Zmienili kościół w muzeum sztuki, a dokładnie w Kościół Sztuki – KunstKerk. Pochodzący z XIX-wieku kościół w niderlandzkiej miejscowości Dordrecht przez lata stał pusty, co sprawiło, że parafia zgodziła się na desakralizację obiektu i przekazanie go do użytku komercyjnego. Budynek nabył miejscowy deweloper Dudok, który postawił stworzyć w tym miejscu instytut sztuki połączony z muzeum sztuki nowoczesnej. Do współpracy przy przebudowie obiektu, inwestor zaprosił architekta Andriesa Löttena oraz pracownię Studio Jobs, która specjalizuje się w tworzeniu sztuki użytkowej.
Architekci i projektanci z pracowni Studio Job zmienili kościół w muzeum sztuki bez potrzeby burzenia zastanych murów kościoła i zmieniania jego charakterystycznego wyglądu. Zmiany zaproponowane przez twórców skupiły się na odnowieniu elewacji budynku i zaaranżowania wejścia na nowo, a także odświeżenia wnętrze, które musiało zostać dopasowane do potrzeb instytutu.
Największą zmianę widać na tyle dawnego kościoła. Wejście do dawnej zakrystii zostało wzbogacone o dobudówkę wykonaną ze szkła i stali. Jej frontową ścianę zdobi olbrzymi witraż osadzony na stelaży wykonanym z brązu. Rzeźba o wysokości 13 metrów, którą studio nazywa “surrealistyczną interpretacją klasycznych witraży kościelnych”, została wykonana ręcznie. Rzeźba nazwana „The Embrance”, czyli „Objęcie” jest największą rzeźbą w historii pracowni Studio Jobs.
„Objęcie” składa się z dwóch falujących, obłych “okien“ ze szkła pigmentowanego, które zdają się rozciągać na mniejsze, centralne okno. Obie szklane rzeźby mieszczą się w tej samej, dużej, teksturowanej ramie z brązu, której zwieńczeniem jest dwumetrowa, pozłacana rzeźba koguta, ważąca 300 kilogramów. Wybór brązu wynikał z faktu, że studio często pracowało z tym materiałem, a także dlatego, że materiał ten jest trwały, plastyczny, a także nadaje się do recyklingu.
Rzeźba została celowo zaprojektowana tak , aby można ją było podziwiać zarówno z zewnątrz, jak i z wnętrza instytutu, w którym znajduje się niewielka kawiarnia.
“Z wnętrza widać kolorowe szczegóły witrażu, a wieczorem budynek nabiera całkowicie nowego kształtu, gdy okna są podświetlone od środka. Widok wtedy jest naprawdę piękny. Zaprojektowałem okna tak, aby były skierowane na zewnątrz – okna kościelne są zazwyczaj widoczne tylko dla ludzi wewnątrz świątyni, chciałem to zrobić dla wszystkich – także tych na zewnątrz.” – mówi Smeets z pracowni Studio Jobs w rozmowie z portalem dezeen.com
Warto dodać, że to nie jedyna tego typu realizacja pracowni. Studio Job zaprojektowało podobne witraże dla centrum sztuki w Buenos Aires, a także dla własnej siedziby w Antwerpii.
Zainteresował Cię ten temat? Polecamy inne tematy związane z architekturą sakralną w naszym serwisie:
METAMORFOZA ROKU: OPUSZCZONY KOŚCIÓŁ ZMIENILI W KSIĘGARNIĘ
ŚWIĘTY BRUTAL, CZYLI BRUTALISTYCZNY KOŚCIÓŁ W NIEMCZECH
REWITALIZACJA RUIN GOTYCKIEGO KOŚCIOŁA W STEBLEWIE. PRACA DYPLOMOWA URSZULI KRAUZE
KOŚCIÓŁ POKOJU W ŚWIDNICY. NAJWIĘKSZA DREWNIANA BAROKOWA ŚWIĄTYNIA W EUROPIE
JEST JAK BIAŁA PERŁA. KOŚCIÓŁ ŚWIĘTEGO ROCHA W BIAŁYMSTOKU
PRZEBUDOWA KOŚCIOŁA. ZMIENILI 600-LETNIĄ ŚWIĄTYNIĘ W DOM KULTURY!
ZABYTKI PODLASIA: KOŚCIÓŁ PARAFIALNY ŚWIĘTEGO KRZYŻA W PRZYTUŁACH
MODERNISTYCZNY KOŚCIÓŁ DUCHA ŚWIĘTEGO W CHORZOWIE
JEST CAŁY BIAŁY! MALEŃKI KOŚCIÓŁ PROJEKTU CHIŃSKIEGO ARCHITEKTA
ZMIENILI KOŚCIÓŁ W AKADEMIK. W ŚRODKU ZBUDOWALI 34 POKOJE
źródło: dezeen.com / za Lekcja Religii (https://www.facebook.com/lekcjareligiipl) / zdjęcia: Jeroen Musch
Czytaj więcej: Cegła | Renowacja | Metamorfoza | Kościół| Niderlandy | Architektura sakralna