Przebudowa dworca nie tylko przywróciła dawny blask zabytkowego obiektu, ale także stworzyła nowoczesną przestrzeń, odpowiadającą potrzebom wszystkich pasażerów. Zbudowany w 1895 r. dworzec kolejowy w Kołodziejewie wygląda jak dawniej.
Kołodziejewo, malownicza stacja kolejowa z XIX wieku, położona w województwie kujawsko-pomorskim przy linii nr 353, łączącej Poznań, Toruń i Olsztyn, jest perłą historycznej architektury kolejowej. Otwarcie stacji w 1894 roku zrewolucjonizowało dostępność komunikacji dla mniejszych miejscowości. Dworzec, wzniesiony według projektu charakterystycznego dla epoki, zachwycał romantycznymi formami i zdobieniami, które niestety nie przetrwały próby czasu.
Renowacja objęła elewację budynku, w tym odtworzenie historycznej stolarki okiennej i drzwiowej, wzbogacając ją o iluminację podkreślającą jej piękno. Zmodernizowano przestrzenie przeznaczone dla podróżnych, gdzie historyczne detale harmonijnie współgrają z nowoczesnym designem. Do dyspozycji pasażerów są dwie poczekalnie, w tym letnia, oraz ogólnodostępne toalety. Nowoczesne technologie, takie jak elektroniczne tablice informacyjne czy system głosowy, dodatkowo ułatwiają podróż. Na terenie dworca powstały również dwa lokale komercyjne – na parterze oraz na piętrze z tarasem z widokiem na torowisko. PKP zachęca lokalne samorządy do skorzystania z oferty wynajmu.
Zakończona właśnie inwestycja to kolejny zrewitalizowany zabytkowy dworzec, który został dostosowany do współczesnych oczekiwań pasażerów. Spółka PKP stale dąży do poprawy jakości obsługi podróżnych na dworcach, finalizuje rozpoczęte wcześniej inwestycje, ale ma również nowe plany, które pozwolą jeszcze lepiej – szybciej i sprawniej – odpowiadać na potrzeby klientów i lokalnych społeczności – mówi Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A.
Tak budynek wyglądał w 2010 r.:

Co istotne, dworzec w Kołodziejewie został także dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Stało się to możliwe dzięki likwidacji barier architektonicznych, montażowi oznaczeń w alfabecie Braille’a, tablic dotykowych z planem dworca oraz ścieżek prowadzących, które ułatwiają przemieszczanie się osób niewidomych i niedowidzących. Dzięki inwestycji budynek stał się niskoemisyjny i energooszczędny. Zainstalowano w nim nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu czy sygnalizacji włamania i napadu. Zmieniło się także najbliższe otoczenie dworca. Ułożona została nowa nawierzchnia drogi i chodników, a także uporządkowana została zieleń. W poczekalni letniej zamontowano elementy małej architektury (ławki, kosze, stojaki rowerowe i zestaw do naprawy rowerów). Przy dworcu przygotowano także trzy miejsca parkingowe, w tym dwa dla osób z niepełnosprawnościami.
Koszt przebudowy dworca w Kołodziejewie to prawie 8,3 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., roboty budowlane dokończyła firma Usługi Murarsko-Tynkarskie Nagórny Waldemar, a projekt przebudowy przygotowała pracownia WK Architekci sp. z o.o. sp. k.
źródło: PKP S.A.
Czytaj też: Dworzec kolejowy | Metamorfoza | Cegła | Polecane | whiteMAD na Instagramie