Zwężenie Alei Jerozolimskich w Warszawie zapowiedział Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. Przebudowa jednej z najważniejszych stołecznych arterii będzie powiązana z przebudową linii średnicowej, którą przeprowadzi PKP. Prace kolejarzy będą skutkowały usunięciem obecnej infrastruktury na odcinku od Ronda de Gaulle’a, które notabene po remoncie przestanie być rondem, aż do Ronda Dmowskiego przy Rotundzie. Po remoncie PKP musiałoby przywrócić całą zdjętą nawierzchnię. Sytuację tę postanowił wykorzystać warszawski ratusz, który zaproponował, aby po przebudowie linii średnicowej, Aleje Jerozolimskie powróciły, jednak w innym niż obecnym stanie. Jakim? Przeczytajcie! 

Co dokładnie się zmieni przez zwężenie Alei Jerozolimskich?
Obecnie na odcinku od Ronda Dmowskiego, aż do Ronda de Gaulle’a Aleje Jerozolimskie mają 3 pasy ruchu w jedną stronę, z czego jeden dedykowany jest komunikacji miejskiej, taksówkom i transportowi MTON. Wewnątrz sześciopasmowej alei biegnie torowisko dla tramwajów, a po zewnętrznej stronie znajdują się miejsca parkingowe, zatoki dla autobusów oraz chodnik.

Zwężenie Alei Jerozolimskich

Aleje Jerozolimskie OBECNIE

Zwężenie Alei Jerozolimskich zapowiadane przez warszawski magistrat doprowadzi do stanu, w którym 3 pasy w jedną stronę zmienią się w dwa (w tym pas dla komunikacji miejskiej, taksówek i  MTON). Torowisko tramwajowe pozostanie bez zmian. Trzeci, usunięty pas zastąpiony zostanie ścieżką rowerową o szerokości 3 m z każdej strony. Pomiędzy jezdnią, a ścieżką zasadzony ma być szpaler drzew.

Obecny chodnik po stronie południowej ma zostać poszerzony, natomiast miejsca parkingowe zostaną zredukowane i pomniejszone. Zmieni się również sposób parkowania z prostopadłego na równoległy. Ciekawostką jest fakt, że obecne Rondo de Gaulle’a oraz Rondo Dmowskiego stracą miana rond i staną się krzyżówkami. Co więcej, z centrum Ronda de Gaulle’a zniknie słynna palma autorstwa Joanny Rajkowskiej. Narazie nie podano, gdzie zostanie przeniesiona palma, a także czy wróci po remoncie na swoje miejsce lub w jego okolice.

Zwężenie Alei Jerozolimskich

Aleje Jerozolimskie PO PRZEBUDOWIE

„Do historii przejdą dwa rozległe ronda: u zbiegu z Marszałkowską (rondo Dmowskiego) i Nowym Światem (rondo de Gaulle’a). Zamiast nich powstaną zwyczajne skrzyżowania, co pozwoli odzyskać przestrzeń dla pieszych i poprawić przesiadki. Na obu skrzyżowaniach powstanie komplet naziemnych przejść dla pieszych. Nowe zebry powstaną również na wysokości ul. Pankiewicza i Brackiej, przy stacji PKP Powiśle, a także na wysokości „Domu Partii” (drugie dojście do przystanku tramwajowego) i po wschodniej stronie ronda Czterdziestolatka. Przystanki tramwajowe i autobusowe zostaną przesunięte, wydłużone i poszerzone tak, aby zapewnić jak największy komfort pasażerom i ułatwić przesiadki.” – czytamy w komunikacie ZDM Warszawa 

Jak dodaje stołeczny ratusz zwężenie Alei Jerozolimskiej jest wypadkową obecnych zmian związanych z budową Nowego Centrum Warszawy, a także z polityką priorytetu dla komunikacji miejskiej. Jak tłumaczą urzędnicy, zwężenie Alei Jerozolimskich ma doprowadzić do podobnych zmian jakie miały miejsce kilka lat temu przy przebudowie ulicy Świętokrzyskiej.

