Wyślij Pocztówkę do Babci: ogromny mural promuje prostą i piękną akcję

W Białymstoku odsłonięto gigantyczny mural, który znalazł się na ścianie jednego z najbardziej rozpoznawalnych budynków w mieście. To element Up To Date Festival, wydarzenia, którego celem jest z jednej strony przypominanie o akcji społecznej festiwalu, czyli „Wyślij Pocztówkę do Babci”, z drugiej zaś, głośne i wyraźne mówienie o relacjach międzyludzkich.

„Wyślij pocztówkę do Babci” to obok akcji „50+” drugi program festiwalu mający na celu łączenie pokoleń. Malowidło promujące tę akcję powstało dzięki wsparciu Łomży Jasne Pełne, czyli sponsora festiwalu, a także dzięki partnerom festiwalu – Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Podlaskiego oraz Urzędowi Miasta Białystok.

Oficjalnie zaprezentowany mural przedstawia twarz Pani Eugenii, babci, którą sympatycy festiwalu mieli już okazję poznać. To właśnie Ona w filmie pt. „Takie coś jest możliwe tylko w Białymstoku…” z 2011 roku zaprosiła redaktora Andrzeja Bajguza na herbatę i ciasto, by następnie opowiadać o festiwalowych artystach. Dziś Pani Eugenia, prababcia jedenaściorga prawnucząt, spogląda na przechodniów ze ściany budynku przy ul. Skłodowskiej 14 i zachęca do „Wysłania Pocztówki do Babci”.

Mural to dzieło artystów z Good Looking Studio, którzy przenieśli na ścianę białostockiego bloku wspólny projekt Jana Estrady-Osmyckiego, absolwenta malarstwa na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, oraz zespołu kreatywnego Up To Date Festivalu. Nic by się jednak nie odbyło, gdyby nie wprawne oko białostockiej fotografki, Gosi Żuk, która wcześniej uwieczniła Panią Eugenię na fotografii. Pomysłodawcą nietypowej akcji wysyłania pocztówek oraz samego muralu jest dyrektor kreatywny Up To Date Festivalu, Cezary Chwicewski, który czuwał nad przebiegiem działań.

Życie ludzi starszych rządzi się nieco innymi prawami i toczy się według innych reguł niż życie młodych. Światy dziadków i wnuków w pewnym momencie oddalają się od siebie, a czas wydaje się biec w zupełnie innym tempie i kierunku. Nagle zaczyna brakować go na to, co wcześniej było wartością – wspólne dzielenie chwil, choćby krótkich rozmów, by następnie móc przywoływać je we wspomnieniach. I to właśnie z tego powodu twórcy Up To Date Festivalu postanowili nie tylko przypomnieć o tym, jak ważne są relacje, lecz także nieco pomóc w ich pielęgnowaniu, organizując programy: „50+” i „Wyślij pocztówkę do Babci”.

W ramach akcji „50+” można odwiedzić Festiwal z mamą, tatą, babcią czy dziadkiem – całkowicie za darmo. To jedyna w swoim rodzaju okazja, by pokolenie, którego młodość przypadła nieco wcześniej, mogło również dotknąć „naszej” kultury muzycznej. Wystarczy „dowód-na-dowód”, który potwierdzi ukończenie 50 lat, by wejść na festiwal za darmo i doświadczyć na własnej skórze tego, czym jest dziś kultura młodych.

Dzięki akcji “50+” nasz festiwal odwiedziło już kilkuset seniorów – wiemy, że niektórzy z nich powracają. W przypadku “Wyślij Pocztówkę do Babci” możemy mówić o ponad 2000 kartek wysłanych do najbliższych. Wszystko to w ciągu trzech lat realizowania naszych działań – mówi Cezary Chwicewski.

Akcja białostockiego festiwalu spotkała się z niezwykle ciepłym przyjęciem festiwalowiczów. Jest ona także laureatką wielu nagród, w tym m.in. Klubu Twórców Reklamy, czyli jednego z najważniejszych w Polsce konkursów branży kreatywnej.

Tegoroczna edycja jest dziesiątą w historii działań białostockiej ekipy tworzonej przez lokalnych aktywistów, którzy każdego roku wkładają ogromny wysiłek w to, aby powoływać do życia prawdziwie artystyczną i oddaną dźwiękowym poszukiwaniom przestrzeń. Up To Date Festival to platforma łącząca muzykę z innymi dziedzinami sztuki. Odbywa się rokrocznie w Białymstoku w samym sercu północno- wschodniej Polski. Każdego roku UTDF odwiedza ok. 8000 gości, zaś wydarzenia festiwalowe mają swoje miejsce w tak różnorodnych przestrzeniach, jak choćby Stadion Miejski w Białymstoku, Opera i Filharmonia Podlaska czy Pałac Branickich.

W ciągu dekady na festiwalowych scenach wystąpiło ponad 500 artystów. Filmy promocyjne nie tylko obejrzały miliony widzów, ale także wielokrotnie je nagradzano. Łącznie, Festiwal ma już na swoim koncie kilkadziesiąt wyróżnień, nominacji i nagród. Okrzyknięty został także najciekawiej promującym się wydarzeniem. Festiwal od samego początku napędza miłość do muzyki, kultury i ludzi, dzięki czemu dziś może poszczycić się jednym z największych zapleczy najlepszych wolontariuszy na świecie.

Wydarzenie znajdziecie na Facebooku tutaj.

zdjęcia: Maciej Korsan

Zobacz też:

Zenon Martyniuk w słonecznikach: w Białymstoku odsłonięto mural „króla disco polo”