Od 14 do 18 kwietnia br. na wystawie Wallpaper* Handmade na Salone del Mobile w Mediolanie można oglądać wyjątkową konstrukcję z drewnianych tac, o nazwie Rotunda Serotina. Jest ona efektem współpracy Stowarzyszenia Handlowego Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC) ze studio projektowym Kolman Boye i firmą Benchmark. Konstrukcja została w całości wykonana z drewna wiśni amerykańskiej (łac. Prunus serotina).

Magazyn Wallpaper* poprosił duńsko-szwedzkie studio Kolman Boye o stworzenie konstrukcji wzorowanej na sklepie ze słodyczami, na której będą dostępne pyszne przekąski z lokalnego bistro T’a Milano. Wykonanie konstrukcji, która ma ponad 3,7 metra średnicy i wysokości, powierzono firmie Benchmark, posiadającej bogatą wiedzę i doświadczenie w pracy z drewnem.

Projektanci ze studio Kolman Boye inspirowali się estetyką tradycyjnego sklepu wielobranżowego, dlatego w Rotunda Serotina półki pną się wysoko do góry. Kolumny obszernych półek są zaaranżowane w układ cylindryczny, więc przy pomocy jednej ruchomej drabiny w środku konstrukcji można sięgnąć do każdej półki. Na półkach dostępne są drewniane tace z przekąskami, które odwiedzający mogą zabrać do domu jako pamiątkę z wystawy.

Spodobała nam się koncepcja rozdawania fragmentów drewnianej konstrukcji. Sposób, w jaki są zabierane przez odwiedzających, jest piękny, przypomina wręcz choreografię. Widać, jak konstrukcja stopniowo ulega dezintegracji – opowiada Victor Boye Julebäk ze studio Kolman Boye.

Angielska firma Benchmark, która blisko współpracowała z Kolman Boye, podziela fascynację projektantów tradycyjnymi japońskimi technikami obróbki drewna. Do wykonania konstrukcji Benchmark użył więc kwadratowych kołków i wyciął setki otworów w kształcie kwadratu. Nie było to łatwe, ale ten sposób łączenia elementów jest charakterystyczną cechą japońskiej stolarki.

Łącznie wykonaliśmy 3 084 oddzielnych elementów połączonych 1 008 kołkami. Dzięki temu powstał «szkielet» Rotundy oraz 528 tacek tworzących warstwę powierzchniową. Wszystko zostało zmontowane bez użycia gwoździ, śrub czy kleju. To wspaniały pokaz umiejętności naszych rzemieślników, którzy zastosowali niezwykle precyzyjną technikę wykonania przy tak dużej skali” – wyjaśnia Sean Sutcliffe, współzałożyciel firmy Benchmark.

Konstrukcja jest wykonana w całości z drewna wiśni amerykańskiej. Wszystkich kojarzących to drewno z czerwonym kolorem i lakierowaniem na wysoki połysk, czeka niemałe zaskoczenie. Niepolerowane drewno wiśni amerykańskiej o delikatnym bladoróżowo-czerwonawym kolorze prezentuje się rewelacyjnie i idealnie wpisuje się w aktualną modę na naturalne, surowe drewno.

Wiśnia amerykańska, która występuje powszechnie w stanach Pensylwania, Nowy Jork, Wirginia i Wirginia Zachodnia, jest jednym z najszybciej rosnących twardych gatunków drewna na świecie. Jej zasoby naturalnie się regenerują, a drewno z wiekiem nabywa charakterystycznego, głębokiego czerwono-brązowego koloru. Odnawialność tego surowca oznacza, że będzie on zawsze możliwy do zamówienia i dostępny dla zakładów meblarskich. Zwrócenie uwagi na wiśnię podczas Salone del Mobile w Mediolanie może więc stać się punktem zwrotnym i początkiem nowego rozdziału w życiu tego ważnego gatunku drewna.

