To ważny krok do poprawy estetyki miasta. Uchwała reklamowa została przyjęta w Bytomiu. Decyzję podjęli radni Rady Miejskiej podczas posiedzenia 30 stycznia 2023 r.
Nowe przepisy pozwolą określić zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń. Uchwała reklamowa pozwoli wprowadzić ład przestrzenny. Przedsiębiorcy będą mogli reklamować swoje produkty czy usługi, ale przestrzegając określonych zasad.
Uchwalenie uchwały reklamowej pozwoli przeciwdziałać powstawaniu chaosu reklamowego w naszym mieście. Ze względu na to, że procedura przyjęcia tego aktu prawa miejscowego była dość skomplikowana i wymagała wielu uzgodnień, m.in. z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, proces opracowania finalnego tekstu uchwały trwał wiele miesięcy. O wprowadzenie regulacji i zmian w przestrzeni miejskiej upominali się mieszkańcy Bytomia podczas spotkań w dzielnicach i konsultacji społecznych. Najczęściej bytomianie zwracali uwagę na szyldozę w Śródmieściu i zbyt dużą liczbę reklam na historycznych budynkach – mówi prezydent Bytomia Mariusz Wołosz.
Przepisy podzieliły Bytom na trzy obszary. Strefę wrażliwą (Śródmieście), przyrodniczą (tereny zielone) i komercyjną (pozostałe rejony miasta). Zasady określające to, jak mają wyglądać nośniki reklamowe są odrębne dla każdej z trzech stref. W strefie wrażliwej i przyrodniczej przepisy określają liczbę oraz wymiary szyldów na budynkach. Nośniki będzie można umieszczać tylko na parterze. Nie dotyczy to historycznych szyldów, które mają zabytkowy charakter.
Nieco inaczej sprawa wygląda w trzeciej ze stref – komercyjnej. Uchwała reklamowa dopuszcza stosowanie nieco większych szyldów w przypadku wolnostojących budynków handlowych, usługowych, produkcyjnych oraz na stacjach benzynowych. Przepisy dopuszczają możliwość ustawiania w strefie komercyjnych pylonów, totemów i masztów flagowych o określonych wymiarach.
W strefie wrażliwej nie będzie można umieszczać wolnostojących bilbordów. Zakazane będą też reklamy świetlne. Naścienne reklamy wielkoformatowe na zabytkowych obiektach również będą nielegalne. W strefie komercyjnej dopuszczono dla wolnostojących budynków handlowych, usługowych, produkcyjnych oraz stacji benzynowych możliwość stosowania reklam na tych budynkach, a także ulokowania pylonów, totemów i masztów flagowych. W uchwale znajdują się także szczegółowe zapisy dotyczące dopuszczalnych wymiarów i parametrów reklam wielkoformatowych i billboardów.
Przedsiębiorcy prowadzący ogródki gastronomiczne będą musieli dostosować ich wygląd do nowych przepisów. Uchwała reklamowa zakłada stosowanie ujednoliconej kolorystyki i wskazuje na pożądane materiały.
Ogródki usytuowane w strefie wrażliwej – czyli m.in. na bytomskim Rynku – powinny być wyposażone w stoliki i krzesła wykonane z drewna, metalu lub wysokiej jakości tworzyw sztucznych, powinny być ozdobione wyłącznie naturalną zielenią, a parasole i markizy stanowiące zadaszenie ogródków powinny mieć biały, beżowy, kremowy lub ciemnozielony kolor. Oprócz tego, w ogródkach gastronomicznych wprowadzony został zakaz lokalizowania automatów do gier zręcznościowych. Nieco mniej restrykcyjne zalecenia dotyczą stylistyki i kolorystyki ogródków gastronomicznych w strefach komercyjnej i przyrodniczej – czytamy w informacji na stronie UM Bytom.
Zmiany jednak nie będą natychmiastowe. Urzędnicy wprowadzili okresy dostosowawcze, aby przedsiębiorcy mogli zareagować i swoje nośniki dostosować do nowych przepisów. W przypadku siatek i banerów reklamowych czas na dostosowanie się do nowych zapisów uchwały wynosi 12 miesięcy, szyldów – 2 lata. W przypadku pozostałych tablic reklamowych i urządzeń – w strefie wrażliwej 5 lat, a w strefach komercyjnej i przyrodniczej – 8 od daty wejścia w życie uchwały reklamowej.
Ustawa krajobrazowa, która w Polsce weszła w życie we wrześniu 2015 roku wprowadziła wiele rozwiązań, których celem jest ochrona krajobrazu i ładu przestrzennego. Ustawa stworzyła możliwość ustalania przez samorządy zasad i warunków sytuowania szyldów, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów, z jakich nośniki reklamowe mogą być wykonane. Dzięki ustawie krajobrazowej samorządy mogą nakładać kary finansowe za stosowanie nielegalnych nośników.
fot. Hubert Klimek, źródło: UM Bytom
Czytaj też: Identyfikacja wizualna | Ciekawostki | Miasto | Architektura w Polsce | whiteMAD na Instagramie
Flyt - tak nazywa się chodnik, który zapobiega podtopieniom w miasta. System zaprojektowała norweska pracownia…
Mieszkanie z widokiem na Zatokę Gdańską to najnowsza realizacja architektów z pracowni VZOROVO. Apartament na wynajem…
Spośród wszystkich rodzajów oświetlenia sufitowego to właśnie lampy wiszące nastręczają nam największych trudności podczas aranżacji…
Z wykształcenia jest architektem, ale odnalazł inny sposób na życie. Adam Szczęsny założył firmę Yam…
Majestatyczna bryła od niemal stu lat dominuje nad krajobrazem malowniczej miejscowości Dornach. Jej projekt wykonał…
Dom pawilonowy w Przanowicach zaprojektowali architekci z pracowni MOOD Architekci. Zlokaizowany w jednej z podłódzkich…
Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.
Dowiedz się więcej