Zbliża się nowa edycja Łódź Design Festival 2021. W poprzednim roku wydarzenie odbyło się z końcem lata. Tym razem organizatorzy wracają do majowej formuły. Z okazji 15. edycji ŁDF w Łodzi powstanie kilkanaście wystaw oraz pływające ogrody. Wydarzeniu towarzyszyć będą spotkania, warsztaty i panele dyskusyjne.

Jubileuszowa, bo już 15. edycja Łódź Design Festival wystartuje 14 maja pod hasłem LEPIEJ. Festiwal potrwa aż 10 dni, a całość wydarzenia przygotowana zostanie w formie hybrydowej, podobnie jak przed rokiem.

Tegoroczną edycję organizujemy z pełną świadomością zmian, jakie zaszły w naszym życiu. Zmian, dla których katalizatorem była pandemia, a która w wielu przypadkach jedynie przyspieszyła zachodzące już procesy. Największa uwaga zostanie poświęcona innowacyjności służącej mądrzejszemu i staranniejszemu projektowaniu. Żebyśmy lepiej mogli diagnozować problemy i proponować rozwiązania, które zadbają o nasze zdrowie, poprawią komfort psychiczny i bezpieczeństwo. Podpowiemy, w jaki sposób projektować tak, by ulepszyć nie tylko sytuację jednostki, ale i całych społeczności – mówi Michał Piernikowski, dyrektor ŁDF.

Łódź Design Festival 2021

Ważnym tematem tegorocznej edycji będą działania poświęcone tematyce miejskiej. Podczas festiwalu organizatorzy, wspólnie z zaproszonymi specjalistami, będą zastanawiać się m.in. nad sposobem projektowania miast, tak aby lepiej się w nich mieszkało. Wykłady i debaty realizowane będą, podobnie jak w poprzedniej edycji, w formule transmisji online, która w obecnych warunkach umożliwi udział w wydarzeniach większej grupie odbiorców. W ten sposób przygotowany zostanie m.in. blok dyskusyjny prowadzony przez Filipa Springera, czyli popularny ARCHIBLOK.

Twórcy ŁDF zaproszą do zwiedzania w bezpieczny, przystosowany do aktualnej sytuacji sposób kilkunastu wystaw, które powstaną w Centrum Festiwalowym przy ul. Tymienieckiego 3 oraz w przeszklonych pawilonach wystawowych zlokalizowanych w najpopularniejszych przestrzeniach w mieście. Tuż przed rozpoczęciem festiwalu ogłoszona zostanie lista wyróżnionych w tegorocznej edycji plebiscytu must have, który już od 10 lat wyłania najlepsze polskie wdrożenia, powstałe dzięki współpracy projektantów z producentami. Zakończony 10 marca nabór do tegorocznej edycji okazał się rekordowy pod względem ilości zgłoszeń nadesłanych przez internautów. W tym roku szczególna uwaga poświęcona zostanie propozycjom produktów, które odpowiadają na istotne potrzeby współczesnych konsumentów – idealnie nadają się do domowego biura, są wrażliwe społecznie, powstały w trosce o zasoby, nie tworzą zbędnych odpadów i pomagają dbać o zdrowie. Kilkadziesiąt wyróżnionych obiektów, które wkrótce wskaże Rada Ekspertów, podobnie jak przed rokiem będzie można zobaczyć na specjalnej wystawie na głównym rynku Manufaktury.

Nie mniej atrakcyjna będzie lokalizacja wystawy towarzyszącej konkursowi dla młodych projektantów make me!. W specjalnie zaaranżowanych przeszklonych pawilonach na terenie popularnego kompleksu OFF Piotrkowska będzie można zobaczyć najciekawsze projekty twórców z całego świata. Przez 13 dotychczasowych edycji na konkurs przesłano niemal 2000 zgłoszeń, spośród których wyłoniono 235 obiektów zaprezentowanych na finałowych wystawach. Najważniejszym celem make me! jest prognozowanie nadciągających trendów, odważnych idei oraz wsparcie młodych projektantów. Już pierwszego dnia festiwalu (14 maja) poznamy zwycięzców konkursu, którzy otrzymają nagrody make me! Design Awards o łącznej wartości 70 000 zł. Dzięki wsparciu Ceramiki Paradyż do najzdolniejszych trafią nagrody finansowe make me! Paradyż Awards w wysokości 60 000 zł. Nagrodę make me! Interprint Award w wysokości 10 000 zł przekaże jej sponsor, firma INTERPRINT Polska.

Cieszymy się, że dzięki festiwalowi zarówno najważniejsi, jak i wschodzący projektanci z Polski i zagranicy będą mogli zaprezentować swoje dokonania tak szerokiej publiczności. W charakter Łodzi znakomicie wpisuje się wspieranie kreatywnych działań, które mogą pomóc lepiej odnajdywać się w otaczającej rzeczywistości. Dzięki takim partnerom jak OFF Piotrkowska i Manufaktura łodzianie będą mogli szukać inspiracji i pobudzać kreatywność w swoich ulubionych lokalizacjach – mówi Maciej Łaski, dyrektor Łódzkiego Centrum Wydarzeń.

Jak co roku zrealizowane zostaną również nietypowe interwencje w przestrzeni publicznej. Wspólnie z nowymi partnerami przygotowane zostaną pływające, przypominające wyspy roślinne ogrody, które są sposobem na tworzenie unikalnych ekosystemów, wprowadzając w mieście dodatkową zieleń oraz bioróżnorodność.

Festiwalowi towarzyszy unikalna identyfikacja wizualna, którą zaprojektowała Kasia Ludwisiak, wieloletnia członkini zespołu ŁDF. Już w 2020 roku Kasia przygotowała grafiki, które zdobiły wystawę make me! 2020, tym razem skala jej działań jest większa.

Po kilku latach wspólnej pracy przy Festiwalu dostałam bardzo odpowiedzialne zadanie. Stworzenie identyfikacji wizualnej najstarszego festiwalu designu w Polsce pod hasłem LEPIEJ to zarówno wielkie wyzwanie, ale też ogromna możliwość kreatywnego polotu. Czym jest LEPIEJ? Chyba nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi, stąd sama koncepcja plakatu, która nie mówi do nas wprost. Daje sporo miejsca na interpretację i stworzenie własnej definicji słowa LEPIEJ. W dwóch wersjach kolorystycznych – ciemnej i jasnej, widzimy człowieka stojącego przed wyborem; to, czy zdecyduje się patrzeć w przyszłość, czy zrobi krok do tyłu, zależy od samego obserwatora. Zdecydowałam się na powrót do bardzo prostych form geometrycznych i podstawowych kolorów festiwalu: czerwonego, niebieskiego i żółtego, nawiązujących do jego filarów, konkursu make me!, plebiscytu must have oraz Edukreacji. Nie wykorzystywałam barw jeden do jednego, pojawiają się one w formie gradientów i delikatnych przejść, dzięki którym możemy poprowadzić wzrok odbiorcy przez całą historię na plakacie, nie skupiając go wyłącznie na jednym elemencie – opisuje Kasia Ludwisiak.

Magazyn whiteMAD jest patronem medialnym Łódź Design Festival 2021.

Czytaj też: Wydarzenia  | Łódź | Polscy projektanci | whiteMAD na Instagramie

fot. Aleksandra Pawłowska, źródło: Łódź Design Festival