ARCHITEKTURA

Dworzec kolejowy w Kołobrzegu odzyska oryginalny wygląd. Start przebudowy

Budynek zyska elewację z cegły klinkierowej, w niższej części budynku odtworzona zostanie konstrukcja muru pruskiego, a wysoka wieża zyska nowy hełm. Tak będzie wyglądać dworzec kolejowy w Kołobrzegu po przebudowie. PKP S.A. podpisały umowę z wykonawcą prac i przekazały plac budowy.

Inwestycja to kompleksowa przebudowa dworca. Jest ona realizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Dzięki niej dworzec w Kołobrzegu, który pochodzi z 1904 roku odzyska swój historyczny wygląd. Renowację przejdzie elewacja, która zostanie pokryta w większości cegłą klinkierową. W niższej parterowej części budynku planuje się odtworzenie muru pruskiego. Znajdzie się on również tuż po hełmem wieży o wysokości 17,5 metra, która odzyska historyczny, bardziej spiczasty kształt oraz iglicę. Odtworzone na wzór historycznych zostaną również stolarka okienna i drzwiowa, w tym wielkopowierzchniowe, łukowe okna holu głównego, a także charakterystyczne, modernistyczne, ośmiokątne, zlokalizowane w elewacji od strony miasta. Poddaną renowacji elewację i bryłę dworca podkreśli nocna iluminacja.

Hol dworca, zlokalizowany w centralnej części budynku, będzie pełnić funkcję centrum obsługi podróżnych. Połączy on w swoim wyglądzie historię i nowoczesność. Bez zmian pozostanie jego układ oraz wysokość, a także łukowy strop. Konserwację przejdzie fryz z motywem roślinnym. Ściany i sufity zostaną pomalowane na jasny kolor, a posadzki utrzymane w kolorze antracytowym. W holu nowymi elementami wystroju wnętrza będą koliste żyrandole o nowoczesnym designie, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, gabloty na rozkłady jazdy, zegar oraz ławki z drewnianymi siedziskami. Tuż przy holu będzie mieścić się przestronna poczekalnia, również urządzona w stylu nowoczesnym. Na jednej ze ścian zostanie wyeksponowana płaskorzeźba, przedstawiająca mewy na tle fal morskich. W strefie obsługi podróżnych znajdą się kasy biletowe, pokój zabaw dla dzieci wraz z pomieszczeniem dla rodziców z dziećmi, informacja turystyczna oraz lokale na wynajem. Natomiast we wschodniej części obiektu będzie dworzec autobusowy wraz z trzema kasami biletowymi. Wszystkie przestrzenie związane z obsługą podróżnych będą klimatyzowane.

Dworzec ma być bardziej komfortowy dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Dzięki wyprofilowaniu nawierzchni zniwelowana zostanie różnica w wysokości terenu pomiędzy dworcem a otaczającym go terenem. Dużym ułatwieniem dla osób niedowidzących i niewidomych będą ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a oraz mapy dotykowe dworca. Natomiast dla osób poruszających się na wózkach – likwidacja progów i wprowadzenie automatyki drzwiowej.

Dzięki inwestycji dworzec stanie się również bardziej ekologiczny i bezpieczny. Budynek zostanie ocieplony od wewnątrz. Stratom ciepła zapobiegnie również nowa stolarka okienna i drzwiowa, a także kurtyny powietrzne zamontowane w holu dworca. W budynku zaprojektowano energooszczędne oświetlenie, ogrzewanie z użyciem pompy ciepła, wentylację z odzyskiem ciepła oraz system BMS (Building Mangement System) sterujący instalacjami i urządzeniami oraz optymalizujący zużycie wody oraz energii elektrycznej i cieplnej. Dworzec będzie pozyskiwał również „zieloną energię” z paneli fotowoltaicznych, zlokalizowanych na dachu wiaty rowerowej zlokalizowanej w sąsiedztwie budynku. Na dworcu będzie również bezpieczniej dzięki nowoczesnemu systemowi monitoringu.

W otoczeniu dworca zostaną ułożone nowe chodniki oraz zamontowane elementy małej architektury, takie jak ławki, kosze czy oświetlenie. Natomiast po jego wschodniej stronie zostanie wybudowana wiata rowerowa.

Koszt przebudowy dworca w Kołobrzegu to łącznie 24,36 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Projekt przebudowy opracowała pracownia AMT Sp. z o.o. Bydgoszcz, a wykonawcą robót budowlanych jest firma Przedsiębiorstwo Usług Budowlanych „LEŚ” Paweł Leś. Planowany termin otwarcia dworca dla podróżnych po przebudowie to pierwsza połowa 2024 roku.

źródło: PKP S.A.

Czytaj też: Kolej | Dworzec kolejowy | Zabytek | Cegła | whiteMAD na Instagramie

Budynek PRZED przebudową, fot. Junx, wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 4.0
Budynek PRZED przebudową, fot. Travelarz, wikimedia.org, licencja: CC 3.0

Recent Posts

Maja Ganszyniec współpracuje z BMW. Zaprojektowała modułowy zestaw mebli

Projektantka mebli i przedmiotów użytkowych stworzyła dla BMW wyjątkowy obiekt, który pełni funkcję stoiska ekspozycyjnego…

29 kwietnia 2024

Marian Lalewicz: wielki architekt warszawsko-petersburski. Jego dzieła do dziś budzą zachwyt

Marian Lalewicz to jeden z najznakomitszych architektów przedwojennej Polski. Działał nie tylko w kraju, ale…

29 kwietnia 2024

Tak pracują architekci. Zaglądamy do wnętrza pracowni Kubieniec + Długosz!

Szewc w podartych butach chodzi? Może! My jednak dziś nie o szewcach, a o architektkach,…

29 kwietnia 2024

Pałacyk Rektorski z ul. Koszykowej. Neorokokowa perełka czeka na renowację

Na ul. Koszykowej 80, przy ruchliwym skrzyżowaniu z ul. Tytusa Chałubińskiego, stoi mały budynek. Choć…

29 kwietnia 2024

Jest urokliwy. Stary kościół w Orlu zyskał status zabytku

Kościół świętego Macieja w Orlu ma bogatą historię. Jego początki sięgają już XV wieku. Przez…

28 kwietnia 2024

Piękny modernizm: Bankowiec, czyli Zespół mieszkaniowy BGK w Gdyni

To był największy budynek mieszkalny w przedwojennej Gdyni. Zespół mieszkalny BGK “Bankowiec” zaprojektowany został przez…

28 kwietnia 2024

Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.

Dowiedz się więcej