Zielone torowiska w Warszawie mają już ponad 25 kilometrów długości! Taką informację podał Urząd Miasta Stołecznego Warszawy, który wraz ze spółką Tramwaje Warszawskie ukończył właśnie kolejny odcinek zielonej trasy tramwajowej, która powstała przy ulicy Grochowskiej na warszawskiej Pradze.

Zielone torowiska w Warszawie powstają od kilku lat, jednak to przełom roku 2019 i 2020 obfitował w nowe zielone odcinki tras tramwajowych. To wtedy rozpoczęto na większą skalę proces przekształcania torowisk wysypanych tłuczniem na torowiska z zieloną, naturalną nawierzchnią. Jak mówili sami przedstawiciele miejskiej spółki, rok 2019 był swego rodzaju okresem testów, które miały sprawdzić, czy zielone torowiska mają szansę przetrwać warunki panujące w Warszawie. Testy miały również wskazać najbardziej odpowiedni podkład pod rośliny, a także gatunki roślin, które najlepiej sprawdzą się jako zielony podkład.

„Do tej pory zielone torowiska wprowadzano na konstrukcji bezpodsypkowej, co ogranicza liczbę miejsc, w których takie rozwiązanie można zastosować, gdyż bardzo wiele torowisk wciąż ma konstrukcję podsypkową (tłuczeń). Najlepszym rozwiązaniem jest oczywiście budowa nowych zielonych torowisk z podbudową betonową. Sprawdzamy, czy można to jednak robić w inny sposób, tak by można było bezpiecznie eksploatować tory o tradycyjnej konstrukcji, gdy w grę wchodzi np. czystość tłucznia. Test ten, przeprowadzany na Pradze, to efekt projektu z budżetu obywatelskiego, zgłoszonego przez radnego Grzegorza Walkiewicza. Na ul. 11 Listopada sprawdzamy jakie metody można zastosować przy zakładaniu zielonych torowisk na istniejących torach z tłuczniem. Na testowym odcinku założyliśmy sześć poletek doświadczalnych, każde ma po 10 metrów. Znalazły się na nich: trawa zasiewana, trawa z rolki i rozchodnik. Każde z tych poletek jest w dwóch wariantach – na geowłóknienie i na specjalnej macie kubełkowej z systemem nawadniania”– mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.

W efekcie spółce Tramwaje Warszawskie udało się wybrać najbardziej ekonomiczną oraz najtrwalszą z możliwości. Wybór padł na wytrzymałe i eleganckie rozchodniki, znane z przydomowych skalniaków, które zostały nasadzone na geowłókninie. Pierwsza tego typu trasa powstała na warszawskiej Pradze przy ulicy Grochowskiej.

„Zielono mi! Przez ostatnie dni ciężko pracowaliśmy na Grochowskiej właśnie dla takiego efektu. 💚 Na torowisku będzie rosło i kwitło, aż dziewięć gatunków rozchodnika. 🚋 W całej stolicy możecie trafić już na 25 km zielonych torów.” – taki komunikat możemy przeczytać na facebookowym fanpage stołecznego ratusza.

Spółka podkreśla, że zielone torowiska to nie tylko kwestia estetyki, ale także konkretny efekt ekologiczny. Obniża on poziom dźwięków emitowanych przez tramwaj, filtrują spaliny, a także obniżają temperaturę w najbliższym otoczeniu – ziemia, na której rośnie trawa, wchłania wilgoć.

Jak wam się podobają torowiska pokryte rozchodnikiem? Dajcie znać!

Czytaj też: Ekologia | Motoryzacja | Komunikacja miejska | Polska | Warszawa | Ciekawostki

 

źródło: Tramwaje Warszawski / tw.waw.pl
zdjęcia: Tramwaje Warszawski / tw.waw.pl