Budowa pierwszego odcinka premetra powstanie razem z trasą do Mistrzejowic. To liczący 1,5 km odcinek, który będzie się pokrywał z trasą premetra.
System premetra w Krakowie oznacza budowę bezkolizyjnej trasy, dzięki której tramwaje nie będą musiały stać w korkach czy na skrzyżowaniach. Premetro w Krakowie będzie częściowo biec w tunelach, częściowo po estakadzie, a częściowo po zielonym torowisku. System docelowo ma połączyć Wzgórza Krzesławickie z okolicami drogi wylotowej na Olkusz.
Co istotne, premetro to lżejszy system, kompatybilny z infrastrukturą tramwajową, a jego budowa jest niemal o połowę tańsza niż tradycyjnego metra. Z kolei szacowane koszty późniejszego utrzymania są ponad 2,5 raza niższe, co z punktu widzenia budżetu miasta ma ogromne znaczenie. Trasa ma powstawać etapami, a to oznacza, że premetro już po uruchomieniu pierwszego fragmentu daje szanse na znaczną poprawę sprawności funkcjonowania transportu zbiorowego w mieście.
Projektanci trasy brali pod uwagę także pełną integrację rekomendowanego wariantu z innymi inwestycjami, co pozwoli na efektywne wykorzystanie sieci tramwajowej, ułatwienie przesiadek i stworzenie atrakcyjnej alternatywy dla poruszania się samochodem – czytamy w komunikacie na stronie internetowej UM Kraków.
Nowa linia tramwajowa do Mistrzejowic, która ma być gotowa w 2025 roku, będzie mieć cztery wspólne przystanki z planowaną linią premetra: „Dobrego Pasterza”, „Rondo Barei”, „Rondo Polsadu” i „Rondo Młyńskie”. Przystanki przy rondach Polsadu i Młyńskim będą podziemne. Łącznie wspólny odcinek to aż 1625 m, z czego część będzie poprowadzona w tunelu.
Co ciekawe, ta zbieżność nie była planowana od początku. Koncepcja budowy premetra została zaprezentowana, gdy projekt budowy czwartego etapu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju był już w zaawansowanym stadium i posiadał pierwsze uzgodnienia.
Wspólny dla obu linii odcinek musieliśmy ponownie przeanalizować, odpowiednio przeprojektować i dostosować do możliwości obsługi wagonów premetra. Projekt wspólnych stacji został zmodyfikowany według naszej autorskiej koncepcji, aby zapewniał bezkolizyjną obsługę ruchu lub umożliwiał ich późniejszą rozbudowę. Perony zlokalizowane na poziomie -1 zostały przedłużone do 65 m – powiedział Paweł Motyka, zastępca dyrektora kontraktu z firmy Gülermak.
To nie koniec zmian. Po obu stronach wspólnego odcinka zaprojektowano rozjazdy, które w przyszłości pozwolą na rozbudowę linii premetra w kierunku centrum oraz linii tramwajowej w kierunku ul. Strzelców.
Linia nowego tramwaju zostanie skoordynowana z przebiegiem premetra. Od ronda Barei do ronda Młyńskiego trasy będą miały wspólny przebieg. Szacunki wskazują, że miasto zaoszczędzi na tym projekcie – skomentował Marcin Hanczakowski, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa.
źródło: UM Kraków
Czytaj też: Komunikacja miejska | Kraków | Meble miejskie | Wydarzenia | whiteMAD na Instagramie
Starostwo Powiatowe w Toruniu powstanie według projektu pracowni Toprojekt.Platforma z cegły klinkierowej stanowiąca podstawę „Zespołu Starostwa”,…
Magdalenka Collection to nowa inwestycja firmy Selva Development. W podwarszawskiej Magdalence powstaną cztery wille, których…
Kościół świętego Dominika w Warszawie zaprojektował Władysław Pieńkowski. Jego surowe wnętrze jest charakterystycznym przykładem twórczości…
Daniel Kołodziejczak założył swoją firmę projektową StudioDanielK. Antechamber to jego premierowa kolekcja, którą zaprezentował podczas…
Dobrze zaprojektowany ogród nie tylko koi oczy zielenią czy oferuje miejsce do odpoczynku. Dobrze zaprojektowany…
Zespół budynków mieszkalnych zaprojektował Martin Cenek. Zbudowane zostały w 2022 r. w Pradze w Czechach.…
Ta strona korzysta z pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.
Dowiedz się więcej