Przetarg na modernizację stacji Warszawa Zachodnia ogłosiła spółka PKP PLK. Zmiana będzie rewolucyjna. Zamiast wiat na peronach pojawi się jedno, duże zadaszenie dla całego obiektu.

Projekt modernizacji stacji Warszawa Zachodnia przygotowali architekci z pracowni DWAA Architekci. Ich koncepcja zakłada, że na peronach pojawią się windy, schody ruchome, zadaszenie oraz wyremontowane zostanie przejście podziemne. Zadanie jest ważne, bo według danych kolejarzy Warszawa Zachodnia jest największym dworcem pod względem ruchu pasażerskiego w Polsce.

W ramach inwestycji na Warszawie Zachodniej powstaną nowe perony dostępne dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Będą ruchome schody i windy, przystosowane do przewozu wózków i rowerów. PLK wybudują dodatkowy peron od strony ul. Tunelowej. Całą halę peronową przykryje dach. Czytelne oznakowanie oraz system informacji pasażerskiej ułatwią obsługę na peronach.

W ramach prac zbudowana zostanie kładka dla pieszych łącząca dzielnicę Wola z Ochotą. Przejście podziemne zostanie powiększone i poszerzone. Zostanie też wydłużone przejście do peronu nr 8, przy linii obwodowej. Kompleksowo przebudowanych zostanie też 30 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna.

Ogłoszenie przetargu na modernizację obiektu jest zarazem początkiem przebudowy linii średnicowej, która biegnie przez centrum Warszawy pod poziomem ulicy. Przebudowa linii średnicowej wiązać będzie się z utrudnieniami dla pasażerów, dlatego kolejarze wcześniej musieli zakończyć między innymi prace na Dworcu Gdańskim oraz na linii obwodowej – część pociągów będzie omijać linię średnicową.

Przebudowa Warszawy Zachodniej ruszy w 2020 roku i będzie trwać trzy lata.

źródło: PKP PLK