ARCHITEKTURA

Warszawa: Dworzec Terespolski nie będzie wpisany do rejestru zabytków.

Ważą się losy Dworca Terespolskiego. Na wniosek PKP Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego uchyliło decyzję prof. dr hab. Jakuba Lewickiego, Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z 24 lutego 2020 roku o wpisie do rejestru zabytków pozostałości dawnego Dworca Terespolskiego i skierowało sprawę do ponownego rozpatrzenia.Mamy nadzieję, że po ponownym rozpatrzeniu przez MWKZ obiekt zostanie ostatecznie objęty ochroną. O sprawie dowiedzieliśmy się za sprawą stowarzyszenia Kamień i co? Ratujemy warszawskie zabytki

Budynek przy ul. Kijowskiej 14 A (wcześniej ul. Wołowa 44) stanowił pierwotnie końcowy fragment wydłużonego budynku dawnego Dworca Terespolskiego, stanowiącego jeden z najważniejszych obiektów kolei żelaznej Warszawsko-Terespolskiej. Obecnie jest niewielkim wolnostojącym obiektem założonym na planie zbliżonym do prostokąta.

zdjęcie archiwalne z 1908 roku / fotopolska.eu

Historia budynku sięga lat 60. XIX w. Po otrzymaniu koncesji rządowej Leopold Kronenberg powołał Towarzystwo Drogi Żelaznej Warszawsko-Terespolskiej (1864 r.), która łączyła w pierwszym etapie warszawską Pragę z Siedlcami, a następnie z Terespolem i Brześciem, skąd możliwa była dalsza komunikacja w kierunku Moskwy. Wszystkie dworce na pierwszym odcinku trasy zostały wzniesione w latach 1866-1867, wg projektów Alfonsa Kropiwnickiego. Dworzec Terespolski (zwany także Brzeskim) stanowił najważniejszą i najbardziej reprezentacyjną realizację całej linii kolejowej. Kamień węgielny pod budowę dworca został uroczyście wmurowany 18 maja 1866 r., a trasę oddano do użytku w październiku 1866 r. W tym czasie oprócz budynku dworca wzniesiono również szereg budynków technicznych i gospodarczych, zakładów naprawczych taboru kolejowego, magazynów i budynków mieszkalnych dla pracowników kolei.

Dworzec Terespolski z 1915, fotopolska.eu

Dworzec został przebudowany w 1890 r. wg proj. W. Łuby. Obejmowała ona powiększenie sali pasażerskiej i doposażenie jej w dodatkowe zaplecze techniczne. W czasie I wojny światowej wycofujące się wojska rosyjskie dokonały zniszczeń infrastruktury kolejowej, w tym również warszawskich dworców kolejowych. Dworzec Terespolski został spalony, część ścian wysadzono w powietrze. Po 1918 r., wraz z odbudową budynku został on przemianowany na Dworzec Wschodni.

W 1939 r. budynek został poważnie uszkodzony w czasie niemieckiego bombardowania, pozostawał on jednak użytkowany jako stacja Banhhof Warschau Ost, stanowiąca część struktury niemieckiej kolei Ostbahn. W 1944 r., po nieudanych próbach opanowania budynku przez żołnierzy Powstania Warszawskiego dworzec został wysadzony w powietrze przez okupantów. Na skutek wybuchów budynek i przylegające do niego zabudowania został w kilku miejscach całkowicie zniszczone, zachowały się natomiast elewacja frontowa korpusu głównego (północna), osłabione partie ściany południowej i ścian bocznych, zniszczeniu uległ natomiast dach, większość stropów i wyposażenie.

Po wojnie zdecydowano się na rozbiórkę pozostałości dworca pozostawiając niewielki fragment wschodniego ryzalitu. Wykorzystano wówczas ścianę frontową i trzy fragmenty ścian poprzecznych, uzupełniono brakujące fragmenty murów i przekryto budynek dachem płaskim. Obiekt pozbawiony został części dekoracji architektonicznych. W czasie okupacji lub zaraz po zakończeniu II wojny światowej pod budynkiem wybudowano schron przeciwlotniczy. Pod koniec l. 60. XX w. wykonano nowy układ torowy stacji Warszawa Wschodnia, nasyp kolejowy i wzniesiono nowy budynek dworca. Pozostałości dawnego dworca krótko pełniły funkcję siedziby orkiestry kolejowej, a w l. 70. XX w. rozlewni wód mineralnych Przedsiębiorstwa Wagonów Sypialnych „Wars”. W l. 90. XX w. budynek został wynajęty na punkt skupu surowców wtórnych, funkcję tę pełni do chwili obecnej.

