Budynek Dworca Podmiejskiego w Gdyni to udany przykład modernizmu z dwudziestolecia międzywojennego. Teraz obiekt zostanie wyremontowany.

Na czas remontu zbudowane zostaną specjalne pomieszczenia z kontenerów, które zastąpią pasażerom kasy biletowe. Kolejarze początkowo rozważali otwarcie tymczasowych kas biletowych w pomieszczeniach znajdujących się pod arkadami wiodącymi do Dworca Głównego, które należą do PKP S.A. Jednak przedstawiciele Szybkiej Kolei Miejskiej uznali, że pomieszczenia te są zbyt małe i wymagałyby zbyt dużych kosztów adaptacji.

Tymczasowy dworzec kontenerowy stanie tuż obok wejścia głównego do budynku Dworca Podmiejskiego, przy ciągu, którym podróżni kierują się na perony. W środku znajdą się minimum trzy kasy, punkt przyjmowania reklamacji, pomieszczenie dla Straży Ochrony Kolei oraz poczekalnia. Budynek będzie funkcjonował przez około rok.

Remont dworca podmiejskiego to element większego projektu „Budowa zintegrowanego systemu monitorowania bezpieczeństwa oraz zarządzania informacją na linii kolejowej nr 250 wraz z remontem dworca podmiejskiego i peronów na stacji Gdynia Główna”, którego wartość to 62 mln złotych. Inwestycję zrealizuje konsorcjum T4B i Maxto Technology.

Modernizacja będzie realizowana w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Wykonawca ma 14 miesięcy na realizację projektu, a prace powinny zostać zakończone do końca marca 2023 roku. W ramach zamówienia na wszystkich peronach pomiędzy Gdańskiem Głównym i Rumią Janowo zostaną wymienione lub zamontowane kamery monitoringu i tablice informacyjne, zmodernizowane perony i tory na stacji Gdynia Główna oraz przywrócony dawny blask zabytkowego budynku Dworca Podmiejskiego.

Dworzec Podmiejski w Gdyni zbudowany został w 1959 roku i jest elementem spójnego urbanistycznie i architektonicznie założenia dworcowego, w ramach którego łączy się poprzez pasaż handlowy z budynkiem Dworca Głównego. W założeniu dostrzec można style klasycystyczny, art déco oraz elementy modernizmu. Dworzec budowano przez dziewięć lat (1950-1959), według projektu architekta Wacława Tomaszewskiego. Ten sam architekt zaprojektował między innymi gmach główny Akademii Morskiej i biurowiec Bergenske, w którym dziś znajduje się Komenda Miejska Policji.

Dworca Podmiejskiego

Gdyńskie założenie dworcowe w 2009 roku wpisane zostało do rejestru zabytków, dlatego prace remontowe będą przebiegać pod okiem konserwatora.

Do najbardziej istotnych zobowiązań wykonawcy remontu Dworca Podmiejskiego należą:
– zachowanie oryginalnej, drewnianej stolarki drzwiowej i okiennej – ewentualną wymianę dopuszcza się w wypadku stwierdzenia wyjątkowo złego stanu technicznego;
– zachowanie i konserwacja dworcowego zewnętrznego zegara w okulusie na kwadratowym tle;
– likwidacja lokali usługowo-handlowych i tymczasowego pawilonu fast foodu;
– odtworzenie trzecich drzwi wejściowych z podcienia wejściowego do hallu głównego;
– pozostawienie podświetlanego napisu „Dworzec Podmiejski”;
– zachowanie najcenniejszych elementów wystroju hallu kasowego;
– modernizacja pomieszczenia kas;
– montaż szklanych automatycznych drzwi pomiędzy holem a wejściem na peron SKM;
– wymiana nawierzchni na placu przed dworcem.

Wewnątrz wyremontowanego budynku powstanie centrum zarządzania monitoringiem oraz systemem informacji pasażerskiej na przystankach na linii SKM.

Czytaj też: Gdynia | Zabytek| Modernizm | Renowacja

fot. Przemysław Kozłowski / Agencja Rozwoju Gdyni, źródło: UM Gdynia