Projekt studentów Wzornictwa School of Form.  Kolekcja ceramicznych nośników jedzenia. Każdy koncentruje się na jednym z wielu sposobów, na który może być przygotowywane jajko. Przedmioty są efektem analizy jajka z perspektywy znaczenia kulturowego, jak i obserwacji samej formy, jej faktur, kształtów, kolorów.

Celem jest symboliczne wyniesienie jajka na restauracyjny piedestał. Naczynia mają za zadanie skupić uwagę gościa na doświadczeniu jedzenia w niecodzienny sposób, podkreślając wartość prostego, a równocześnie najbardziej wszechstronnego składnika w kuchni.

Szef kuchni Concordia Taste Tomasz Olewski przygotował na oczach studentów jajka w jedenastu różnych odsłonach. Zadaniem młodych projektantów było nauczenie się wykonywania przypisanego dania według receptury kucharza, a wynikiem przeprowadzonych obserwacji samodzielne stworzenie gipsowych form, z których studenci odlali porcelanowe naczynia własnego projektu.

Jajecznica / Dawid Korzeniewski
Kolekcja naczyń na jajecznicę łączy współczesny design z dziecięcym spojrzeniem na rzeczywistość. Zestaw ma sprawiać dzieciom radość podczas jedzenia, kształty naczyń przyciągają uwagę i pobudzają potrzebę odkrywania.
——————————————————————–
Jajko na miękko / Laura Pawlicka
Zestaw naczyń na jajka na miękko odchodzi od tradycyjnej formy kieliszka czy podstawki na nóżce, które pozwalały na konsumpcję jajka w jeden określony sposób. Zagłębienia w naczyniu mają różne kształty, przez co umożliwiają dowolne konsumowanie jajka – w zależności od sposobu jego umieszczenia w naczyniu.
——————————————————————–
Jajko w koszulce / Barbara Biernacka
Do ugotowania jajka w koszulce należy wytworzyć wir wodny w gotującej się wodzie, który formuje jajko wprawiając je w ruch obrotowy. Ten charakterystyczny sposób gotowania jajka został odzwierciedlony w procesie wytwarzania naczynia. Autorka powieliła proces wirowania wody w porcelanowym odlewie.
——————————————————————–
Jajko sadzone / Artem Prymamachenko
Talerz na jajo sadzone wydobywa strukturę, która tworzy się na powierzchni jaja w momencie zetknięcia z rozgrzaną powierzchnią patelni. Forma naczynia podkreśla pożądany, idealnie okrągły kształt jaja sadzonego.
——————————————————————–
Majonez / Kacper Kołakowski
Naczynie na majonez stanowi wyraz ostatniego szlifu, który nadaje się potrawie. Gest wykonywany przez kucharza do wykończenia dania stanowi inspirację dla formy naczynia. Ten symboliczny ruch został powielony i tworzy w naczyniu zagłębienie, które jest centralnym miejscem na majonez.
——————————————————————–
Jajko na twardo / Elizabet Kmellier
Forma naczyń na jajka na twardo inspirowana jest modernizmem. Kolekcja składa się z obiektów posiadających różne funkcje, które wspomagają nas w czynnościach związanych z obieraniem, krojeniem jajek. Zestaw składa się m.in z tarki, podstawki ułatwiającej obieranie jaja czy talerza do krojenia.——————————————————————–

Omlet francuski / Julia Nowakowska
Inspiracją do zestawu na omlet francuski była puszysta i wilgotna struktura omletu. Naczynia odzwierciedlają spulchnioną powierzchnię dobrze napowietrzonej masy jajecznej.


——————————————————————–
Omlet tajski / Jan Szymanek
Minimalistyczne naczynie na omlet tajski odzwierciedla dwa etapy podawania potrawy. Przed spożyciem, danie musi odpocząć, by ociekło z nadmiaru tłuszczu.

——————————————————————–
Pasta jajeczna / Helena Orkisz
Kształt naczyń wynika z zaobserwowanego przez autora sposobu jedzenia pasty jajecznej. Forma talerzy i miseczek ułatwia nabieranie pasty pieczywem oraz czyni tę czynność formą zabawy.

——————————————————————–
Sos holenderski / Joanna Rymaszewska
Cylindryczne kształty nośników wywyższają sos holenderski ponad resztę dania i czynią go najważniejszym elementem. Forma podkreśla aksamitną, lepką konsystencję sosu i celebruje moment jego spływania. ——————————————————————–
Beza włoska / Maria Jeleńska
Forma nośnika na bezę włoską inspirowana jest kształtem bezy oraz podpórkami na książki. Tak jak pomiędzy podpórki wkłada się książki, tak pomiędzy dwa elementy naczynia umieszcza się narzędzie tnące, ułatwiające dzielenie bezy.
——————————————————————–
Beza francuska / Hanna Dudkowiak
Kolekcja naczyń na małe bezy francuskie to rodzaj systemu ekspozycyjnego, który wynosi bezy do rangi małych arcydzieł.

——————————————————————–
School of Form to katedra wzornictwa Uniwersytetu SWPS, działająca od października 2011 roku. Studia stacjonarne trwają 3,5 roku, a po ich ukończeniu absolwenci uzyskują tytuł licencjata Uniwersytetu SWPS na kierunku wzornictwo. Nad unikalnym programem nauczania, który łączy w sobie elementy edukacji projektowej i humanistycznej, pracował zespół ekspertów pod przewodnictwem Lidewij Edelkoort, wieloletniej szefowej Design Academy Eindhoven, która jest dyrektorem strategicznym i mentorem School of Form. Program studiów z zakresu wzornictwa otrzymał najwyższą punktację w konkursie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na kierunki zamawiane. W październiku 2020 roku School of Form zostanie przeniesione z Poznania do swojej nowej siedziby, którą będzie dzielić z warszawskim kampusem Uniwersytetu SWPS.

School of Form współpracuje z polskimi i światowymi projektantami, wykładowcami i ekspertami, pracującymi dla najlepszych marek i firm z różnych branż. Zajęcia prowadzą m.in. Oskar Zięta, Agnieszka Jacobson-Cielecka (dyrektor artystyczna School of Form), Karol Murlak, Bianka Rolando, Mateusz Halawa, Paulina Matusiak, Bartosz Mucha, Paweł Grobelny, Wojciech Dziedzic, Ewa Klekot, Krzysztof Kubasek, Dawid Wiener. Jednym z najistotniejszych elementów strategii nauczania w School of Form jest praktyczne kształcenie, w powiązaniu z biznesem, już na etapie wczesnych projektów. Dzięki partnerskiej współpracy z poważnymi partnerami biznesowymi, którzy wspierają finansowo rozwój studentów, a także oferują im staże w swoich przedsiębiorstwach, studenci będą odbywać praktyki w krajowych i zagranicznych studiach projektowych, firmach produkcyjnych i warsztatach rzemieślniczych w zależności od wybranego przez siebie profilu. Więcej informacji o School of Form www.sof.edu.pl

zdjęcia: School of Form / whiteMAD