Jak powstają projektowane w Polsce power banki i inne akcesoria do urządzeń przenośnych? O designie, który wykracza poza kreowanie wizualnych cech przedmiotów, zamierzonym minimalizmie i wartościach marki, które inspirują – opowiada Piotr Hojda, Head of Design w Green Cell.
Green Cell posiada swój własny dział R&D, w którym rozwija autorskie produkty. Jak na co dzień wygląda wasza praca?
Nasz zespół R&D tworzą zarówno specjaliści od elektroniki i inżynierii, jak i projektanci wzornictwa przemysłowego. W myśl metodyki Human Centered Design punktem wyjścia zawsze są dla nas potrzeby użytkowników. Inspiracji dostarczają nam opinie klientów, ale też obserwacja otaczającego nas świata, branży czy uczestnictwo w targach i innych wydarzeniach. Specyfiką Green Cell jest to, że swój pomysł może zgłosić każdy z pracowników. Działamy zespołowo i to pomaga nam skutecznie rozwijać nowe projekty. Z kolei na etapie wdrażania wybranej koncepcji w życie, nieocenione jest nasze zaplecze laboratoryjne, dzięki któremu samodzielnie prototypujemy zarówno elektronikę, jak i zewnętrzną część urządzeń. Powstające na miejscu prototypy funkcjonalne pomagają nam bardzo szybko testować i weryfikować różne koncepcje.
Design obejmuje zatem nie tylko wizualne cechy produktu, ale też jego przyszłe zastosowania?
Tak i to szerokie rozumienie designu jest dla nas bardzo ważne. Powszechnie często postrzegamy go jako powierzchowną formę, nierzadko dziwną i niestandardową. Tymczasem design to coś więcej niż kreowanie wizualnych cech przedmiotu. Dla nas to także sprawianie, aby produkt pod każdym względem odpowiadał na potrzeby użytkowników, był wykonany z dobrej jakości materiałów i zgodny z naszym przywiązaniem do zrównoważonego rozwoju. Staramy się projektować jak najlepsze, całościowe doświadczenie użytkownika.
Komponenty i akcesoria do urządzeń przenośnych to przedmioty, będące zwykle na drugim planie. Czy w związku z tym minimalizm w projektach Green Cell jest zamierzony?
Kierujemy się tutaj mądrą odwagą, a więc chcemy oczywiście się wyróżniać, ale niekoniecznie kosmiczną formą czy kolorystyką. Produkty Green Cell mają być przede wszystkim godne zaufania, trwałe i funkcjonalne, co dotąd nam się udaje, sądząc po opiniach użytkowników. Pod względem wizualnym istotne jest, aby te urządzenia mogły funkcjonować w ekosystemie współczesnej elektroniki użytkowej, która jest dość minimalistyczna, jeśli chodzi o formę. Przykładowo, biorąc do ręki naszą ostatnią ładowarkę bezprzewodową Air Juice, po prostu czuje się, że to solidna i świetnie wykonana rzecz. Taki efekt można osiągnąć dzięki dbałości o detale i zastosowaniu wysokiej jakości materiałów.
Czy Wasza kolorystyka, czerń z elementami zieleni, ma jakieś znaczenie symboliczne?
Czerń to oczywiście profesjonalizm i jakość, a dodatkowo dopasowanie do większości współczesnych high-endowych urządzeń elektronicznych. Jedną z ambicji Green Cell jest uczestniczenie w rewolucji elektromobilności, dlatego zieleń interpretujemy głównie jako świeżą energię. Choć trafiamy do szerokiego grona odbiorców, to część z nich zauważa, że w naszej kolorystyce widoczny jest subtelny gamerski charakter. Założyciel firmy był związany ze środowiskiem graczy i jego pasja widoczna jest w DNA marki Green Cell.
Czy dla użytkowników istotne jest, że autorskie produkty Green Cell są projektowane w Polsce?
Każdego dnia pracujemy nad tym, aby oznaczenie „zaprojektowane w Polsce” było potwierdzeniem pewnej jakości. Zmiany w postrzeganiu produktów polskich twórców trwają już od jakiegoś czasu i myślę, że dochodzimy do takiego miejsca, gdzie zaczynamy postrzegać ich rodzime pochodzenie jako atut. Mamy oczywiście świadomość, że taka zmiana nastawienia wymaga czasu, podobnie jak dzieje się to choćby w przypadku wiedzy o naszym wpływie na środowisko. Fakt, że jesteśmy polską firmą, z pewnością pomaga nam rozumieć potrzeby poszczególnych grup i utrzymywać obsługę klienta na najwyższym poziomie.
Jakie są Wasze plany na przyszłość?
Nie mogę zdradzić zbyt wiele, jednak Green Cell jest teraz w fazie bardzo dynamicznego rozwoju. Nasze plany to przede wszystkim rozszerzenie działalności na kolejne kraje, elektromobilność oraz zrównoważony rozwój. Kiedy w 2017 roku, jeszcze jako zewnętrzny projektant, zostałem zaproszony do stworzenia pierwszej autorskiej linii produktów Green Cell, powstało kilka różnych koncepcji i pomysłów na design language marki. Jedną z nich zastosowaliśmy w GC PRIME, pierwszym power banku stworzonym od podstaw w dziale R&D Green Cell. W międzyczasie powstały inne produkty, cechujące się nieco odmienną stylistyką, dlatego w tym momencie stawiam sobie za cel połączenie obu tych ścieżek.
Pod względem designu chciałbym jeszcze bardziej uspójnić język wzorniczy dla naszych kolejnych projektów. Pozostałe kierunki naszego rozwoju, zależą w dużej mierze od ciągle rosnącego działu R&D, ponieważ to ludzie i ich kreatywność tworzą te produkty. Doskonalimy nasz proces projektowy, eksperymentujemy z różnymi metodami wspomagającymi projektowanie i wciąż jesteśmy głodni nowych wyzwań. Jeśli chodzi o bliższe plany, to w tym roku bierzemy udział w jednym z najważniejszych konkursów projektowych w Polsce i skupiamy się nad kilkoma nowymi produktami, które moim zdaniem mają szansę otworzyć nam drzwi także do międzynarodowych, najbardziej prestiżowych przeglądów branżowych.
Czytaj też: Gadżety | Technologia | Ciekawostki
źródło: materiały prasowe Green Cell
Starostwo Powiatowe w Toruniu powstanie według projektu pracowni Toprojekt.Platforma z cegły klinkierowej stanowiąca podstawę „Zespołu Starostwa”,…
Magdalenka Collection to nowa inwestycja firmy Selva Development. W podwarszawskiej Magdalence powstaną cztery wille, których…
Kościół świętego Dominika w Warszawie zaprojektował Władysław Pieńkowski. Jego surowe wnętrze jest charakterystycznym przykładem twórczości…
Daniel Kołodziejczak założył swoją firmę projektową StudioDanielK. Antechamber to jego premierowa kolekcja, którą zaprezentował podczas…
Dobrze zaprojektowany ogród nie tylko koi oczy zielenią czy oferuje miejsce do odpoczynku. Dobrze zaprojektowany…
Zespół budynków mieszkalnych zaprojektował Martin Cenek. Zbudowane zostały w 2022 r. w Pradze w Czechach.…
Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.
Dowiedz się więcej