Dom Studenta nr 7 Uniwersytetu Warszawskiego to nie tylko przestrzeń mieszkalna dla 382 studentów, ale przede wszystkim starannie zaprojektowany obiekt, który dzięki swojej nowoczesnej formie, funkcjonalności i wyważonej estetyce wnosi nową jakość w krajobraz akademicki. Obiekt wyróżnia nie tylko architektura, ale system identyfikacji wizualnej, który w intuicyjny sposób prowadzi mieszkańców do danych stref. System informacji wizualnej przygotowali Alina Rybacka-Gruszczyńska i Wojtek Staniewski.
Dom Studenta nr 7 to pierwszy od blisko 60 lat nowy akademik Uniwersytetu Warszawskiego. Niedawno budynek został wyróżniony w konkursie Nagroda Architektoniczna Prezydenta m.st. Warszawy w kategorii architektura mieszkaniowa. Budynek, mieszczący 138 jednostek mieszkalnych – w tym 16 w pełni dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – jest przykładem, jak architektura może połączyć praktyczność z artystycznym wyrazem, odpowiadając na współczesne potrzeby społeczne oraz kulturowe.
Koncepcja graficzna
Projekt graficzny identyfikacji wizualnej akademika opiera się na zestawie form geometrycznych, które umiejętnie komponowane są na siatce modułowej. Taka metoda pozwoliła zaprojektować kolejne motywy składające się z elementów rozkładających się warstwowo, tworząc dynamiczną, a jednocześnie uporządkowaną kompozycję. W tym kontekście wysoce abstrakcyjne symbole, takie jak koło, trójkąt czy kwadrat, pełnią funkcję uniwersalnych i neutralnych elementów wizualnych, najlepiej oddających ideę miejsca, które jest tymczasowym domem dla przedstawicieli różnorodnych kultur. To świadome podejście, pozwalające zrezygnować z trendów i modnych rozwiązań, gwarantuje ponadczasowość całej koncepcji, która nie poddaje się zmiennym trendom.
Utrzymanie spójności wizualnej jest możliwe dzięki wykorzystaniu siatki modułowej, która nadaje strukturę nie tylko elementom graficznym, ale również przestrzeni architektonicznej. Warstwowy układ motywów, bazujących na podstawowej geometrii, pozwala na elastyczne zastosowanie koncepcji w różnych kontekstach funkcjonalnych – od oznakowania klatek schodowych po identyfikację wizualną materiałów promocyjnych. Taka modularna organizacja zapewnia spójność oraz łatwość adaptacji, co jest nieocenione w budynku, który dynamicznie integruje środowisko mieszkalne z elementami estetycznymi.

Typografia: nowoczesność w słowie
Podstawowym narzędziem komunikacji wizualnej jest współczesny krój pisma Good Headline Pro. Jego otwarte formy i łatwo rozróżnialne znaki nie tylko podkreślają funkcjonalność całej identyfikacji, ale również harmonizują z architekturą budynku. Prostota oraz czytelność tego kroju idealnie współgrają z minimalistycznym podejściem do form, jakie przyświecają całemu projektowi. Dla uzupełnienia podstawowej estetyki wybrany został dekoracyjny, futurystyczny krój Neue Machine, który wykorzystywany jest między innymi w zapisie numerów pięter. Dzięki temu akcentowi całość nabiera nowoczesnego charakteru, jednocześnie podkreślając unikalność obiektu jako miejsca, gdzie tradycja spotyka się z przyszłością.

Uniwersalna forma
Identyfikacja wizualna akademika została stworzona z myślą o użytkownikach reprezentujących różnorodne kultury. Dlatego tak ważne było, aby oprawa graficzna była nie tylko estetyczna, ale przede wszystkim uniwersalna i znaczeniowo neutralna. Abstrakcyjne symbole oraz strukturalna oprawa komunikacyjna pozwalają użytkownikom na własną interpretację przestrzeni i tworzenie osobistej relacji z miejscem. W ten sposób zapis wizualny Domu Studenta nr 7 nie tylko podkreśla jego funkcjonalność, ale również umożliwia otwartą, inkluzywną interpretację, która sprzyja budowaniu wspólnoty uczelnianej.
System informacji wizualnej: Alina Rybacka-Gruszczyńska i Wojtek Staniewski
Ilustracje: Alina Rybacka-Gruszczyńska
Architektura i projekt wnętrz: Projekt Praga ( Patrycja Arasim, Agata Bonisławska, Bartek Dudziński, Marcin Garbacki, Damian Kasperowicz, Katarzyna Krokos, Malwina Mąka, Joanna Ryżko, Kinga Rzeplińska, Zuzanna Sprogis, Zofia Stachura, Michał Sztolcman, Karolina Tunajek, Jacek Wochowski)
Architektura krajobrazu: PASA Design
Zdjęcia: Nate Cook, ONI Studio, Alina Rybacka
Czytaj też: Identyfikacja wizualna | Grafika | Warszawa | Detal | Polecane | whiteMAD na Instagramie