TECHNOLOGIE

Kierunek: zmiana. Nowoczesne technologie dla lepszego świata

Rozwiązania technologiczne, z których dziś korzystamy są efektem wielu lat pracy. O tym, że warto inwestować w rozwój, wiedzą inżynierowie Hyundai, którzy pracują nad nowymi sposobami podróżowania, ale nie tylko! Celem tych działań jest stworzenie rozwiązań, które będą przyjazne środowisku i sprawią, że świat będzie lepszym miejscem do życia.

Zmiany klimatyczne wymagają od nas zmiany przyzwyczajeń. Pomagają w tym naukowcy i inżynierowie, którzy dostarczają rozwiązania pozwalające ograniczyć zużywanie paliw kopalnych na rzecz odnawialnych źródeł energii. Przykładem jest branża motoryzacyjna, która umożliwia codzienne podróżowanie z wykorzystaniem pojazdów elektrycznych. Koncern Hyundai deklaruje osiągnięcie pełnej neutralności węglowej do 2045 roku we wszystkich sektorach mobilności. O tym, że nie są to puste słowa świadczą konkretne czyny. Koncern elektryfikuje pojazdy swoich marek: Hyundai, Kia oraz Genesis oraz wprowadza submarkę IONIQ. Firma intensywnie pracuje nad technologią wodorową i inwestuje w robotykę, a do produkcji aut coraz częściej wykorzystuje materiały z recyklingu. Przykłady? O tym za chwilę.

Mobilność w powietrzu

Do osiągnięcia wielkich rzeczy potrzebne są śmiałe wizje. Inżynierowie Hyundai rozwijają badania nad zaawansowaną mobilnością powietrzną (AAM – Advanced Air Mobility) analizując potrzeby przemieszczania się człowieka i ograniczenia z tym związane. Według marki w nowoczesnych miastach przyszłości będziemy korzystać z miejskiej mobilności powietrznej (UAM – Urban Air Mobility) oraz pojazdów specjalnego przeznaczenia (PBV – Purpose Built Vehicle), które będą mogły przewozić grupy ludzi lub towary. Powstał nawet koncepcyjny projekt hubu, który jest swego rodzaju dworcem przesiadkowym przyszłości. Taki obiekt służyć będzie nie tylko do przesiadek, ale będzie posiadać strefy usługowe i handlowe. Pasażerowie przylatują do hubu, a następnie zmieniają środek transportu na autonomiczny pojazd poruszający się po lądzie, by dotrzeć do punktu docelowego.

Aby taka wizja stała się rzeczywistością trzeba wykonać wiele mniejszych kroków, dlatego Hyundai rozwija badania nad napędem elektrycznym i ogniwami paliwowymi, które posłużą do miejskiej i regionalnej mobilności drogą powietrzną. Już w 2025 roku marka chce pokazać projekt samolotu elektrycznego z ogniwami paliwowymi, dzięki któremu przemysł lotniczy mógłby osiągnąć zerową emisję dwutlenku węgla do 2050 roku. Takie rozwiązanie pozwoli nam latać bez obaw o straty dla środowiska.

Elektryfikacja pojazdów to nie wszystko. Hyundai rozwija cały system wodorowy, począwszy od produkcji surowca, przez dystrybucję po wykorzystanie w praktyce. Aby pojazdy rzeczywiście były przyjazne środowisku, ich produkcja i obsługa musi odbywać się na “zielonych” zasadach. Przykładem jest samochód dostawczy Iveco eDaily, który wyposażony jest w napęd wodorowy. Pojazd powstał we współpracy z Iveco i po raz pierwszy zaprezentowany został podczas targów IAA Transportation 2022 w Hanowerze w Niemczech. Samochód wyposażony został w napęd wodorowy z ogniwami paliwowymi o mocy 90 kW i silnik elektryczny o mocy 140 kW. Taka konfiguracja pozwala na załadunek towaru o wadze 3 ton i zasięg wynoszący 350 km. Czas tankowania takiego samochodu dostawczego to zaledwie 15 minut. Firma pracuje też nad mniejszymi samochodami dostawczymi FCEV.

