Kamil Ziółkowski jest studentem Architektury na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Zaprojektował Zielony Most w Kopenhadze w konkursie „The City Link” zorganizowanym przez platformę UNI i zdobył wyróżnienie honorowe. Most, który zaprojektował dla stolicy Danii jest ruchomy i dzięki dużej liczbie zieleni przypomina polną ścieżkę.

Celem konkursu „The City Link” było znalezienie nowej formuły dla kładek, które nie byłyby jedynie przeprawą na drugą stronę rzeki lub kanału, lecz przyjmowałyby rolę w pełni funkcjonalnej przestrzeni publicznej. Obszar opracowania konkursowego obejmował fragment portu wewnętrznego Kopenhagi pomiędzy Gammelholm – centrum miasta a Christianshavn. Z tego powodu jednym z wymogów konkursu była konieczność uwzględnienia otwierania mostu, by zachować możliwość przepływania dużych statków o określonych godzinach.

„Zielony Most” to obiekt łączący w sobie funkcje kładki dla pieszych i rowerzystów, przestrzeni handlowo-usługowej oraz strefy wypoczynkowej. Jest odbiciem i zapętleniem rytmu życia Kopenhagi. Kładka ukształtowana jest w taki sposób, by było możliwe swobodne „przepływanie” ludzi między poszczególnymi funkcjami oraz gromadzenie się ich na tarasach o zróżnicowanych wysokościach. 

Obiekt składa się z dwóch osobnych ścieżek o jednakowych szerokościach – dla pieszych i dla rowerzystów. Ścieżki oddzielone są od siebie za pomocą lokali – spacerujący będą tu mogli wypić kawę czy zjeść obiad. Tworzy to układ o typowo miejskim charakterze – jest jak handlowa ulica zawieszona nad kanałem. Wizualnym przedłużeniem obu ścieżek są tarasy na dachach lokali. Tarasy te wypełnione są dużą ilością traw ozdobnych oraz mają zróżnicowaną wysokość, pozwalającą na obserwację waterfrontu Kopenhagi z wielu perspektyw.

Pod najwyżej wzniesionym tarasem pojawia się spocznik, który ułatwia podział przestrzeni na poszczególne lokale oraz staje się miejscem dla parkingu rowerowego. Zarówno lokale, jak i zielone tarasy są strefami, do których piesi i rowerzyści mają jednakowy dostęp. Układ obiektu jest prosty i czytelny, więc przebywanie na nim jest intuicyjne i naturalne, pomimo jego nietypowej formy – opisuje Kamil Ziółkowski.

Projektując Zielony Most Kamil Ziółkowski wykorzystał ciekawy zabieg, charakterystyczne odgięcie osi ścieżek sprawia wrażenie, że konstrukcja prowadzi znacznie wyżej niż w rzeczywistości. Dzięki temu będzie można oglądać kładkę z różnych perspektyw i zatrzymać się na niej na dłużej. Podstawowa funkcja mostu jako komunikacyjnego szlaku została tu rozbudowana o element rekreacyjny.

Kładka została zaprojektowana tak, aby nie zaburzała estetyki kanału. Swoją ikoniczność manifestuje w sposobie funkcjonowania a także w wizerunku w momencie, kiedy jest otwarta. Kładka staje się wówczas rozłożystą platformą, zachęcającą do przystania na niej i obserwowania pobliskiej architektury i przepływających statków. Organizatorem konkursu jest UNI competitions. Wyniki ogłoszono 28 maja 2020 r.

Czytaj też: Urbanistyka | Miasto | Komunikacja miejska | Ciekawostki