WYDARZENIA

Wystawa „Zakopane! Zakopane!” w DESA Unicum w Warszawie

Wystawę „Zakopane! Zakopane!” można oglądać od 20 stycznia w DESA Unicum w Warszawie. To ponad 120 unikalnych obiektów – w tym obrazy, grafiki, fotografia, rzemiosło oraz zabytkowy sprzęt narciarski. Największe nazwiska polskiej sztuki początku XX wieku.

Lata 20-te, lata 30-te! Pierwsze w tym roku duże wydarzenie aukcyjne porwie miłośników sztuki w podróż po najpiękniejszych tatrzańskich wspomnieniach. Od 20 stycznia w DESA Unicum przy ul. Pięknej 1A w Warszawie oglądać można wystawę „Zakopane! Zakopane!”. TO unikalny zbiór obiektów sztuki związanej z Zakopanem. To ponad 120 dzieł, które już 31 stycznia b.r. trafią na aukcję, a następnie do prywatnych lub publicznych kolekcji. Magia tatrzańskich szczytów i polan, śnieżne pejzaże, ujęty w portretach witkiewiczowski sznyt zakopiańskich salonów i życia towarzyskiego, pełne wigoru i przepięknych ludowych wzorów prace Zofii Stryjeńskiej. Ukochane przez kolekcjonerów dzieła Jana Stanisławskiego oraz wyjątkowy tusz Andrzeja Wróblewskiego. Na szczególną uwagę zasługuje „Trujoczka”, która jest uznawana za ekspresyjny przykład dojrzałej twórczości Tadeusza Brzozowskiego. Duży zbiór rzeźb zakopiańskich, akwarele Władysława Skoczylasa, tkaniny i kilimy, kultowy plakat „Zima w Polsce”, ale też… dwie pary nart z lat 20-tych-30-tych XX w., wykonane w legendarnej wytwórni Bracia Schiele i S-ka. Przystanek obowiązkowy – i dla tych, którzy już niebawem będą patrzeć na świat z Kalatówek, i dla tych, którzy potrzebują energii w stolicy.

„2023 rok będzie w DESA Unicum czasem wielu wyjątkowych inicjatyw – rozwiniemy pełen wachlarz kolekcjonerskich dziedzin, szereg unikalnych wystaw, pionierskie projekty edukacyjne. Sztuka po raz kolejny, jak często w trudnych historycznie momentach, przyniesie radość, ukojenie oraz ładunek energii, którymi chcemy dzielić się nie tylko z kolekcjonerami i znawcami, lecz także ze wszystkimi, którzy są sztuki ciekawi. Każda z naszych inicjatyw realizuje misję – promocji kultury, popularyzacji twórców, budowania kultury mecenatu. „Zakopane! Zakopane!” to jednak wydarzenie absolutnie szczególne – takie natężenie wspomnień, sentymentu, malowniczych obrazów i motywów, które pokolenia Polaków niosą w sercach, zdarza się niezwykle rzadko. Dlatego też zdecydowaliśmy się już 20 stycznia, niemal dwa tygodnie przed bardzo wyczekiwaną przez kolekcjonerów aukcją, udostępnić cały zbiór szerokiej publiczności. Będziemy szczęśliwi, mogąc się z Państwem dzielić tą radością” – mówi Agata Szkup, Prezes Zarządu DESA Unicum.

Na wystawie oraz w ofercie aukcyjnej zaprezentowanych zostanie 121 obiektów, w tym obrazy, grafiki, fotografia, rzemiosło artystyczne, przedmioty użytkowe oraz zabytkowy sprzęt narciarski. Ważną częścią oferty są również memorabilia: pamiątki ze słynnej zakopiańskiej restauracji Stanisława Karpowicza oraz po jednym z twórców tatrzańskiej speleologii, a prywatnie bliskim przyjacielu Witkacego, Stefanie Zwolińskim.

To rzadko spotykany w jednym miejscu tak ciekawy zbiór obiektów, wiążących się bezpośrednio z Zakopanem i środowiskiem artystycznym, które wykształciło się w stolicy polskich Tatr w latach 20-tych XX wieku.

„Za kluczowe dzieła w katalogu aukcyjnym należy uznać obrazy Zofii Stryjeńskiej, Witkacego, Jana Stanisławskiego oraz Tadeusza Brzozowskiego, duży zbiór rzeźb zakopiańskich, akwarele Władysława Skoczylasa, tusz Andrzeja Wróblewskiego, tkaninę Jolanty Owidzkiej “Ściana fakturalna” ‘Giewont’”, plakat „Zima w Polsce”. Z rzemiosła artystycznego na uwagę zasługują kilimy projektu Kazimierza Brzozowskiego oraz krzesło proj. Wojciecha Brzegi. Z pewnością ciekawą grupą obiektów są te związane z historią narciarstwa w Polsce. Oprócz nart, pochodzących z dwudziestolecia międzywojennego, produkcji pierwszej polskiej wytwórni nart, w ofercie znalazła się rzeźba przedstawiająca narciarkę autorstwa Antoniego Kenara” – mówi Monika Zabiełowicz, koordynatorka aukcji.