Budynek przy ul. Kijowskiej 14 A posiada znaczną wartość historyczną jako pozostałość jednego z najważniejszych dworców kolejowych dziewiętnastowiecznej Warszawy, tym samym jest też cennym świadectwem rozwoju przestrzennego miasta oraz kolejnictwa na terenie Królestwa Polskiego, a przede wszystkim Drogi Żelaznej Kolei Warszawsko-Terespolskiej. Jednocześnie jest to jeden z nielicznych reliktów zabudowy kolejowej o dziewiętnastowiecznym rodowodzie w tej części miasta. Budowa dworca i uruchomienie linii kolejowej na wschód stanowiło ważne wydarzenie w życiu miasta, co znajduje odzwierciedlenie w ówczesnej prasie oraz ikonografii: złożenie kamienia węgielnego i prace budowlane udokumentował znany warszawski fotograf Maksymilian Fajans.

Pozostałości dworca kolejowego wiążą się z ważnymi postaciami epoki – bankierem i finansistą baronem Leonem Kronenbergiem, architektem i jednym z budowniczych teatru Narodowego Alfonsem Kropiwnickim czy inż. Tadeuszem Chrzanowskim będącym m.in. kierownikiem budowy Mostu Kierbedzia. Nie bez znaczenia jest również fakt, iż dworzec ten stanowił ważny punkt strategiczny w czasie I i II wojny światowej, a jego zniszczenie w 1944 r. wiąże się z walkami prowadzonymi w czasie Powstania Warszawskiego. Wartość naukowa budynku wynika jego z warstwy materialnej, m.in. technologii wykonania, użytych materiałów budowlanych i ich opracowania, jak również rozwiązań technicznych i funkcjonalnych cechujących architekturę II połowy XIX w. Stanowi on również ważny przyczynek do badań kolejnictwa w Królestwie Polskim oraz architektury kolejowej.

Czytaj też: Historia | Zabytek | Dworzec kolejowy | Warszawa | Ciekawostki | Polska

źródło: www.mwkz.pl
tekst: prof. dr hab. Jakub Lewicki, Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków
zdjęcia bieżące: www.mwkz.pl /
zdjęcie archiwalne z 1908 roku pochodzi ze strony fotopolska.eu / za: Kamień i co? Ratujemy warszawskie zabytki

Recent Posts

Gdańsk: kamienica przy ul. Dolnej 10a przechodzi kompleksowy remont

Gdańska kamienica położona pod adresem Dolna 10a na Dolnym Mieście zmieni się nie do poznania.…

21 maja 2024

Villa Maria w Reszlu – wyjątkowy przykład bajkowej secesji z Warmii

Villa Maria to jeden z najciekawszych zabytków miasta Reszel, położonego w powiecie kętrzyńskim, w woj.…

21 maja 2024

Jest w Józefowie pod Warszawą. Nowoczesny dom wśród drzew

To przykład nowoczesnej architektury wtopionej w zastany krajobraz. Dom w Józefowie zaprojektował architekt Paweł Lis.…

21 maja 2024

Dom ze sztuką. Wnętrze powstało w pracowni Kuoo Tamizo Architects

Liczne przeszklenia, przenikające się przestrzenie, a pośrodku atrium w formie szklanego kubika - zaprojektowanie wnętrza…

20 maja 2024

Okna do pięknych wnętrz. Popatrzcie na detale!

Minęły już czasy, kiedy okna pełniły tylko użytkową funkcję. Dziś stają się integralną częścią wnętrza…

20 maja 2024

Wygląda jak w 1732 r. Rzeźba św. Jana Nepomucena odzyskała blask

To drobna interwencja w publiczną przestrzeń, ale pokazuje, jak umiejętnie odnawiać stare figury. Rzeźba św.…

20 maja 2024

Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.

Dowiedz się więcej