ARCHITEKTURA

Kolejarze wyremontowali dworzec w Prabutach. Jest jak nowy

Zakończyły się prace, w ramach których wyremontowany został dworzec kolejowy w Prabutach. Budynek właśnie został udostępniony podróżnym.

Remont dworca trwał ponad rok. Prace udało się przeprowadzić przy wsparciu funduszy pochodzących z Unii Europejskiej. Dzięki pracom niemal stuletni budynek przeszedł prawdziwą metamorfozę.

Dworzec kolejowy w Prabutach zbudowany został w latach 20. XX wieku. Podczas ostatniego remontu pozostawiono cenne historyczne elementy, które zestawiono z nowoczesnymi rozwiązaniami. Renowacji poddano elewację dworca wraz z detalami architektonicznymi. Biały kolor odzyskała odtworzona na wzór historycznej stolarka okienna. Z kolei elewację pokryto nowym tynkiem malowanym na kolor ugrowo-beżowy, co dobrze współgra z ceglasto-czerwonym kolorem dachówki karpiówki. Najciekawszym elementem bryły dworca jest wieżyczka nad wejściem do budynku od strony miasta, na którą przywrócono zegar kolejowy. Całość uzyskanego efektu podkreśla nowa iluminacja dworca.

Na nowo zaaranżowano przestrzeń obsługi podróżnych. Z pierwotnego wystroju holu zachowano oryginalną ceramiczną okładzinę ścienną. Nawiązuje do niej kolor posadzek stylizowanych na historyczne. Dzięki inwestycji hol zyskał całkowicie nowe wyposażenie, czyli ławki, gabloty z rozkładami jazdy pociągów, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowy system informacji głosowej. Na parterze, poza holem pełniącym funkcję poczekalni z wyodrębnioną przestrzenią dla rodziców z dziećmi, podróżni znajdą ogólnodostępne toalety oraz pomieszczenie kasy biletowej. W budynku przewidziano również powierzchnie pod wynajem. Na parterze pod lokale handlowe, a na piętrze pod powierzchnie biurowe.

Dzięki przebudowie dworzec stał się również dostępny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Zlikwidowano w nim istniejące bariery architektoniczne, a do przestrzeni obsługi podróżnych dostaniemy się z pomocą dwóch nowych pochylni zlokalizowanych przy wejściu od strony peronów oraz przy elewacji od strony przejścia podziemnego na perony. Usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami jest więcej. Wśród nich ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, oznaczenia w alfabecie Braille’a czy mapy dotykowe.

Dworzec po przebudowie stał się również bardziej przyjazny środowisku oraz bezpieczny. Przeprowadzono jego termomodernizację (ocieplenie dachu, ścian od wewnątrz, wymianę okien na te o niższym współczynniku przenikaniu ciepła) oraz zastosowano w nim energooszczędne oświetlenie. Dodatkowo zamontowano system BMS (Building Management System) nadzorujący prace wszystkich urządzeń i systemów oraz optymalizujący zużycie wody, energii cieplnej i elektrycznej. Za bezpieczeństwo na obiekcie odpowiadają nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.

Pozytywną metamorfozę przeszło otoczenie dworca. Nowością jest wiata rowerowa ze stojakami rowerowymi. Na placu przed budynkiem i w jego bezpośrednim otoczeniu wymieniono również nawierzchnie oraz zamontowano nowe ławki, kosze oraz oświetlenie. W bezpośrednim sąsiedztwie dworca, wzdłuż chodnika, zlokalizowano postój dla taksówek, a od strony ulicy sześć miejsc parkingowych, w tym dwa przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami. Uporządkowane zostały również tereny zielone.

Przebudowa dworca Prabuty rozpoczęła się na początku 2020 roku. Łączny koszt zakończonej inwestycji to 13,2 mln złotych brutto. Projekt przebudowy opracowała pracownia projektowa Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji ALLPLAN Spółka z o.o. z siedzibą w Bydgoszczy, a wykonawcą prac budowlanych była firma A-Projekt Spółka z o.o. z siedzibą w Warszawie.

Czytaj też: Dworzec kolejowy | Zabytek | Renowacja | whiteMAD na Instagramie

Zdjęcie z 2006 roku, fot. Maliniak, licencja: CC 2.5

źródło: PKP SA

Recent Posts

Maja Ganszyniec współpracuje z BMW. Zaprojektowała modułowy zestaw mebli

Projektantka mebli i przedmiotów użytkowych stworzyła dla BMW wyjątkowy obiekt, który pełni funkcję stoiska ekspozycyjnego…

29 kwietnia 2024

Marian Lalewicz: wielki architekt warszawsko-petersburski. Jego dzieła do dziś budzą zachwyt

Marian Lalewicz to jeden z najznakomitszych architektów przedwojennej Polski. Działał nie tylko w kraju, ale…

29 kwietnia 2024

Tak pracują architekci. Zaglądamy do wnętrza pracowni Kubieniec + Długosz!

Szewc w podartych butach chodzi? Może! My jednak dziś nie o szewcach, a o architektkach,…

29 kwietnia 2024

Pałacyk Rektorski z ul. Koszykowej. Neorokokowa perełka czeka na renowację

Na ul. Koszykowej 80, przy ruchliwym skrzyżowaniu z ul. Tytusa Chałubińskiego, stoi mały budynek. Choć…

29 kwietnia 2024

Jest urokliwy. Stary kościół w Orlu zyskał status zabytku

Kościół świętego Macieja w Orlu ma bogatą historię. Jego początki sięgają już XV wieku. Przez…

28 kwietnia 2024

Piękny modernizm: Bankowiec, czyli Zespół mieszkaniowy BGK w Gdyni

To był największy budynek mieszkalny w przedwojennej Gdyni. Zespół mieszkalny BGK “Bankowiec” zaprojektowany został przez…

28 kwietnia 2024

Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.

Dowiedz się więcej