willa bohdana Pniewskiego
fot. WUOZ w Warszawie

Warszawa: wystrój willi Bohdana Pniewskiego został zabytkiem

Willa Bohdana Pniewskiego w Warszawie, będąca jednym z najważniejszych dzieł polskiego modernizmu, została ponownie doceniona za swoje wyjątkowe walory. Do rejestru zabytków ruchomych wpisano zespół mebli oraz elementów wyposażenia i wystroju jej wnętrz. Obiekt przy alei Na Skarpie 27, zaprojektowany i przebudowany przez samego Pniewskiego, stanowi przykład świadomego łączenia nowoczesnej architektury z historycznym kontekstem miejsca. Zarówno bryła budynku, jak i jego wnętrza odzwierciedlają charakterystyczny styl architekta, który plasuje się w czołówce najwybitniejszych polskich twórców XX wieku.

Willa Bohdana Pniewskiego i jej wnętrze z historią

Willa Bohdana Pniewskiego przy alei Na Skarpie 27 w Warszawie stanowi obecnie siedzibę Muzeum Ziemi PAN. Niezwykle oryginalna nieruchomość kryje w swoim wnętrzu zespół unikatowych mebli i detali wystroju z różnych okresów działalności architekta. Do rejestru wpisano 13 obiektów, w tym oryginalne elementy wyposażenia z lat 30. oraz z lat 1945-1965. Zbiór ten charakteryzuje się indywidualnym wyrazem artystycznym i wysoką jakością wykonania, a także zastosowaniem nowatorskich kompozycji i materiałów. Wnętrza willi skupiają w sobie historyczne inspiracje, takie jak kropielnica czy dekoracyjne neogotyckie panele balustrady w przyziemiu, z elementami ludowymi i nowoczesnym podejściem do projektowania. Obok klasycznych detali pojawiają się formy zaczerpnięte z przyrody, jak pień drzewa czy detale stolarki, oraz oryginalne wykorzystanie materiałów takich jak piaskowiec, marmur czy huculska ceramika. Niezmiennie największe wrażenie robi sufit w gabinecie, gdzie w betonie zatopiono ludowe misy. Bardzo ciekawy jest także kominek w salonie oraz schody.

willa bohdana Pniewskiego
fot. WUOZ w Warszawie

Od pałacyku do modernistycznej willi

Budynek pełniący dziś funkcję muzeum ma znacznie starsze korzenie, niż mogłoby się wydawać. Jego pierwotna forma sięga XVIII wieku, gdy wybudowano tam pałac Letni w ogrodzie „Na Górze”, według projektu Szymona Bogumiła Zuga. W latach 30. XX wieku pawilon został zakupiony przez Bohdana Pniewskiego, który zaadaptował go na własny dom i pracownię. Architekt pozostawił oryginalny portyk z doryckimi półkolumnami od strony ogrodu, natomiast resztę bryły rozbudował w duchu funkcjonalizmu. Od strony ulicy dom otrzymał monumentalny, niemal obronny charakter, wzmocniony przez piaskowcową okładzinę i wtopione w elewację główne wejście. Nowy układ okien i drzwi, a także nadbudowane piętro wpisały się w język nowoczesnej architektury, przy jednoczesnym szacunku dla historycznego kontekstu miejsca. Pniewski w swoim projekcie zastosował dodatkowo coś bardzo oryginalnego: na rogu ściany frontowej pozostawił gładką płaszczyznę piaskowca, na której wyryto tajemniczą łacińską inskrypcję:

SCANDIVS
DD AR
FX
TAMRC+

co ma oznaczać: Pnący się przebudował świątynię masonów i zamieszkał w niej.

Dom z wojenną przeszłością

W czasie II wojny światowej willa została zajęta przez okupantów, a rodzina Pniewskiego zmuszona była opuścić swój dom. W 1944 roku, kiedy stolicę ogarnęły walki powstania warszawskiego, budynek znalazł się w rejonie intensywnych działań, co spowodowało poważne uszkodzenia jego bryły. Po wojnie architekt powrócił do zrujnowanej willi i przystąpił do jej odbudowy, wprowadzając modyfikacje w układzie wnętrz i elewacjach. Pniewski mieszkał tam aż do swojej śmierci w 1965 roku. Po jego odejściu willę wykupiła Polska Akademia Nauk i przeznaczyła na potrzeby Muzeum Ziemi. Podczas prac porządkowych na marmurowej klatce schodowej odkryto ślady krwi z okresu walk. W 1980 roku upamiętniono to wydarzenie tablicą poświęconą nieznanemu powstańcowi.

Willa przed wojną i współcześnie. Fot. „Architektura i Budownictwo”, nr 3-1938 i Wistula, CC BY 3.0, via Wikimedia Commons

Willa Bohdana Pniewskiego – dziedzictwo

Willa przy alei Na Skarpie jest uznawana za najważniejsze dzieło Bohdana Pniewskiego. Architektura budynku i jego wnętrza stanowią syntetyczne ujęcie głównych cech twórczości Pniewskiego z okresu międzywojennego. Jerzy Hryniewiecki, architekt i teoretyk architektury, już w 1938 roku uznał willę za jedną z najciekawszych realizacji w zakresie nowoczesnego użycia kamienia w architekturze. Indywidualny charakter obiektu, połączenie różnych stylów i materiałów oraz twórcze podejście do kompozycji przestrzeni sprawiają, że willa do dziś pozostaje kluczowym przykładem polskiego modernizmu z narodowym akcentem.

Ochrona cennej spuścizny

Wpisanie zespołu mebli oraz elementów wystroju wnętrz willi Bohdana Pniewskiego do rejestru zabytków jest ważnym krokiem w kierunku ochrony dziedzictwa architekta. Zwłaszcza w obliczu tego, że w 2023 media obiegła wiadomość o planach sprzedaży zabytku przez Polską Akademię Nauk. Decyzja konserwatora podkreśla wartość tych przedmiotów jako integralnej części wystroju budynku oraz jako świadectwa epoki, twórczych idei i wyjątkowego kunsztu architekta, który odegrał istotną rolę w kształtowaniu pejzażu powojennej Polski.

Źródło: Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków

Czytaj też: Architekt | Urbanistyka | Zabytek | Historia | Warszawa | Architektura w Polsce