Za nami finał konkursu Tubądzin Design Awards. Oto zwycięzcy!

Główną nagrodę konkursu Tubądzin Design Awards – Grand Prix Monolith 2020 zdobył duet Łukasz Gąska i Marta Sowińska-Gąska, prowadzący pracownię Gąska Studio. Nagrodę specjalną przyznała redakcja magazynu whiteMAD, która wyróżniła projekt “Pięter Kultury” Elżbiety Szymańskiej.

Nie tylko gala finałowa, ale cały konkurs Tubądzin Design Awards odbywały się w nieco zmienionej formule, ze względu na panującą pandemię koronawirusa. Pandemia wpłynęła nie tylko na nasze osobiste życie często zmuszając do pracy w domu, ale też zmusiła nas do nowego spojrzenia na architekturę, która nas otacza. Zdobywcy nagrody Grand Prix zaprojektowali budynek będący azylem, który użytkownikom pozwala odciąć się od świata, zaszyć wśród pięknej natury, by odpocząć lub pracować.

Użytkownicy domu mogą dowolnie zaprojektować jego układ, wszystkie przestrzenie rozłożone są na antresolach, a każda zapewnia piękny widok na jezioro. W projekcie autorzy wykorzystali płytki z kolekcji Cielo e Terra by Dorota Koziara, wydobywając genezę ich powstania – połączenie kolorów nieba i ziemi. Błękitne, chłodne wnętrze pozwala poczuć atmosferę spokoju i harmonii z otaczającą przyrodą. A wyważony kolor elewacji (kolor Marrone mat z kolekcji) tworzy tło dla pięknego, naturalnego leśnego krajobrazu. Tak budynek prezentuje się na wizualizacjach:

Projekt Gąska Studio przekroczył granice myślenia o architekturze jako o sztywnej, zdefiniowanej przestrzeni, a uruchomił myślenie kontekstualne. Nagrodziliśmy odwagę architektów w patrzeniu na wykorzystanie przestrzeni i roli architektury. #azyl odkrywa i poszerza granice percepcji projektowania obiektów, wpisując je w sposób naturalny w otoczenie przyrody, której granice nie są naruszane – komentował nagrodzony projekt architekt i przewodniczący jury Boris Kudlička.

Nasz artykuł o zwycięskim projekcie znajdziecie klikając TUTAJ.

Łukasz Gąska i Marta Sowińska-Gąska sami wybiorą nagrodę główną, spośród dwóch propozycji organizatorów i zgodnie z hasłami przewodnimi konkursu – wizytę w Abu Zabi (#future) lub wycieczkę na Islandię (#nature).

Z ogromną radością patrzymy na to, jak rozwija się nasz konkurs, jak wyczekiwanym i ważnym wydarzeniem jest on dla branży. W tym roku konkurencja była bardzo duża. Od stycznia nadesłano w sumie ponad 830 prac z ponad 50 krajów, w tym tak dalekich kulturowo jak Malezja, Iran czy Brazylia – powiedział Amadeusz Kowalski, Wiceprezes Zarządu Grupy Tubądzin.

Uczestnicy zgłaszali swoje projekty wybierając jedną spośród kilku kategorii: Young Power, Everyday Design, Unlimited Architecture oraz zupełnie nowej – Future Now. Ta ostatnia kategoria to odpowiedź na pandemię koronawirusa. Projekty zgłoszone do kategorii Future Now są próbą nowego spojrzenia na architekturę, która ma odpowiadać na wyzwania zmieniającego się świata.

Organizatorzy podzielili kategorię Future Now na dwa etapy wybierając dwóch laureatów.

Zdobywcą I miejsca w pierwszym etapie konkursu został wietnamski architekt, Van Long Le, który zaproponował projekt spektakularnych rozmiarów. W związku z zagrożeniem planety przez niszczycielską działalność człowieka, a jednocześnie wielki potencjał turystyczny Wietnamu, stworzył „Aquamodul” – koncept umieszczonych na morzu modułów mieszkalnych, samowystarczalnych energetycznie, ruchomych, łączących się na wiele sposobów i tworzących morską wioskę. Pozwala ona spełnić założenia autora projektu – uregulowania zarybienia terenu, rozwoju kultury wodnej oraz promocji turystyki, która w dużej mierze opiera się na wycieczkach wokół wietnamskich wysp. Wyspy-moduły pozostają w projekcie w nieinwazyjnej relacji z wyspami stworzonymi przez naturę. Więcej o tym projekcie pisaliśmy TUTAJ.

