Potrzebę budowy kolejnych zielonych przystanków wskazali mieszkańcy Przedmieścia Oławskiego we Wrocławiu. Pilotażowy przystanek wcześniej zbudowano przy ulicy Kazimierza Wielkiego. Podobnych będzie więcej.

Pierwszy z zielonych przystanków we Wrocławiu zbudowano w ramach Budżetu Obywatelskiego przy ulicy Kazimierza Wielkiego. To drewniana konstrukcja, która łączy miejsca do siedzenia z donicami dla roślin. Posadzono w nich rośliny odporne na suszę, zasolenie i zanieczyszczenie. W sumie pojawiło się tam 12 donic oraz ławki. Koszt tamtej inwestycji to 250 tysięcy zł.

Pilotażowy przystanek spodobał się mieszkańcom Przedmieścia Oławskiego, którzy podczas rozmów z radą osiedla wskazali, że chcą więcej takich konstrukcji.

Po konsultacjach z radami osiedli, które dotyczyły m.in. zadań wytypowanych do realizacji na terenie osiedli, zorganizowaliśmy przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla kolejnych zielonych przystanków. Taki pilotażowy przystanek funkcjonuje już od października minionego roku na ul. Kazimierza Wielkiego, a mieszkańcy Przedmieścia Oławskiego wytypowali na swoim terenie kolejne lokalizacje – wyjaśnia Ewa Mazur z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta.

Podkreśla jednak, że te rozwiązania z przystanku „Rynek” nie zostaną powtórzone. Ten przystanek jest długi i daje więcej możliwości. Na wiatach na Przedmieściu Oławskim pojawi się m.in. po 10 pnączy.

Dokładny wygląd wiat przystankowych poznamy za mniej więcej sześć miesięcy – tyle czasu na stworzenie projektu dziewięciu przystanków w pięciu lokalizacjach ma firma Lege Artis z Lublina, która wygrała przetarg i otrzyma 17 220 zł brutto. Po stworzeniu projektu ZDiUM rozpisze przetarg na realizację zadania, co oznacza, że przystanki powinny zazielenić się latem przyszłego roku.

Gdzie pojawią się zielone przystanki?
• przystanki tramwajowe „plac Wróblewskiego”,
• przystanki tramwajowe „Kościuszki”,
• przystanek tramwajowo-autobusowy „plac Zgody”,
• przystanek tramwajowo-autobusowy „Na Niskich Łąkach”,
• przystanek tramwajowy „Krakowska”,
• przystanek autobusowy „Dworcowa”.

Co ciekawe, tym razem nasadzenia zieleni wykonane będą w gruncie po uprzedniej rozbiórce nawierzchni peronu przystanku.

To nawiązanie do modelu holenderskiego, gdzie mieszkańcy sadzą rośliny w chodnikach, zdejmując płyty chodnikowe bezpośrednio przy fasadach budynków – dodaje Ewa Mazur.

Czytaj też: Komunikacja miejska | Zieleń | Drewno | Wrocław | whiteMAD na Instagramie

źródło: UM Wrocław