Warszawa: rusza budowa kładki dla pieszych i rowerzystów. Połączy dwa brzegi Wisły

Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski zapowiedział, że budowa kładki dla pieszych i rowerzystów będzie trwać od dwóch do trzech lat. Będzie miała 500 metrów długości.

Kładka będzie dostępna wyłącznie dla pieszych i rowerzystów. Będzie jedną z najdłuższych tego typu konstrukcji na świecie. Kładka powstanie w centralnej części bulwarów i mieszkańcom Pragi ułatwi dotarcie na Powiśle.

Kładkę zaprojektowali architekci z biura Schuessler-Plan, którzy wygrali ogłoszony w 2017 roku konkurs koncepcyjny. Organizatorzy konkursu otrzymali wtedy 40 różnych koncepcji i we wrześniu 2017 roku ogłosili, że pierwsze miejsce zdobyła koncepcja Schuessler-Plan. Miasto ma już formalne pozwolenie na budowę.

Nowy most będzie miał około 500 metrów długości. Jego szerokość będzie zmienna w najwęższym miejscu wyniesie niemal 7 metrów, a w najszerszym aż 16. Będzie to najdłuższa na świecie przeprawa, z której korzystać mogą wyłącznie piesi i rowerzyści. Kładka powstanie na wysokości ulicy Karowej na lewym brzegu oraz ulicy Okrzei na prawym brzegu. Projekt zakłada, że piesi i rowerzyści będą poruszać się po tych samych ścieżkach. Drugi nie będą więc rozdzielone. Na konstrukcji zbudowane zostaną liczne ławki i platformy widokowe. Forma mostu przypomina błyskawicę o nieregularnym kształcie.

Most stworzy nowe połączenie spacerowe między Bulwarami Wiślanymi, które stanowią efektowne miejsce wypoczynku, odwiedzane tłumnie niemal przez cały rok, a praskim brzegiem Wisły, który jest bardziej naturalny i niezagospodarowany. Dziś te dwa brzegi funkcjonują w zasadzie osobno, bo trudno dostępny dla pieszych most Śląsko-Dąbrowski nie zachęca by ją przekroczyć. Dzięki nowej przeprawie przejście z jednego na drugi brzeg będzie łatwe i wygodne.


W budżecie m.st. Warszawy na budowę mostu ma być przeznaczone ok. 180 mln zł. Na koszty składają się m.in. ścieżki, chodniki, rampy, oświetlenie, odwodnienie i oczywiście sama konstrukcja obiektu. Kosztorys zakłada również roboty nieprzewidziane, co w przypadku tego typu inwestycji jest bardzo ważne. Budowa kładki zakończy się w ciągu 2-3 lat.

Czytaj też: Warszawa | Meble miejskie | Urbanistyka | Most

źródło: UM Warszawa

Najpopularniejsze

najczęściej czytane artykuły