Jazda autem bez prawa jazdy? To również będzie możliwe! Hyundai współpracuje z firmą Motional nad rozwiązaniami technicznymi i oprogramowaniem, które trafią do modelu IONIQ 5. Autonomiczna taksówka ma zapewnić bezpieczną jazdę bez obecności kierowcy. Poziom bezpieczeństwa w takich pojazdach mierzony jest skalą SAE. IONIQ 5 zaklasyfikowany został na obecnie najwyższym poziomie czwartym. Co ciekawe, testy takiej taksówki już trwają w dzielnicy Gangnam w Seulu. Specjalne oprogramowanie łączy sygnalizację świetlną z pojazdami autonomicznymi i systemami zdalnego wspomagania jazdy w celu zapewnienia bezpieczeństwa. Pilotażowa usługa działa od 10 do godziny 16, od poniedziałku do piątku. Taksówka może przewozić maksymalnie trzech pasażerów. Początkowo przejazd odbywa się z kierowcą, który będzie mógł reagować na wszelkie sytuacje awaryjne. Pierwszymi klientami, którzy skorzystali z takiej taksówki byli Won Hee-ryong, Minister ds. Gruntów, Infrastruktury i Transportu Korei Południowej oraz Oh Se-hoon, Burmistrz Seulu.

Recykling przyszłością designu

Zgodnie z korporacyjną wizją Hyundaia, która brzmi „Postępu dla Ludzkości”, marka kładzie szczególny nacisk na recykling i zrównoważony rozwój. Takie podejście nie jest trendem, ale koniecznością przed którą stoi cała ludzkość. Marka podjęła współpracę z organizacją Healthy Seas, w ramach której z oceanów wyławiane są porzucone sieci rybackie. Takie sieci nie są traktowane jako odpad, ale jako surowiec, który Hyundai wykorzystuje w swoich projektach dając im drugie życie.

We wnętrzach pojazdów koreańskiego producenta już od 2016 roku pojawiają się ekologiczne materiały, takie jak włókno drzewne, celuloza eukaliptusowa i olej rycynowy. Z kolei ze wspomnianych sieci rybackich powstają dywaniki podłogowe modelu IONIQ 5. Siedzenia, podsufitka, tapicerka drzwi, podłoga i podłokietnik również wykonane zostały z materiałów pozyskanych w zrównoważony sposób, między innymi z recyklingu butelek PET. Szacunkowo w jednym samochodzie IONIQ 5 wykorzystano 32 plastikowe butelki, które najpierw rozdrobniono na wiórki, a następnie przetopiono w nić służącą do produkcji tapicerki na fotele.

Podczas Międzynarodowych Targów Lotniczych w Farnborough Hyundai zaprezentował kabinę pojazdu eVTOL. Do budowy kabiny wykorzystano materiały nadające się do recyklingu. To między innymi materiał termoplastyczny wzmocniony włóknem węglowym, tapicerka wyprodukowana na bazie roślin oraz tkanina z tworzywa sztucznego, którą będzie można łatwo przetworzyć. Projektanci kabiny wykorzystali też naturalne drewno.

Tak zaprojektowany pojazd ma zostać dopuszczony do użytku komercyjnego w 2028 roku. Na początek trafi do Stanów Zjednoczonych, następnie do krajów Unii Europejskiej oraz Wielkiej Brytanii. Z pojazdów eVTOL mają korzystać pasażerowie miast. Kolejnym krokiem będzie zaprojektowanie większego pojazdu, który mógłby obsługiwać połączenia międzymiastowe. To ostatnie rozwiązanie ma pojawić się w Korei po 2030 roku.

