Kształtem przypominają przecięte tuby. Zbudowane jako tymczasowe, zadaszenie metra Centrum przejdzie do historii. Postmodernistyczną architekturę lat 90. zastąpią nowe zejścia na perony. Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie ogłosił przetarg na wymianę trzech takich daszków.
Są charakterystycznym elementem I linii warszawskiego metra. Półkoliste tuby powstały jako rozwiązanie tymczasowe, jednak mimo upływu kilku dekad, dopiero teraz zostaną wymienione. Przed rokiem jedno z takich zadaszeń przy stacji Świętokrzyska udało się wymienić za sprawą prywatnego inwestora. Tubę zastąpiła szklana konstrukcja przypominająca literę “M”, znana z II linii metra. O tej zmianie pisaliśmy TUTAJ.
Na stronie internetowej Zarządu Transportu Miejskiego pojawiło się ogłoszenie na wymianę trzech wiat nad schodami oraz jednego zadaszenia windy. Operacją mają być objęte daszki po północnej stronie stacji metra Centrum – bliżej Pałacu Kultury i nowego Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Nie zmieni się wygląd zejść na perony od strony tzw. patelni.
Przetarg ma wyłonić firmę, która wykona dokumentację projektową oraz oszacuje koszt prac. Dopiero w kolejnym kroku ogłoszony zostanie przetarg na realizację zadania.
Jak będą wyglądać zejścia na perony? Dokładnego wyglądu jeszcze nie znamy, jednak zamawiający wskazał w dokumentacji przetargowej kierunek projektowy. Nowe zadaszenia mają być lekkie i neutralne w wyglądzie. Ich estetyka ma być spójna. Forma zadaszeń ma być prostopadła i pasować do otoczenia.
Zaleca się nawiązanie do rozwiązań i detali zastosowanych dla wejść stacji metra Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy i Trocka, opartych na formach geometrycznych, dużej powierzchni przeszkleń oraz zastosowaniu betonu architektonicznego i malowanej na kolor antracytowy stali – czytamy w dokumentacji.
Stacja Szwedzka na II linii metra:
Inwestor wskazuje też, że w przypadku zastosowania dużych przeszkleń, należy uzgodnić z Biurem Ochrony Środowiska Urzędu m.st. Warszawy metodę zabezpieczenia przed ewentualną kolizją z ptakami. Prawdopodobnie znikną też obecne okładziny ścienne przy schodach, które mają zostać zastąpione nowym, współczesnym materiałem. ZTM zaznacza jednak, że ingerencja w obecny wystrój wnętrza wyjść ze stacji powinna być możliwie jak najmniejsza.
Zmiana zadaszeń ma poprawić estetykę i sprawić, że zejścia na perony będą pasować do przebudowywanego centrum oraz gmachu MSN. Wymiana zadaszeń nastąpi nie wcześniej niż w 2025 r.
PS niedawno pisaliśmy o śmiałej koncepcji rozbudowy metra w Warszawie do pięciu linii. Mapę planowanych tras publikowaliśmy TUTAJ
źródło: ZTM (https://www.ztm.waw.pl)
Czytaj też: Komunikacja miejska | Meble miejskie | Warszawa | Polecane | whiteMAD na Instagramie