W. Bulach, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Wiadukt Millau we Francji: jedno z najważniejszych inżynieryjnych osiągnięć XXI w.

Wiadukt Millau (fr. Viaduc de Millau) to wieloprzęsłowy most wiaduktowy, który przecina dolinę rzeki Tarn w południowej Francji, w regionie Oksytania. Konstrukcja ukończonego w 2004 roku wiaduktu osiąga 343 metry wysokości, przewyższając nawet słynną Wieżę Eiffla. Ten imponujący projekt został zrealizowany przez zespół kierowany przez francuskiego inżyniera Michela Virlogeux oraz brytyjskiego architekta Normana Fostera i jego biuro Foster and Partners. Budowla uchodzi za jedno z najważniejszych osiągnięć inżynieryjnych XXI w.

Potrzeba budowy i historia projektu

Pomysł budowy mostu narodził się w latach 80. XX wieku, kiedy korki w dolinie rzedki Tarn, zwłaszcza latem, zaczęły stanowić poważny problem na trasie łączącej Paryż z Hiszpanią. Władze postanowiły znaleźć rozwiązanie, które usprawniłoby ruch i odciążyło miasto Millau. Po latach analiz i konsultacji z architektami oraz inżynierami, w 1996 roku zdecydowano się na konstrukcję mostu podwieszanego. Budowa rozpoczęła się w grudniu 2001 roku, a już trzy lata później – 14 grudnia 2004 – most został oficjalnie otwarty.

Niezwykła konstrukcja i technologia

Wiadukt Millau ma długość 2460 metrów i składa się z ośmiu przęseł. Jego sześć środkowych przęseł mierzy po 342 metry, natomiast dwa skrajne – po 204 metry. Podtrzymuje go siedem potężnych pylonów, z których najwyższy wznosi się na 245 metrów, co czyni go najwyższą kolumną mostową na świecie. Co ciekawe, za produkcję i montaż filarów odpowiedzialna była polska firma PAECH Construction Enterprise. Stalowy pomost jezdniowy waży około 36 000 ton i został wciągnięty na filary przy pomocy zaawansowanej technologii hydraulicznej.

W. Bulach, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Wiadukt Millau – koszt i finansowanie

Budowa mostu kosztowała około 394 miliony euro. Inwestycję sfinansowała prywatna firma budowlana Eiffage, która uzyskała koncesję na pobieranie opłat za przejazd do 2080 roku (lub wcześniej, jeśli zwrot inwestycji nastąpi szybciej). Stawka za przejazd dla samochodów osobowych wynosi obecnie około 8,30 euro poza sezonem i 10,40 euro w okresie letnim.

Ekologiczne i techniczne wyzwania

Podczas realizacji projektu pojawiło się wiele wyzwań, zarówno technicznych, jak i ekologicznych. Krytycy obawiali się, że most negatywnie wpłynie na krajobraz doliny Tarn, oraz że zbyt wysokie opłaty zniechęcą kierowców do korzystania z nowej trasy. Finalnie, dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, konstrukcja została zaprojektowana tak, by jak najlepiej harmonizować z otaczającą przyrodą. Ponadto most jest monitorowany przez zaawansowany system czujników, które wykrywają nawet najmniejsze odchylenia konstrukcji, zapewniając jej długowieczność.

Scole01, Wikimedia Commons

Wiadukt Millau – rekordy

Wiadukt Millau ustanowił kilka imponujących rekordów inżynieryjnych, stając się jednym z najwyższych mostów na świecie – jego pylony sięgają aż 343 metrów. Może się również poszczycić najwyższymi filarami mostowymi, z których najwyższy, filar P2, mierzy 245 metrów. Dodatkowo jego jezdnia, zawieszona na wysokości 270 metrów nad doliną Tarn, jest najwyżej położoną drogą w Europie.

Znaczenie budowli

Od momentu otwarcia most stał się ikoną nowoczesnej inżynierii oraz jedną z najważniejszych atrakcji turystycznych Francji. Każdego roku przejeżdżają po nim miliony pojazdów, a liczba turystów podziwiających jego niezwykłą konstrukcję stale rośnie. To nie tylko kluczowy element infrastruktury drogowej, ale także symbol potęgi ludzkiego umysłu i technologicznego postępu.

Źródło: tourisme-aveyron.com, fosterandpartners.com

Czytaj też: Podróże | Ciekawostki | Francja | Architektura | whiteMAD na Instagramie