Zielone zmiany w centrum Warszawy obserwujemy od kilku lat. Jedną z najważniejszych i najbardziej efektowych zmian można zaobserwować w ścisłym sercu stolicy, tuż przy Rondzie ONZ.
Trwa przebudowa al. Jana Pawła II i ul. Chałubińskiego na odcinku Rondo ONZ – Nowogrodzka. To jedna z najważniejszych i największych pod względem zakresu robót inwestycji drogowych w tym roku. Prace zakładają m.in. wyznaczenie nowych naziemnych przejść przy rondzie Czterdziestolatka, remont chodników, wyznaczenie dróg rowerowych oraz posadzenie szpalerów drzew.
W ramach zwężenia jezdni na al. Jana Pawła II zniknął jeden pas dedykowany samochodom. Jego miejsce zajęły szersze chodniki, nowa ścieżka rowerowa i co najważniejsze – sporo nowej zieleni, która nie tylko poprawi estetykę miasta, ale również zapewni termoregulację okolicy, a także ograniczy hałas i zanieczyszczenia dochodzące z drogi.
Inwestycja zakłada remont i przebudowę istniejących jezdni, tak aby zachować jednolity przekrój całego ciągu komunikacyjnego. Dziś w pobliżu Dworca Centralnego jezdnia rozszerza się do pięciu pasów ruchu, podczas gdy na dalszym odcinku kierowcy mają do dyspozycji trzy pasy.
„37 kilkumetrowych lip holenderskich już czeka na posadzenie przy remontowanym odcinku alei Jana Pawła. Sadzimy także krzewy i byliny, których łącznie będzie ponad 5 tysięcy. Towarzystwa dotrzymają im trawniki o powierzchni 1,3 tys m².” – czytamy w komunikacie Zarząd Dróg Miejskich Warszawa
Dzięki ujednoliceniu szerokości jezdni uda się wygospodarować miejsce dla pieszych, rowerzystów, parkujących samochodów (w tym dla dostawców) oraz zieleni miejskiej. Po obu stronach ulicy powstaną drogi dla rowerów i chodniki, zostaną wybudowane zatoki postojowe oraz posadzone szpalery drzew. Zmiany podniosą funkcjonalność i bezpieczeństwo ulicy, która jest jedną z głównych arterii miasta. Jednocześnie, dzięki ujednoliceniu szerokości jezdni, zostanie zachowana dotychczasowa przepustowość ulicy.Aleja bez barier
Duże zmiany czekają rondo u zbiegu al. Jana Pawła II i Al. Jerozolimskich. Wyznaczone zostaną nowe naziemne przejścia dla pieszych po północnej stronie ronda (przy przystankach tramwajowych) oraz po stronie zachodniej (wraz z przejazdem rowerowym). Ułatwi to pieszym, w tym osobom starszym, i o ograniczonej mobilności oraz podróżnym z bagażami, wygodne przedostanie się na Dworzec Centralny i do przystanków tramwajowych. Przejście dla pieszych i przejazd rowerowy powstaną również w osi ul. Nowogrodzkiej. Połączą dwie części tej ulicy rozcięte dotychczas ruchliwą arterią.
Czytaj też: Ekologia | Warszawa | Polska | Zieleń | Metamorfoza | Urbanistyka
źródło: www.nowaaleja.waw.pl