Kluczowe obrazy w katalogu:

Tadeusz Brzozowski, „Trujoczka” – „Trujoczka” jest niezwykle ekspresyjnym przykładem dojrzałej twórczości Brzozowskiego. W tym okresie twórczości artysty, Mariusz Hermansdorfer, dostrzega w kompozycjach idealną symbiozę kształtu, tworzywa, koncepcji i formy, gdzie dotychczasowy nastrój egzystencjalny, ironia i groteska ustąpiły miejsca sferze sacrum i eschatologii. Obraz należał do jednej z najbardziej znanych zagranicznych kolekcji polskiej sztuki współczesnej – kolekcji Sylwestrowiczów. Przez wiele lat kolekcja była eksponowana w podmiejskiej modernistycznej willi w Bernardsville w stanie New Jersey.

Zofia Stryjeńska, Tatrzańska sielanka – wyjątkowa kompozycja, która jak w soczewce skupia wszystkie najatrakcyjniejsze cechy malarstwa artystki – połączenie nowoczesnej formy malarskiej i góralskiego folkloru. Pracę cechują charakterystyczne dla dzieł artystki odważne zestawienia intensywnych barw. Obie postaci zostały uchwycone w dynamicznych, skomplikowanych pozach, jak gdyby w tanecznym kroku, co zdaje się nadawać im indywidualny, radosny wigor. Prezentowana praca opiewa proste, ludowe życie jako drogę do szczęścia i wyraz witalności.

Witkacy, portret Bogumiły Trzaskowskiej, 1938 – Portretowana była zakopiańską dentystką, której Witkacy był częstym pacjentem. Szybko poznali się również na gruncie towarzyskim. Artysta wykonał łącznie sześć portretów Trzaskowskiej. Zapraszał ją do „Witkiewiczówki”, willi położonej na Antałówce, gdzie w latach 30. XX wieku mieszkał i tworzył. Prezentowany portret, jest zapewne portretem wzmiankowanym przez Joannę Siedlecką w książce „Mahatma Witkac” jako wizerunek „o dużych zielonych oczach”. Portret zachwyca intensywną kolorystyką – barwnością marynarki oraz wyjątkowym i rzadko spotykanym w malarstwie artysty różem w tle.

Witkacy, Portret kobiety, 1929 – Portret powstał jako mieszanka typu B i E. Artysta połączył w nim więc wizerunek „charakterystyczny, jednak bez cienia karykatury” (typ B) z „dowolną interpretacją psychologiczną”, przynależną typowi E. W codziennej praktyce Firmy Portretowej oznaczało to, że Witkacy wykonywał stosunkowo zachowawczy portret w typie B, który, pod wpływem uroku modelki, przeradzał się w dzieło nieco mniej formalne, w który wydobywał cechy portretowanej, które szczególnie przypadły mu do gustu. Subtelnie opracowana partia twarzy modelki pozostaje w kontraście z ekspresjonistycznie potraktowaną partią tła.

Jan Stanisławski, „W Tatrach” – obraz jest wybitnym przykładem pejzażowego malarstwa artysty, w którym uwidacznia się posunięte do granic uproszczenie widzianego pejzażu oraz panteistyczne rozumienie natury Stanisławskiego. Jest to ciekawie kadrowana kompozycja, zbudowana na zasadzie kontrastu panującego w ocienionych i mocno oświetlonych partiach gór. Obrazy o tematyce tatrzańskiej i zimowej artysty rzadko pojawiają się na rynku aukcyjnym. Dzieło takiej klasy powinno przyciągnąć uwagę ważnych kolekcjonerów, którzy od dłuższego czasu kolekcjonują „sztukę zakopiańską”.

akwarele Władysława Skoczylasa – prezentowane w ofercie aukcji prace powstałe w trakcie pobytu artysty w Zakopanem. Widoczne w pracach inspiracje ludowością w dużej mierze stanowią o nowoczesności jego malarstwa. Prace zachwycają dekoracyjnością i barwnością oraz nieortodoksyjnym podejściem do ludowości. Artysta swobodnie traktował góralską tradycję, a jego artystyczna wyobraźnia pozwalała na mieszanie różnych motywów i bawienie się folklorystycznymi wzorami. Kompozycje poddane są daleko idącej stylizacji, pewnej archaizacji oraz rytmizacji.

W pracach można obserwować zainteresowanie artysty barwą lokalną, dekoracyjną harmonią oraz wagę, jaką przykładał do zagadnienia formy i kompozycji.

Andrzej Wróblewski, [Góry nr 295] – Praca charakteryzuje się niezwykłą oryginalnością i siłą wyrazu. Monochromatyczny rysunek stanowi dość szczególny zapis widoku górskich szczytów zdominowany przez kontrast czerni i bieli. W zależności od przyjętej optyki można tę pracę uznać albo za dość naturalistyczne, dokumentalne odwzorowanie pewnego fragmentu rzeczywistości, albo też za ukazanie majestatycznego, pięknego charakteru górskiego krajobrazu. Praca wystawiana była na wielu wystawach i ma niewątpliwie wysoką wartość kolekcjonerską.

