fot. Therud, wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 4.0

Zabytkowa nastawnia w Bytomiu wypiękniała. Wzorcowy remont

W 2024 r. zakończono prace związane z przywróceniem dawnej świetności obiektu. Zabytkowa nastawnia w Bytomiu została dokładnie odnowiona. Podczas prac wykonano nową elewację, uzupełniono poszycie dachowe i wymieniono okna. Prace objęły też wnętrze obiektu.

Renowacja obiektu pochłonęła 1,1 mln zł. Kolejarze wykonali prace korzystając ze środków własnych. Odtworzono obramowanie zabytkowego zegara oraz historyczne logo „Bt”. Dodatkowo oczyszczono i odmalowano konstrukcję stalową nastawni z podporami bramownicy. Obiekt zyskał też oświetlenie, dzięki czemu jest podświetlony nocą. Prace były konsultowane z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.

Nastawnia bramowa „Bt” została zaprojektowana i wzniesiona w 1935 roku, kiedy Bytom był w granicach III Rzeszy. Budynek zaprojektowano w charakterystyczny, modernistyczny kształt w stylu streamline, który ówcześnie był niezwykle popularny. Cały obiekt składa się z niższej jednokondygnacyjnej części (znajdują się w nich pomieszczenia warsztatowo-techniczne) oraz wyższej, nadwieszonej nad torami, która wsparta jest na stalowym filarze. To właśnie tutaj znajdują się urządzenia do sterowania ruchem kolejowym.

Tak obiekt wyglądał jeszcze na początku 2023 r.:

fot. Gabriel Wilk, wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 4.0
Zobacz

Obie części budynku łączy czterokondygnacyjna klatka schodowa ze schodami zabiegowymi, dwubiegowymi, ulokowana w murowanej bryle. Część niższą oraz klatkę schodową wykonano w technologii tradycyjnej, ściany murowane z cegły pełnej, stropy i biegi schodowe prawdopodobnie żelbetowe – informował w 2021 r. Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Katowicach, uzasadniając decyzję o wpisie budynku do rejestru zabytków.

A tak po zakończeniu prac:

fot. Therud, wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 4.0

Zabytkowa nastawnia w Bytomiu jest cennym obiektem i przykładem kolejowej architektury lat 30. XX wieku. Tego typu konstrukcje wznoszono kiedyś na terenach znajdujących się w granicach Niemiec. Podobnie wyglądała nastawnia bramowa „Pk5” w Pyskowicach, która została rozebrana w 2023 r. Inny podobny obiekt znajduje się w Gdańsku-Wrzeszczu.

źródło: PKP PLK

Czytaj też: Bytom | Zabytek | Metamorfoza | Kolej | whiteMAD na Instagramie

BESTSELLERY W NASZYM SKLEPIE

przesuń i zobacz więcej