To budynek z przełomu lat 90. i 2000. Dzięki przeprowadzonej termomodernizacji uczniowie zyskali budynek o nowej jakości. Również wizualnej. Metamorfozę szkoły w Domaniowie zaprojektowali architekci z pracowni PORT.
Ta historia udowadnia, że termomodernizacja nie musi być wyłącznie techniczną kwestią, ale szansą dla wdrożenia innowacyjności i estetyki. Szansą na rewitalizację przestrzeni. Tak właśnie było w przypadku projektu Szkoły Podstawowej w Domaniowie, który zrealizowano z dużą dbałością o detal, zrozumieniem potrzeb użytkowników i w duchu współczesnych rozwiązań architektonicznych.
Architekci przygotowali kompleksowy projekt zmian, który wykraczał poza standardy podejścia do modernizacji. Szkoła nie jest stara, ale wymagała wprowadzenia rozwiązań, które pozytywnie wpłyną na jej efektywność energetyczną. Budynek zbudowano na przełomie lat 90. i 2000., opiera się na czterech skrzydłach, z których każde pełni odrębną funkcję i jest przeznaczone dla określonej grupy wiekowej uczniów. W centralnej części znajdują się główny korytarz, pomieszczenia administracyjne i dwa wejścia.
Forma budynku mimo, bardzo dobrych założeń przestrzennych, zaczęła wymagać rewitalizacji zarówno estetycznej jak i funkcjonalnej, reorganizacji przeznaczenia pomieszczeń, dostosowania i poprawy detali architektonicznych, poprawy estetyki. Termomodernizacja stała się impulsem i dała możliwość wprowadzenia zmian, podnosząc rangę szkoły jako lokalnego centrum edukacji i życia społecznego – przyznają architekci.
Co się zmieniło? Budynek ma teraz prostą, jasną elewację, uzupełnioną o współczesne zadaszenie. Przeprojektowano strefy wejściowe, które stały się wizytówką szkoły. Budynek zyskał rozwiązania dla osób z niepełnosprawnościami. W ramach termomodernizacji wymieniono źródło ciepła oraz instalacje grzewcze, zainstalowano nowe oświetlenie i zaprojektowano instalację wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła.
Uczniowie mogą teraz korzystać z różnorodnych stref relaksacyjnych i wyciszenia na korytarzach. Przestrzenie te zaprojektowano w taki sposób, aby sprzyjały regeneracji podczas przerw między lekcjami. Rewolucją jest estetyka wnętrza. Zredukowano wizualne bodźce, tworząc przestrzeń sprzyjającą koncentracji. Przestrzeń zdobią teraz naturalne materiały wykończeniowe jak sklejka. Jest tu też interaktywna posadzka sprzyjająca zabawie i ruchowi, worek bokserski czy bujane krzesła.
Zespół projektowy, składający się z architektów, projektantów wnętrz oraz specjalistów od potrzeb dzieci, pozwolił spojrzeć na budynek w sposób kompleksowy. W skład zespołu autorskiego weszli również architekci spoza pracowni Paweł Panek i Alicja Dziedziela (wnętrza) oraz Michał Czeszejko (projekt elewacji). Zaowocowało to projektem, który uwzględnia neuroróżnorodność, potrzeby dzieci z niepełnosprawnościami oraz wymagania nauczycieli.
Szkoła w Domaniowie to dowód na to, że dobrze zaprojektowana przestrzeń może stać się integralną częścią procesu edukacyjnego. Minimalistyczne wnętrza, zróżnicowane strefy nauki i zabawy, a także uspokojona kolorystyka harmonijnie współgrają z dynamiką życia szkolnego.
projekt: PORT Architekci
zdjęcia: Stan Zajączkowski Photo
Czytaj też: Metamorfoza | Edukacja | Minimalizm | Elewacja | Minimalizm | whiteMAD na Instagramie