Drewno wiśni amerykańskiej, z punktu widzenia stolarza, jest doskonałym materiałem do pracy i pozwala uzyskać wspaniałą, gładką fakturę. Jest trwałe i sprężyste, dobrze poddaje się obróbce tokarskiej i gięciu na parze. Wiśnia zdecydowanie zasługuje na uznanie w branży meblarskiej – powiedział Sean Sutcliffe z firmy Benchmark.

Obserwując trendy w branży meblarskiej, można odnieść mylne wrażenie, że w naszych lasach występuje jedynie jasny dąb i orzech. Zależy nam, aby poinformować architektów, projektantów i konsumentów, że mają dużo szerszy wybór. Dbamy także o równowagę między popytem rynkowym a dynamiką gospodarki leśnej. Rotunda Serotina jest jednym z wielu projektów AHEC w 2015 roku, które będą prezentować zalety drewna wiśni. Już docierają do nas informacje, że europejskie fabryki mebli myślą o powrocie do tego gatunku drewna – powiedział David Venables, dyrektor AHEC na Europę.

Podczas wykonywania konstrukcji, pracownicy rejestrowali ilość zużytych surowców i prądu. Pozwoli to ocenić wpływ instalacji na środowisko, dzięki wykorzystaniu danych z badań Oceny Cyklu Życia (LCA) przeprowadzonych przez AHEC dla 19 gatunków drewna amerykańskiego. Wpływ jest badany od początku do końca procesu i obejmuje tworzenie, transport i montaż konstrukcji, dzięki czemu można ocenić potencjał tworzenia efektu cieplarnianego czy ślad węglowy.

www.rotundaserotina.info

AHEC

Od ponad 20 lat Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC) zajmuje się promocją amerykańskiego drewna liściastego w Europie i z powodzeniem buduje unikalną i kreatywną markę wszystkich jego gatunków. Wspierając tak nowatorskie projekty, jak „Rotunda Serotina”, „The Wish List” zaprezentowany na Festiwalu Designu w Londynie, czy też „The Invisible Store of Happiness”, który powstaje na tegoroczny Clerkenwell Design Week, AHEC zwraca uwagę na wszechstronne zastosowanie amerykańskiego drewna liściastego i przedstawia ciekawe źródła inspiracji.

www.americanhardwood.org

KOLMAN BOYE

Studio projektowe Kolman Boye założyli w 2013 roku Erik Kolman Janouch i Victor Boye Julebäk. Projektanci łączą pracę akademicką z badaniem materiałów i budowli. W ich projektach widoczna jest wrażliwość na doświadczenie, spuściznę kulturową i materialne właściwości architektury.

www.kolmanboye.com

BENCHMARK

Założona 30 lat temu przez Terence’a Conrana i Seana Sucliffe’a firma Benchmark wyznacza nowe standardy w rzemiośle i wzornictwie. Jej siedziba mieści się na terenie starej farmy w zachodniej części hrabstwa Berkshire. Firma zatrudnia 50 pracowników. Na terenie o łącznej powierzchni ponad 3 tys. m2, znajduje się biuro projektowe, tartak, lakiernia, zakład metaloplastyczny, stolarski, okleinowania i salon sprzedaży mebli. Benchmark realizuje projekty dla hoteli, restauracji, budynków użyteczności publicznej, biur i prywatnych rezydencji.

www.benchmarkfurniture.com
@MadebyBenchmark

WALLPAPER*

Miesięcznik Wallpaper* to najważniejszy magazyn o stylu i designie na świecie. Przyciąga najbardziej wyrafinowanych odbiorców poprzez ciągłe zgłębianie nowych obszarów kreatywności i zapewnianie szerokiej tematyki obejmującej wszystko od architektury po motoryzację, od mody po podróże, od wystroju wnętrz po biżuterię. Wallpaper* jest czytany w 93 krajach i jako jedyny na rynku dociera do elity designu na całym świecie. Wallpaper* ukazuje się w wersji papierowej oraz na iPada, za każdym razem z okładką zaprojektowaną przez innego artystę. Magazyn ewoluował z biblii stylu do marki rozpoznawalnej na całym świecie. Ma ponad milion fanów na Twitterze.

www.wallpaper.com

 

inofmracje: materiłay prasowe