Neony ponownie zabłysną w centrum Poznania. W okresie PRL-u rozświetlona neonami ulica Święty Marcin była wizytówką miasta. Teraz urzędnicy chcą, by ta główna ulica w centrum ponownie tętniła życiem.
Miasto stara się ożywić ulicę Święty Marcin. W tym celu chce przyciągnąć przedsiębiorców, którzy otworzą lokale usługowe i gastronomiczne przy ulicy. Nowi najemcy miejskich lokali do końca remontów nie będą płacić czynszu, a rzemieślnicy będą mogli bezpłatnie promować swoje usługi.
W naszym pakiecie są propozycje dla każdego. Zdaję sobie sprawę, jakim wyzwaniem dla przedsiębiorców są remonty. Dlatego mamy dla nich cały zestaw dużych zniżek i ulg. To bardzo korzystna oferta dla firm, które już teraz działają w centrum, ale też dla tych, które dopiero chcą się tam przenieść. Zależy nam również na tym, by do centrum wrócili rzemieślnicy – dlatego rozszerzamy nasz „Zaułek Rzemiosła”. Jest też coś dla wszystkich poznanianek i poznaniaków: przygotowaliśmy dwa konkursy, dzięki którym na ulicę Święty Marcin powrócą neony, a centrum Poznania jeszcze w tym roku wypełni się imprezami kulturalnymi – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
W latach 70. ulicę Święty Marcin rozświetlały po zmroku dziesiątki neonów. Teraz Poznań powraca do tej tradycji. Już w maju Miasto ogłosi konkurs, który sprawi, że świetlne znaki znów pojawią się na tej reprezentacyjnej ulicy.
Chcemy w ten sposób nawiązać do wyglądu ulicy sprzed kilkudziesięciu lat. Wówczas Święty Marcin był pełen neonów, które nadawały temu miejscu wyjątkowy klimat. Wierzę, że nasz konkurs będzie początkiem i impulsem dla przedsiębiorców, by kontynuowali tę neonową tradycję, z której Poznań może być dumny – mówi Jędrzej Solarski, zastępca prezydenta Poznania
Przedsiębiorcy, organizacje pozarządowe czy właściciele nieruchomości, którzy prowadzą działalność na obszarze ograniczonym ulicami Święty Marcin – Gwarna – 27 Grudnia – plac Wolności – Al. Marcinkowskiego, będą mogli zgłosić swoje projekty neonów na konkurs (razem z kosztorysem realizacji oraz zgodą właściciela nieruchomości, na której ma się pojawić konstrukcja).

Sąd konkursowy z nadesłanych projektów wybierze najlepsze – i zapewni ich realizację. Koszt pojedynczego neonu nie może przekroczyć 15 tys. zł. Na pulę nagród Miasto przeznaczyło 80 tys. zł.
Poznań przeznaczy też 20 tys. zł na naprawę jednego z najsłynniejszych miejskich neonów – Poznańskich Słowików, często zwanego też neonem Filharmonii Poznańskiej. Ta charakterystyczna konstrukcja powstała w 1974 roku, zaprojektował ją poznański artysta plastyk Antoni Rzyski. Składa się z pięciolinii, na której znajduje się klucz wiolinowy oraz animowane słowiki.
Niedawno pisaliśmy o kultowym neonie reklamującym kawiarnię Kociak. Ozdoba wróciła na swoje pierwotne miejsce po kilku latach nieobecności. Więcej na ten temat znajdziesz klikając TUTAJ.
źródło: UM Poznań
Czytaj też: Neony | Poznań | Miasto | Detal | Sztuka | whiteMAD na Instagramie