Roboty dla człowieka

W kwestii mobilności działania Hyundai sięgają znacznie dalej. Firma chce, by dzięki technologii poprawie uległa jakość życia ludzi we wszystkich sferach – od czasu wolnego, zabawy i przebywania w domu aż po wsparcie w pracy. Radykalną poprawę w tej kwestii mogą zyskać osoby z niepełnosprawnościami. Firma rozwija egzoszkielety, dzięki którym niepełnosprawni mogą poruszać się bez konieczności korzystania z wózków. Przykładem jest historia parałucznika Jun-Beom Parka, który dzięki egzoszkieletowi mógł spacerować. Jego historię można poznać oglądając krótkie wideo:

 

Zmiany nie byłyby możliwe, gdyby nie odważne decyzje. Tutaj chapeus bax wobec prezesa firmy Euisuna Chunga. Na początku roku redakcja magazynu Newsweek nagrodziła go tytułem „Wizjonera roku” w konkursie Newsweek Best World’s Auto Disruptors Award. Nagroda przyznawana jest osobom, które przyczyniają się do wprowadzania zmian w branży motoryzacyjnej i wykorzystują technologię, by w pozytywny sposób wpływać na ludzkie życie. Oby tych pozytywnych zmian było jak najwięcej!

źródło zdjęć: Hyundai

Czytaj też: Motoryzacja | Ekologia | Ciekawostki | Recykling | whiteMAD na Instagramie

Wizja miasta przyszłości według Hyundai
Usługa RoboRide, zapewnia transport autonomicznym IONIQ 5 w dzielnicy Gangnam w Seulu
Usługa RoboRide, zapewnia transport autonomicznym IONIQ 5 w dzielnicy Gangnam w Seulu
Usługa RoboRide, zapewnia transport autonomicznym IONIQ 5 w dzielnicy Gangnam w Seulu
Wizja miasta przyszłości według Hyundai
Wizja miasta przyszłości według Hyundai
Koncepcja pojazdu specjalnego przeznaczenia (PBV - Purpose Built Vehicle)
Koncepcja pojazdu specjalnego przeznaczenia (PBV - Purpose Built Vehicle)
Koncepcja pojazdu specjalnego przeznaczenia (PBV - Purpose Built Vehicle)
Wnętrze pojazdu PBV
Koncepcja pojazdu specjalnego przeznaczenia (PBV - Purpose Built Vehicle)
Koncepcyjny projekt stacji przesiadkowej
Koncepcyjny projekt stacji przesiadkowej
Koncepcja kabiny pojazdu eVTOL

Artykuł przygotowałem we współpracy z firmą Hyundai.

Recent Posts

Przebudowa starej praskiej kamienicy. Elegancki budynek posiada teraz przestronne tarasy

Praski Břevnov to dzielnica wyjątkowa pod wieloma względami. Pomimo bliskości tętniącego życiem centrum i głównych…

29 kwietnia 2024

Maja Ganszyniec współpracuje z BMW. Zaprojektowała modułowy zestaw mebli

Projektantka mebli i przedmiotów użytkowych stworzyła dla BMW wyjątkowy obiekt, który pełni funkcję stoiska ekspozycyjnego…

29 kwietnia 2024

Marian Lalewicz: wielki architekt warszawsko-petersburski. Jego dzieła do dziś budzą zachwyt

Marian Lalewicz to jeden z najznakomitszych architektów przedwojennej Polski. Działał nie tylko w kraju, ale…

29 kwietnia 2024

Tak pracują architekci. Zaglądamy do wnętrza pracowni Kubieniec + Długosz!

Szewc w podartych butach chodzi? Może! My jednak dziś nie o szewcach, a o architektkach,…

29 kwietnia 2024

Pałacyk Rektorski z ul. Koszykowej. Neorokokowa perełka czeka na renowację

Na ul. Koszykowej 80, przy ruchliwym skrzyżowaniu z ul. Tytusa Chałubińskiego, stoi mały budynek. Choć…

29 kwietnia 2024

Jest urokliwy. Stary kościół w Orlu zyskał status zabytku

Kościół świętego Macieja w Orlu ma bogatą historię. Jego początki sięgają już XV wieku. Przez…

28 kwietnia 2024

Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.

Dowiedz się więcej