Witraż wykonali pracownicy Pracowni i Muzeum Witrażu w Krakowie. Jego projekt przygotował Stanisław Wyspiański i zaprezentował go pod koniec XIX wieku. Na jego realizacje musieliśmy czekać ponad sto lat.
Witraż zaprojektowany został z myślą o katedrze we Lwowie. Stanisław Wyspiański przedstawił na nim sytuację Polski w XIX wieku. Ze względu na awangardową formę projekt nie został wówczas zrealizowany w szkle. Jego realizacja we właściwej formie rozpoczęła się dopiero w 2018 r. i połączona została z obchodami setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.
Prace nad przygotowaniem witrażu obejrzało ponad 25 tysięcy zwiedzających Pracownię i Muzeum Witrażu. Działania koordynował Piotr Ostrowski – dyrektor artystyczny muzeum. Witraż składa się z 1,5 tysiąca kawałków szkła w sześciu kwaterach oprawionych w ołów. Dzieło ma niemal trzy metry wysokości i półtorej metra szerokości.
Witraż powstał w ramach większej akcji pod tytułem „Cykl w budowie”. To długofalowe przedsięwzięcie, które ma na celu stałe dopełnianie największej w Polsce kolekcji sztuki witrażowej. Każdy projekt pomyślany jest jako odpowiednik wystawy czasowej – goście Muzeum Witrażu mogą na żywo oglądać kolejne etapy powstawania dzieł.
Rozpoczęliśmy od realizacji dwóch projektów Wyspiańskiego. Kolejnym etapem będzie sięgnięcie do najwybitniejszych światowych projektantów szkła architektonicznego i witrażu. Pierwszym z nich będzie prof. Johannes Schreiter i jego dzieło zaprojektowane do kaplicy koronacyjnej cesarzy niemieckich w Katedrze we Frankfurcie – wyjaśniają przedstawiciele muzeum.