Nowe Centrum Warszawy 
Nowe Centrum Warszawy ma całkowicie odmienić wizerunek centrum stolicy. W ramach projektu zmiany obejmą między innymi Plac Pięciu Rogów, który ma być reprezentacyjnym deptakiem w centrum miasta (O PLACU PIĘCIU ROGÓW PRZECZYTAJ TUTAJ), przy Pałacu Kultury i Nauki powstanie Muzeum Sztuki Nowoczesnej, które jest już w trakcie budowy (O MUZEUM SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ PRZECZYTAJ TUTAJ). Przebudowana ma zostać również ulica Marszałkowska (O PRZEBUDOWIE MARSZAŁKOWSKIEJ PRZECZYTASZ TUTAJ) oraz Aleje Jana Pawła II. (O PRZEBUDOWIE JANA PAWŁA II PRZECZYTASZ TUTAJ)

„Rozpisano już przetarg na zaprojektowanie przebudowy ul. Marszałkowskiej na odcinkach na południe (do pl. Konstytucji) i na północ (Królewska – pl. Bankowy) od ronda Dmowskiego. A w ubiegłym roku kompleksową zmianę przeszedł centralny odcinek al. Jana Pawła II wraz z rondem Czterdziestolatka. Niebawem będą też znane wyniki konkursu na koncepcję zagospodarowania ul. Chmielnej.” – czytamy w komunikacie ZDM Warszawa 

Nieoficjalnie mówi się również, że obecny Plac Defilad ma zmienić się w Park Centralny, który będzie nie tylko miejscem do rekreacji, ale także ciągiem komunikacyjnym dla pieszych. Te założenia sprawiły, że warszawski ratusz postanowił zmienić charakter Alei Jerozolimskich z arterii dedykowanej samochodom, na coś na kształt deptaku z większą ilością przejść naziemnych, zieleni i ścieżek rowerowych. Więcej o samym Nowym Centrum Warszawy przeczytasz TUTAJ. 

Krytyka i pochowały
Zwężenie Alei Jerozolimskich, a raczej ich całkowita metamorfoza rozpętała w sieci prawdziwą burzę. Internauci są podzieleni w ocenie projektu. Jedni uważają, że przebudowa arterii doprowadzi do katastrofalnych korków „Horror dla kierowców. Totalna rewolucja w Al. Jerozolimskich. Zwężą jezdnię do jednego pasa!” – grzmi tytuł artykułu w Superekspresie. „Apelujemy do prezydenta Trzaskowskiego, aby to szaleństwo zatrzymał, aby anulował planowany przetarg na realizację zwężenia Al. Jerozolimskich. Zwężenie głównej arterii miasta do jednego pasa jest niespotykane na skalę europejską” – skomentował Sebastian Kaleta, poseł Solidarnej Polski podczas konferencji zorganizowanej przed stołecznym ratuszem. „Zwężenie Alei Jerozolimskich doprowadzi do korków nie tylko w śródmieściu, ale także w innych dzielnicach. Kierowcy będą wybierali inne mosty niż Poniatowskiego i tam będą tworzyły się zatory” – komentuje w rozmowie z Interią szef związku taksówkarzy „Warszawski Taksówkarz” Dariusz Chojnowski

Innego zdania jest sam ratusz oraz Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy Rafał Trzaskowski. „Dzięki budowie Nowego Centrum Warszawy stolica przejdzie metamorfozę podobną do tej, którą mają już za sobą takie europejskie metropolie jak Kopenhaga czy Sztokholm. Wprowadzamy rozwiązania, które pogodzą oczekiwania pieszych, kierowców, rowerzystów i przedsiębiorców. A to wszystko po to, żeby miasto, które do tej pory było idealnym miejscem do pracy, stało się również idealnym miejscem do życia” – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy. „To szansa, żeby zmienić wygląd Alej Jerozolimskich. Zależy nam, aby przywrócić charakter sprzed wojny. Odbudowane po wojnie ulice maja charakter arterii, co nie sprzyja miejskiemu klimatowi” – dodaje Michał Olszewski, zastępca prezydenta Warszawy.

Wiemy, że nasz portal czyta wielu pracowników warszawskiego ratusza. Dajcie im oraz nam znać w komentarzach oraz sondzie co sądzicie o metamorfozie Alei Jerozolimskich. Ratusz robi dobrze, czy źle zmieniając charakter Alei Jerozolimskiej z arterii na deptak. 

Co sądzisz o przebudowie Alei Jerozolimskich w Warszawie?

View Results

Loading ... Loading ...

Czytaj też: Architektura w Polsce | Warszawa | Miasto | Komunikacja miejska | whiteMAD na Instagramie

źródło, zdjęcia: zdm.waw.pl