota i Zgoda zostaną przebudowane według projektu zaproponowanego w ramach konkursu przez architektów z pracowni RS Architektura Krajobrazu Dorota Rudawa: „Wow! Mamy to. Pierwsze miejsce w konkursie architektonicznym na zmiany w rejonie ul. Złotej i Zgoda.Nowe Centrum Warszawy zapowiada się funkcjonalnie, pięknie i zielono, gdzie mieszkańcy i turyści będą mogli miło spędzić czas. Najlepszy zespół projektowy w składzie. Agnieszka Gasparska, Patryk Zaręba, Joanna Karlikowska, Elżbieta Rożek, wizualizacje Anna Arechwa, Bartosz Trocha. Dziękujemy Miasto Stołeczne Warszawa za docenienie naszej pracy a pozostałym uczestnikom konkursu serdecznie gratulujemy”

Czytaj też: Architektura w Polsce | Warszawa | Miasto | Komunikacja miejska | whiteMAD na Instagramie

źródło: UM Warszawa / https://um.warszawa.pl / Ulice Złota i Zgoda czeka rewitalizacja