Zintegrowane Centrum Komunikacyjne w Lublinie. W tym roku ruszy przetarg i budowa

Blisko dwa lata temu pisaliśmy o dwóch koncepcjach na Zintegrowane Centrum Komunikacyjne w Lublinie (tutaj). Urzędnicy pokazali je mieszkańcom i zebrali ich uwagi podczas konsultacji społecznych. Zrealizowany projekt będzie realizował najmocniejsze propozycje.

To nie były fasadowe konsultacje społeczne. W Lublinie postanowiono wybrać najmocniejsze elementy kilku pomysłów na centrum komunikacyjne oraz uwzględniono uwagi mieszkańców. W efekcie powstanie obiekt, którego autorami są biura architektoniczne biorące udział w konkursie oraz sami mieszkańcy.

Inwestycja jest ważna, ponieważ powstanie obiekt, który skupi komunikację kolejową i autobusową. Powstanie nowy układ drogowy i nowoczesny gmach dworca. Przebudowane zostaną istniejące ulice: Młyńska, Gazowa, Krochmalna, Dworcowa, 1-go Maja oraz Pocztowa. Dodatkowo wybudowane zostaną nowe ulice, nowy wygląd zyskają chodniki i ścieżki rowerowe. W centrum pojawi się nowa zieleń i elementy małej architektury.

Największą rewolucję czeka plac Dworcowy, który będzie dostępny wyłącznie pieszym. Plac Dworcowy ma stać się reprezentacyjnym deptakiem, który będzie witać przyjezdnych. 

Dzięki konsultacjom społecznym udało się uwzględnić ważne kwestie. Mieszkańcy wskazywali między innymi na konieczność integracji przykrycia budynków usługowego i administracyjnego z zadaszeniem peronów, ulica Młyńska poszerzona zostanie do trzech pasów ruchu, dworzec będzie się składać z 43 peronów komunikacji podmiejskiej i dalekobieżnej oraz z jednego podwójnego peronu przyjazdowego, zbudowane zostanę miejsca do ładowania pojazdów elektrycznych komunikacji miejskiej, ta ostatnia otrzyma 4 miejsca postojowe. Dodatkowo zwężona do 7 metrów zostanie ulica Dworcowa, którą pokryje ozdobna kostka z betonu, powstanie też podziemny parking na 224 auta.

Cieszą metamorfozy dwóch ulic: 1-go Maja oraz ul. Młyńskiej na odcinku Dworcowa – Plac Bychawskich. Urzędnicy planują zmienić te fragmenty w tak zwane woonerfy, czyli ciągi komunikacyjne, na których to piesi będą mieli pierwszeństwo przed ruchem kołowym. Ulice te będą wyglądać jak deptaki z zieleńcami oraz elementami małej architektury.

Budowa Dworca Metropolitalnego w Lublinie ma rozpocząć się na przełomie 2019 i 2020 roku, a zakończyć dwa lata później. Koszt inwestycji szacowany jest na 190 mln zł z czego ok. 140 mln zł stanowi dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej.

źródło: lublin.eu