Andrzej Wróblewski zaliczany jest do grona największych polskich malarzy powojennych. Jego prace regularnie przekraczają górne granice estymacji podczas licytacji na aukcji.

Biografia Wróblewskiego jest głęboko związana z Tatrami i Zakopanem. Podróżując w góry, artysta podczas swoich wypraw i samotnych spacerów często sięgał po szkicownik, w którym tworzył szybki zapis górskiego pejzażu. Prezentowany w ofercie aukcji tatrzański pejzaż, przedstawia niezwykle ważny motyw w twórczości malarza, a także ostatni widok jaki oglądał artysta przed swoją przedwczesną śmiercią.

Z mniejszych obiektów – warto pamiętać o obrazach:

Józef Rapacki „Pejzaż tatrzański” – rzadkie dzieło artysty. Za motyw artyście posłużyła, nie typowa dla niego mazowiecka równina czy leśny zagajnik, a tatrzańskie, skalne urwisko. Obraz jest znakomitym przykładem realistycznego malarstwa Rapackiego i jego kunsztu. Obraz namalowany w najlepszym okresie twórczości artysty, włącza się w znany cykl Rapackiego, którego tematem były wrzosowiska.

Józef Doskowski „Fantazja scenograficzna” – Projekt scenografii do sztuki teatralnej Witkacego stworzonej w ramach działalności Teatru Formistycznego stanowi niezwykle ciekawy i rzadki dokument epoki oraz przykład artystycznej działalności Formistów.

Wacław Taranczewski, poliptyk „Skały – nad Morskim Okiem” – monumentalny przykład malarstwa artysty. Mimo lapidarności środków wyrazu, poliptyk świetnie oddaje wrażenie surowości i wręcz namacalnej szorstkości skał i piargów. Taranczewski wykorzystał szorstkość techniki sgraffita dla sugestywnego oddania nie tylko faktury eponimicznych skał i usypisk rumoszu, lecz także jakby wewnętrznej struktury kamienia.

Komentarz z perspektywy aukcji:

Koordynatorzy aukcji: Monika Zabiełowicz i Jan Rybiński.

Estymacje. W ofercie znajduje się pełen wachlarz przedziałów cenowych, od obiektów, których cena startowa waha się w okolicach kilku tysięcy złotych, przez dużą reprezentację w przedziale 20 000 – do 50 000 zł, po flagowe dzieła, których ceny mogą sięgnąć kilkuset tysięcy.

Wystawa obiektów:

20-31 stycznia,

DESA Unicum, ul. Piękna 1A, pn.-pt.

11:00-19:00, sob. 11:00-16:00

źródło: materiały prasowe

Czytaj też: Sztuka | Kultura | Muzeum | whiteMAD na Instagramie

Stanisław Ignacy WItkiewicz, Portret Bogumiły Trzaskowskiej-Kurkowej
Andrzej Wróblewski, Góry, nr 295, Ze szkicownika, Tatry II, ok. 1953-55
Jan Stanisławski, W Tatrach
Stefan Filipkiewicz, Bajka zimowa, 1911
Zofia Stryjeńska, Tatrzańska sielanka, lata 30. XX w.
Stanisław Skoczylas, Trzy góralki na drodze
Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy), Portret kobiety, 1929
Szkoła Zakopiańska, Postać kobieca, 1931
Narty, lata 20.-30. XX w, Bracia Schiele i S-ka

Recent Posts

Modernistyczna kamienica przy Grzybowskiej zionie pustką. Powstaną w niej luksusowe apartamenty

Modernistyczna kamienica stojąca pod adresem Grzybowska 73 w Warszawie powstała w latach 1935 - 1937…

28 marca 2024

Mieszkanie z widokiem na Pragę. Drewniany sufit gra tu główną rolę

Mieszkanie ma 88 m kw. i znajduje się w nowym kompleksie mieszkalnym Smíchov Neugraf w…

28 marca 2024

Rozbetonowano kolejny fragment placu Bankowego. Tak Warszawa rozpoczęła tegoroczny sezon na miejską zieleń

Plac Bankowy będzie bardziej zielony. W narożniku  przy ul. Elektoralnej rozpoczęło się właśnie sadzenie nowych…

28 marca 2024

Jak feniks z popiołów. Wzorowa renowacja Domu Konopackiego na Pradze

Dom Ksawerego Konopackiego był w XIX wieku jednym z najpiękniejszych budynków Nowej Pragi. Został wybudowany…

28 marca 2024

Paradyż Designers – oto laureaci międzynarodowej edycji konkursu!

Trzecia edycja konkursu Paradyż Designers, organizowanego przez Ceramikę Paradyż, pod patronatem ArchDaily dobiegła końca. To…

28 marca 2024

Plac Wilsona w Warszawie będzie bardziej zielony. Chcieli tego mieszkańcy!

Na placu Wilsona będzie mniej betonu – zastąpią go nowe drzewa, krzewy i kwiaty. To…

28 marca 2024

Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.

Dowiedz się więcej