konkursu Future Now
Projekt Aquamodul, architekt: Van Long Le, Wietnam

Z kolei w drugim etapie Future NOW jury postanowiło przyznać I miejsce pochodzącemu z Malezji Yi Yang Chai. Autor projektu przyjrzał się opuszczonym rzędom kamienic, szpecącym obecnie malezyjskie miasteczka, kiedyś tętniącym życiem. Jeszcze nie tak dawno zamieszkiwane przez lokalną społeczność, ze sklepikami i rodzinnymi biznesami, stanowią dzisiaj spuściznę historyczną kraju i przypominającą o postkolonialnej architekturze tego rejonu, są symbolem zbiorowej pamięci. „Journey between the walls” to projekt ponownego zagospodarowania pustostanów poprzez interwencję naturalnego oświetlenia dziennego i przeprojektowanie ich. W nowym kształcie mogą stać się one zarówno muzeum dokumentującym wspomnienia lokalnej społeczności, jak i galerią, miejscem warsztatów i wydarzeń kulturalnych, małymi sklepikami, kawiarniami, kinami czy biblioteką. Więcej o tym projekcie przeczytacie TUTAJ.

Projekt “Journey between the walls”, architekt: Yi Yang Chai, Malezja

Kategoria Future Now okazała się swoistą platformą wymiany myśli o szerszym kontekście architektury. Pokazała też jak różnorodne jest myślenie architektów reprezentujących odległe sobie strefy geograficzne. W nadesłanych projektach zobaczyliśmy z jakimi problemami zderzają się oni na co dzień. Prawie wszystkie prace podjęły temat ekologii i zrównoważonego rozwoju. Zobaczyliśmy myślenie kontekstualne autorów, ich opowieści o ludzkich potrzebach i dobrostanie człowieka, których te projekty stały się częścią – dodaje przewodniczący jury Boris Kudlička.

Spośród nadesłanych prac nagrodę specjalną przyznała redakcja magazynu whiteMAD. Postanowiliśmy wyróżnić Elżbietę Szymańską za projekt “Pięter Kultury”. To wielofunkcyjny budynek przypominający kamienicę, który jawi się jako nowoczesny dom kultury. Budynek ma być miejscem spotkań lokalnej społeczności oraz przestrzenią, która będzie rozwijać ich kreatywność i przedsiębiorczość. Więcej o projekcie będziecie mogli przeczytać w trzynastym numerze magazynu whiteMAD, w którym przedstawimy też sylwetkę projektantki.

Projekt “Piętra kultury”, architektka: Elżbieta Szymańska


Niżej publikujemy listę laureatów pozostałych trzech kategorii oraz nagród specjalnych:

Kategoria YOUNG POWER:
III miejsce – Diana Crestian, Republika Mołdawii
II miejsce – Ludwika Pysz (współautorzy: Antonina Wójtowicz, Mateusz Dziuba), Polska
I miejsce – Wiktoria Sawicka, Polska


Kategoria EVERYDAY DESIGN:
III miejsce – Vladislav Makovskiy, Ukraina
II miejsce – Olga Lupandina (współautorka: Lina Yazovsky), Federacja Rosyjska
I miejsce – Romana Grushchynska (współautorki: Olha Kazmiruk, Lubov Vozniak), Ukraina

Design Awards


Kategoria UNLIMITED ARCHITECTURE:
III miejsce – Kateryna Kuznetzova (współautorzy: Anastasiia Sholopova, Valerii Kuznetzov), Ukraina
II miejsce – Adam Żarczyński (współautorki: Aleksandra Ankiewicz i Maria Dobrowolska), Polska
I miejsce i nagroda GRAND PRIX – Łukasz Gąska (współautorka: Marta Sowińska-Gąska), Polska

  • Nagroda specjalna – Obiekt z płytek ceramicznych: Vadim Crasnojon, Republika Mołdawii
  • Nagroda specjalna – Challenge: Maja Berlińska (współautorka: Aleksandra Łukasik), Polska
  • Nagroda specjalna – Skala Inwestycji: Yuliia Podolets (współautorzy: Vitaliy Lytvyn, Kateryna Kubai, Yulia Terletska, Volodymyr Balandiukh)
  • Nagroda specjalna – Najlepsza elewacja: Łukasz Gąska (współautorka Marta Sowińska-Gąska), Polska
  • Nagroda specjalna redakcji magazynu whiteMAD: Elżbieta Szymańska, Polska
  • Nagroda specjalna AQForm: Adam Żarczyński (współautorki: Aleksandra Ankiewicz, Maria Dobrowolska), Polska
  • Nagroda publiczności: Mateusz Persanowski, Polska

Gala finałowa odbyła się 25 lutego w gmachu Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Jej cały zapis możecie zobaczyć na wideo tuż pod galerią zdjęć.

PS wręczenie nagrody magazynu whiteMAD możecie zobaczyć przesuwając wideo na 1 godzinę i 43 minutę.

Czytaj też: Architekt | Wnętrza | Ciekawostki | Ceramika | Wydarzenia

źródło: Tubądzin